جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.10.2010, 15:35


دویچه وله: شیمون پرز در سخنانی خطاب به مردم اسراییل از آنان خواست که الزمات امنیتی آمریکا در خاورمیانه را درک کرده و با پایان دادن به مناقشه با فلسطینی‌ها امکان تشکیل جبهه‌ای علیه جمهوری اسلامی را در خاورمیانه فراهم کنند.

شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسراییل در سخنانی که در روز جمعه (۲۹ مهر/۲۱ اکتبر) از رادیو پخش شد در خطاب به مردم کشورش گفت که نسبت به درخواست‌های آمریکا تفاهم بیشتری از خود نشان دهند، زیرا که آمریکا درصدد برقراری صلح در خاورمیانه است.

پرز گفت: «ما به تنهایی می‌جنگیم، اما نمی‌توانیم به تنهایی زندگی کنیم. ما برای بقای خود نیاز به دوستی آمریکا داریم.» وی افزود: «این سخنان تلخی است اما حقیقت دارد.» رئیس‌جمهور اسراییل تصریح کرد که پایان مناقشه با فلسطین می‌تواند به تحکیم مواضع آمریکا در خاورمیانه یاری رساند و سبب انزوای ایران شود.

سخنان پرز در حالی ایراد می‌شود که خودداری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل برای متوقف کردن شهرک‌سازی در مناطق فلسطینی، عملاَ مذاکرات صلح را به آستانه شکست کشانده است.

رئیس‌جمهور اسراییل گفت «همانطور که آمریکا احتیاجات امنیتی ما را درک می‌کند، ما نیز باید ملاحظات و نیازهای امنیتی آمریکا را دریابیم.» به گفته پرز اسراییل با تشکیل جبهه‌ای علیه جمهوری اسلامی در خاورمیانه می‌تواند به آمریکا یاری رساند. پرز صراحتا اعلام کرد که «سهم ما برای کمک به آمریکا نمی‌تواند با سخنرانی و حرف انجام گیرد، بلکه تنها با پایان دادن به نزاع با فلسطینان میسر است.» این سخنان غیرمترقبه در حالی ایراد ‌می‌شود که مقامات ایرانی تاکنون بارها اسراییل را تهدید به حذف از نقشه‌ی جهان کرده‌اند.

رئیس‌جمهور اسراییل بر طبق قوانین این کشور دارای اختیارات اجرایی نیست، اما شیمون پرز از احترامی ویژه در اسراییل برخوردار است. به گفته ناظران سیاسی ادامه مناقشات اسراییل با فلسطینی‌ها سبب تقویت نیروهای افراطی و شبه‌نظامی در منطقه شده است.

نتانیاهو: کشور آتی فلسطین باید فاقد ارتش باشد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل اعلام کرد که شهرک‌سازی و صلح می‌توانند در کنار هم، به پیش روند. وی گفت «ما نمی‌خواهیم بر فلسطینی‌ها حکومت کنیم، اما خواهان برپایی یک کشور فلسطینی هستیم که اسراییل را برسمیت بشناسد و عاری از نیروهای نظامی باشد.»

نتانیاهو ایران را متهم کرد که به گروه‌های افراطی اسلام‌گرا نظیر حزب‌الله و حماس کمک‌های مالی می‌کند. وی بار دیگر تاکید کرد که ادامه ساخت واحدهای مسکونی در تناقض با مذاکرات صلح نیست. وی از فلسطینان خواست که به میز مذاکره باز گردند.

ادامه شهرک‌سازی در مناطق فلسطینی

کلینتون، عباس و نتانیاهورهبران فلسطین توقف شهرک‌سازی را پیش‌شرط ادامه گفت‌وگوها اعلام کرده‌اند. آمریکا نیز از اسراییل خواسته است که با تعلیق قانون شهرک‌سازی به مذاکرات صلح شانسی واقعی دهد.


به گفته هاگیت افران یکی از فعالان جنبش صلح در اسراییل، از زمان قطع مذاکرات صلح تاکنون حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری ساخته شده است.

وی تصریح کرد که سرعت ساخت واحد‌های مسکونی در بیت‌المقدس شرقی اندکی کندتر شده است، اما دولت اسراییل خواهان ساخت ۲۳۸ واحد مسکونی جدید در بخش شرقی بیت‌المقدس است.

هم‌اکنون حدود ۳۰۰ هزار یهودی در کرانه باختری رود اردن زندگی می‌کنند و تعداد یهودیان ساکن در بیت‌المقدس شرقی نیز حدود ۲۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

سخنان نتانیاهو در نشست فوف‌العاده‌ی پارلمان این کشور به مناسب پانزدهمین سالگرد ترور اسحاق رابین، نخست‌وزیر پیشین اسراییل ایراد شد. در سال ۱۹۹۳ نتانیاهو به عنوان رهبر حزب راستگرای لیکود مخالف امضای برنامه صلح اسلو از سوی یاسر عرفات و اسحاق رابین بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024