جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 25.10.2010, 12:59


رادیو فردا: در حالی که ایران روز دوشنبه گزارش روزنامه نیویورک تایمز در مورد پرداخت پول نقد توسط مقام‌های ایرانی به دفتر ریاست جمهوری افغانستان را «اتهامی کذب، مضحک و توهین‌آمیز» خواند، حامد کرزی در همین روز دریافت پول نقد از ایران را تأیید کرد و این پرداخت‌ها را «شفاف» نامید.

به گفته خبرگزاری فرانسه، حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان روز دوشنبه اذعان کرد که او و عمر داودزی، رئیس دفتر وی از ایران «کیسه‌های پول» دریافت کرده‌اند اما گفت که این پرداخت‌ها «شفاف» صورت گرفته و نوعی کمک از سوی یک کشور دوست است.

این در حالی است که به گزارش همین خبرگزاری، سفارت ایران در کابل روز دوشنبه گزارش نیویورک تایمز در مورد تحویل پول نقد از سوی ایران به حامد کرزی و عمر داودزی را «قویاً» تکذیب کرد و آن را «دروغ، مضحک و توهین‌آمیز» نامید. مسئولان سفارتخانه ایران در کابل در این مورد افزودند: «چنین گمانه‌زنی‌های بی‌پایه‌ای توسط برخی رسانه‌های غربی پخش می‌شوند تا افکار عمومی را سر در گم کرده و به روابط استوار میان دو دولت و ملت در دو جمهوری اسلامی افغانستان و ایران لطمه بزنند.»

روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه گزارش داد که حامد کرزی از ایران «جعبه پول» دریافت کرده و عمر داودزی، رئیس دفتر آقای کرزی نیز به طور مستمر «از ایران در پول نقد دریافت کرده تا به پیش بردن سیاست‌های ایران در افغانستان کمک کند.»

حامد کرزی روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل در این مورد گفت: «پرداخت‌های نقدی از سوی کشورهای مختلف دوست، برای کمک به دفتر ریاست‌جمهوری و کمک به مخارج، انجام شده‌است.»

رئیس‌جمهور افغانستان افزود: «دولت ایران سالی یک بار یا دو بار، مبلغ پانصد، ششصد یا هفتصد هزار یورو به ما کمک کرده‌است و این کمکی رسمی است.» وی در مورد عمر داودزی، رئیس دفتر خود گفت: «او این پول‌ها را به دستور من دریافت می‌کند.»

این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود از قول مقام‌های افغان که نامشان ذکر نشده نوشت که پرداخت‌های ایران به عمر داودزی و حامد کرزی «میلیون‌ها دلار» است و به «صندوقی مخفی» می‌رود که از آن برای پرداخت پول به نمایندگان پارلمان، سران قبایل و حتی فرماندهان طالبان استفاده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کرزی «با عصبانیت» گزارش‌های مربوط به مخفی بودن این پرداخت‌ها را رد کرد و افزود: «این هیچ کار مخفیانه‌ای نیست. ما از کمک ایران در این خصوص قدردانی می‌کنیم. ایالات متحده هم دارد همین کار را می‌کند. آنها هم به برخی از دفترهای ما پول نقد می‌دهند.»

رئیس‌جمهور افغانستان در پاسخ به این پرسش یکی از خبرنگاران که آیا پول ایران در کیسه تحویل داده می‌شود گفت: «بله پول‌ها در کیسه می‌آید، بله در کیسه می‌آید، چه فرقی می‌کند، لطفاً از این مسئله موضوع درست نکنید.»

آقای کرزی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینکه حکومت ایران در قبال این کمک‌ها چه چیزی می‌خواهد «با عصبانیت» گفت: «آنها در عوض، روابط خوب، و خیلی چیزهای دیگر می‌خواهند. افغانستان و ایران روابط همسایگی دارند.»

وی افزود: «ما هم در این مناسبات خیلی چیزها در عوض خواسته‌ایم، پس این روابطی بین دو همسایه است و این رابطه ادامه خواهد داشت و ما به درخواست خود برای دریافت کمک نقدی از ایران ادامه خواهیم داد.»

این سخنان حامد کرزی در حالی بیان می‌شود که سفارت ایران در کابل روز دوشنبه تحویل پول نقد از سوی ایران به حامد کرزی و عمر داودزی را «قویاً» تکذیب کرد و فداحسین مالکی، سفیر ایران در کابل نیز روز یکشنبه از پاسخ دادن به پرسش‌های نیویورک تایمز در این رابطه، خودداری کرده‌بود. در عین حال سخنگوی آقای مالکی روز یکشنبه این اتهامات را «بدگویی‌های شیطانی غرب و رسانه‌های خارجی» نامید.

به نوشته نیویورک تایمز، حامد کرزی و عمر داودزی نیز روز یکشنبه هنوز هر دو از پاسخ دادن به پرسش‌های کتبی این روزنامه در مورد روابطشان با ایران خودداری می‌کردند اما یکی از دستیاران آقای داودزی روز یکشنبه این اتهامات را «مزخرفات» نامیده‌بود.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت که مقام‌های افغان و آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند عمر داودزی که از سفیران پیشین افغانستان در ایران بوده، بامداد هر روز با حامد کرزی جلسه دارد و پول‌های پرداختی ایران باعث می‌شود تا وی در این جلسات خط مشی ضد غربی را دنبال کند.

گزارش نیویورک تایمز می‌نویسد که اواخر ماه اوت زمانی که حامد کرزی از سفر خود به ایران بازمی‌گشت، فداحسین مالکی، سفیر ایران در کابل، کیسه‌ای پلاستیکی مملو از بسته‌های اسکناس یورو را به هواپیما آورد و به دست آقای داودزی داد.

مقام‌های دولت اوباما به تازگی در مورد «برنامه‌های نفوذی» ایران در افغانستان هشدار داده‌اند و ریچارد هالبروک، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان نیز هفته پیش به حضرت عمر زاخیلوال، وزیر مالیه افغانستان در مورد نفوذ ایران بر عمر داودزی و کاخ ریاست‌جمهوری شکایت کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024