جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.10.2010, 9:38



رادیو فردا: سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، گزارش روزنامه واشنگتن‌پست را درباره تلاش ایران برای تاسیس بانک‌هایی در کشورهای اسلامی با هدف دور زدن تحریم‌های بین‌المللی تایید کرده و آن را نشان دهنده تاثیرگذار بودن تحریم‌ها دانسته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک تونر، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه، گزارش‌ روزنامه واشینگتن‌پست را درباره تلاش ایران برای تاسیس بانک‌هایی به منظور بی‌اثر کردن تحریم‌ها تایید کرده است.

روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست روز چهارشنبه در گزارشی به نقل از مقام‌های عالی‌رتبه دولت آمریکا نوشته بود، جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی تلاش می‌کند، به طور مخفیانه بانک‌هایی در کشورهای اسلامی تأسیس کند.

بر اساس این گزارش، این بانک‌ها در کشورهایی مانند عراق و مالزی و با استفاده از اسامی ساختگی تاسیس می‌شوند و جزئیات مربوط به مالکیت آنها افشا نمی‌شود.

سخنگوی وزرات امور خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا این گزارش را تایید می‌کند یا خیر، گفته است: «این چیز تازه‌ای نیست، و ما پیشتر نیز شاهد تلاش‌های آنها در این راستا بوده‌ایم.»

مارک تونر همچنین افزوده است:‌ «در واقع این مساله در راس گفت و گوهای ما با متحدان و شرکایمان در منطقه و سایر نقاط جهان قرار دارد و به نظر ما این امر نشان دهنده آن است که تحریم‌ها (علیه ایران) تاثیر گذار هستند.»

به دنبال تصویب آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران که در خرداد ماه سال جاری صورت گرفت، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ دیگری علیه ایران اعمال کرده‌اند که به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است.

افزون بر تحریم‌های شورای امنیت و نیز تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا، کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی نیز هر کدام محدویت‌های یک‌جانبه‌ تازه‌ای در مراودات تجاری خود با ایران در نظر گرفته‌اند.

ممنوعیت سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران، ممنوعیت فروش تجهیزات و کالاهای دارای کاربرد دوگانه و نیز محدویت‌های بانکی و بیمه‌ای از جمله مواردی است که در تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی گنجانده شده است.

در این میان دولت ایالات متحده آمریکا با فرستادن نمایندگان خود به کشورهای مختلف طرف، تلاش کرده است، این کشورها را برای اجرای کامل تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی متقاعد سازد که در همین راستا به تازگی استوارت لوی، که وظیفه هماهنگ ساختن تحریم‌ها علیه ایران را در وزارت خزانه‌داری آمریکا بر عهده دارد، به کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان سفر کرده است.

از سوی دیگر به نوشته روزنامه واشینگتن‌پست، وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۶ بانک ایرانی را به دلیل مشارکت در برنامه هسته‌ای ایران و «فعالیت‌های تروریستی» در لیست سیاه خود قرار داده و کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی نیز با اتخاذ تدابیری علیه بانک‌های ایران در این زمینه از آمریکا دنباله‌روی کرده‌اند.

همچنین یکی از مقام‌های‌ عالی‌رتبه آمریکایی با بیان این که جمهوری اسلامی در تأسیس بانک‌های تازه موفق نخواهد بود، ‌به واشینگتن‌پست گفته است:‌ «می‌خواهند در جاهای مختلف بانک بخرند و بانک تأسیس کنند، در جاهایی که تصور می‌کنند می‌توانند بدون ایجاد مانع از سوی آمریکا معاملات خود را انجام دهند.»

این روزنامه به نقل از یکی از مقام‌های دولت عراق نیز افزوده است، جمهوری اسلامی تاکنون دست‌کم دو بانک در شهر بغداد تأسیس کرده است که «یکی از آنها با بانک ملی در ارتباط است.»

به گفته این مقام عراقی،‌ تهران همچنین تلاش کرده است در منطقه کردستان عراق نیز بانک تأسیس کند، اما در این زمینه ناکام مانده است.


تلاش مخفیانه تهران برای تأسیس بانک در خارج

رادیو فردا: روزنامه واشینگتن پست در گزارشی از قول مقامات دولت ایالات متحده می‌گوید که جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌هایی که فعالیت‌های تهران در سراسر جهان را محدود کرده‌اند در تلاش است مخفیانه بانک‌هایی در کشورهای اسلامی تأسیس کند.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود که چهارشنبه شب منتشر شده است می‌گوید که مقامات تهران برای تأسیس این بانک‌ها در کشورهایی چون عراق و مالزی به اسامی ساختگی و ابهام در مالکیت این بانک‌ها متوسل می‌شود.

به دنبال تصویب آخرین دور تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل در تابستان گذشته و تحریم‌های مضاعف و یک‌جانبه آمریکا و متحدانش از سراسر جهان، دست مقامات تهران برای انجام معاملات بین‌المللی و استفاده از بانک‌های خارج از ایران روزبه‌روز تنگ‌تر شده است.

به گزارش روزنامه واشینگتن پست، وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۶ بانک ایرانی را به دلیل دخالت در برنامه هسته‌ای ایران و «فعالیت‌های تروریستی» در لیست سیاه خود قرار داده و دیگر کشورها چون ژاپن و کره جنوبی هر یک با اقداماتی از آمریکا تبعیت کرده‌اند.

به گفته مقامات آمریکایی که این روزنامه به نام آنها اشاره‌ای نکرده، تلاش مقامات ایرانی برای یافتن بانک‌های تازه خود نشانه‌ای است از این که تحریم‌های تازه علیه تهران ثمربخش بوده است.

پیشتر نیز برخی از مقامات در دولت باراک اوباما از جمله هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، و استیوارت لوی، معاون در وزارت خزانه‌داری این کشور، با تأکید بر اثربخشی تحریم‌های تازه علیه تهران از فشار بی‌سابقه‌ای گفته‌اند که این تحریم‌ها بر مقامات جمهوری اسلامی وارد آورده است.

این در حالی است که از سوی دیگر مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمود احمدی‌نژاد هم‌چنان پافشاری می‌کنند که این تحریم‌ها هیچ اثری بر ایران و معاملاتش با دنیای خارج نداشته است.

یکی از مقامات منبع خبر واشینگتن پست با اشاره به این که جمهوری اسلامی در تأسیس بانک‌های تازه موفق نخواهد بود در این زمینه گفت: «می‌خواهند در جاهای مختلف بانک بخرند و بانک تأسیس کنند، در جاهایی که تصور می‌کنند می‌توانند بدون ایجاد مانع از سوی آمریکا معاملات خود را انجام دهند.»

واشینگتن پست از قول این «مقام ارشد» می‌گوید که دولت باراک اوباما از تلاش‌های ایران در این زمینه «در چند کشور همسایه و چند کشور نه چندان نزدیک به خود» آگاه است.

این روزنامه به نقل از یک مقام در دولت عراق همچنین افزوده است که جمهوری اسلامی تاکنون دست‌کم دو بانک در شهر بغداد تأسیس کرده است که «یکی از آنها با بانک ملی در ارتباط است».

بانک ملی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل مرتبط و دخیل در فعالیت‌های هسته‌ای ایران شناخته شده و به گفته روزنامه واشینگتن پست «تمام شعب این بانک در اروپا به دستور اتحادیه اروپا بسته شده است».

به گفته مقام عراقی طرف گفت‌وگوی روزنامه واشینگتن پست،‌ تهران همچنین تلاش کرده است در منطقه کردستان عراق بانک تأسیس کند، اما ناکام مانده است.

خبر تأسیس مخفیانه بانک به دست جمهوری اسلامی در حالی منتشر شده است که یک مقام عالی‌رتبه در دولت ترکیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که وجود تحریم‌ها علیه تهران باعث تردید بانک‌های ترکیه برای معامله با ایران شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024