پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 30.10.2010, 19:04




۸ آبان ۱۳۸۹

سایت کمپین استقلال کانون وکلا: گویا بازداشت و نگهداری وكلای آزاده و مستقل دادگستری سنتی شده افتخار آفرین برای برخی قضات، كه هر از گاهی ستاره ای از ستارگان آسمان وكالت به بنده كشیده شده و بی آنكه از كمترین حقوق مسلم و قانونی یك متهم بر خوردار باشند در بازداشت نگهداری می شوند . این بار نوبت همكار آزاده و مدافع حقوق زنان، كودكان، دانشجویان، كارگران، معلمان و در یك كلام مدافع حقوق بشری ما خانم نسرین ستوده است؛ وی پیرو دریافت احضاریه ای از ناحیه دادیار اظهار نظر مستقر در زندان اوین در تاریخ ۱۳/۶/۸۹ به دادسرای مستقر در زندان اوین مراجعه و دیگر بازنگشت!!!

ما جمعی از وكلای دادگستری بازداشت و نگهداری نسرین ستوده را محكوم می نمائیم. چرا كه:

۱- با توجه به اصل ۲۲ قانون اساسی كه تصریح می دارد: «حیثیت، جان، مال، مسكن و شغل و اشخاص از تعرض مصون است مگر به حكم و ترتیبی كه قانون تجویز كند» و با عنایت به ماده 134 قانون آئین دادرسی كیفری كه مقرر می دارد : «تأمین باید با اهمیت و شدت مجازات و دلائل و اسباب اتهام و احتمال فرار متهم و از بین رفتن آثار جرم و سابقه متهم و وضعیت مزاج و سن و حیثیت او متناسب باشد » و با توجه به مفاد احضاریه ارسالی به نسرین ستوده كه حاكی از طرح اتهامات موضوع مواد ۶۱۰ و ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی است، صدور قرار بازداشت موقت و نگهداری ایشان در بازداشت خلاف صریح قانون اساسی و مقررات آمره قانون آئین دادرسی كیفری است.

نه نوع اتهام مطروحه علیه نسرین ستوده از نظر اهمیت و شدت مجازات از جرائمی است كه تأمین متناسب ایشان، بازداشت موقت باشد و نه از نظر شخصی یعنی سابقه، شخصیت وحیثیتی تامین متناسب ایشان قرار بازداشت موقت است!! بویژه آنكه نسرین ستوده مادر ۲ فرزند خردسال ۱۰ ساله و ۳ ساله بوده و نگهداری ایشان در بازداشت موقت، موجب ورود آسیب جدی به فرزندان ایشان می باشد.

۲- نگهداری فرد بازداشتی به صورت یكنفره و جدای از سایر متهمین تخلف از رای وحدت رویه شماره ۴۳۵ مورخ ۲۸/۱۰/۸۲ دیوان عدالت اداری و از مصادیق بازر شدت عمل و غیر قانونی است و بر اساس آنچه كه نسرین ستوده در تماس تلفنی كوتاه خود اظهار داشته ایشان از ۱۳/۶/۸۹ در سلول انفرادی و به صورت تكنفره نگهداری می شود.

۳- طبق مقررات آئین نامه سازمان زندانها كلیه متهمین و زندانیان حق دارند كه با خانواده و وكلای خود ملاقات داشته باشند. از تاریخ ۱۳/۶/۸۹ نسرین ستوده از هر گونه ملاقات با خانواده ووکلای خود محروم می باشد.

بویژه آنكه وی دو فرزند خردسال دارد كه حق دارند مادر خود را دیدار و در آغوش بگیرند.

۴- پدر سالخورده نسرین ستوده در ایام بازداشت ایشان فوت نمود بی آنكه اجازه حضور در مراسم تشییع جنازه و ختم پدر و آخرین وداع با پدر به ایشان داده شود!

ما جمعی از وكلای دادگستری ضمن اعتراض به بازداشت غیر قانونی نسرین ستوده و محرومیت ایشان از ملاقات با وكلای مدافع و خانواده خود خواهان آزادی سریع و بی قید و شرط ایشان هستیم.

وکلای امضاء کننده این بیانیه:

غلام حسین رییسی، یحیی ریگانی، رزا قراچور لو، لیلا حیدری، سعید دهقان، نازنین کیانی فرد، نوری فخری، فرخ فروزان کرمانی، فرشید یداللهی، حسن آقا خانی، نسیم غنوی، پوپک شغفی، مینا جعفری، میترا آزرم، مصطفی دانشجو، سارا صباغیان، گیتی پور فاضل، مریم کرباسی، فریده غیرت، افروزمغزی، ژینوس شریف رازی، زهرا مینویی، مریم کیان ارثی، مریم دارایی، معصومه طهماسبی، مینو ایمانی، شهره اسفندیارپور، شهین حاجیان، مهناز پراکند، مانلی کاتوزیان، گیتا نجاتیان، عبدالفتاح سلطانی، ربابه عابدینی، زهره ارزنی، آرش کیخسروی، پرویز جهانگیر راد، مرضیه فلاح، مهوش شاکری، خلود علم، شیما قوشه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024