جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 16.10.2010, 11:03


خبرآنلاین- علی‌ پاکزاد: محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور اخیراً در سخنرانی خود با تاکید بر حجم کم مبادلات اقتصادی ایران و اروپا (23 میلیارد دلار) گفته است که اگر ایران فقط در پاسخ تحریم‌های اروپایی‌ها یک اخم کند، بخشی از صنعت بعضی کشورها فرو می‌ریزد. مثلا اگر وزیر صنایع ما تصمیم بگیرد واردات قطعات خودرو پژو را از فرانسه متوقف کند، 2.5 میلیارد واردات ما پایین می‌آید. بنابراین در فرانسه چه اتفاقی می‌افتد؟ به باور بنده صنعت خودرو فرانسه فرو می‌ریزد. رحیمی‌ در ادامه این سخنان با اشاره به ایجاد مزاحمت فرانسه برای کشتیرانی گفته است: «اگر وزارت صنایع ما ترشرویی کند، دولت فرانسه دچار مشکلات عدیده خواهد شد».
البته این بار خوشبختانه اخم در ادبیات فرانسه نیز بار معنایی نزدیک به مفهوم مورد نظر معاون اول رئیس جمهور داشته است و به همین دلیل نیز شرکت پژو با فاصله ای اندک از این اظهارات اعلام کرده است که حجم مبادلاتش با ایران تنها یک درصد از کل تولیدات سالانه این خودرو سازی را تشکیل می دهد.

البته هرچند به نظر می رسد عمل و عکس العمل هر دو با اغراق سیاسی آلوده شده است ولی یک واقعیت در این میان وجود دارد که دومین غول خودروسازی اروپا با تولید بیش از 3 میلیون دستگاه خودرو در سال از نظر ابعاد با کل صنایع خورو سازی ایران قابل مقایسه نیست و اگر چه قطع روابط می تواند برای این خود ور سازی به معنی از دست دادن سهل الوصول ترین بازار بازار خاورمیانه باشد ولی باعث بحران جدی برای این خودرو ساز نخواهد شد.

نگاهی به تراز تجاری ایران وفرانسه نشان می دهد طی سالهای 71 تا 88 متوسط واردات ایران از کشور فرانسه معادل 3/1 میلیارد دلار بوده است در حالی که متوسط صادرات ایران به این کشور معادل 58 میلیون دلار بوده و طی این دوره 18 ساله حجم تراز منفی مبادلات تجاری بین دو کشور بیش از 21 میلیارد دلار بوده است که این ارقام به خوبی نشان می دهد بازار ایران برای فرانسوی ها بسیار شیرین بوده است. بررسی تراز تجاری ایران و فرانسه در شش ماهه اول سال جاری نشا می دهد واردات ایران از فرانسه شامل 987 ردیف تعرفه ای بوده است که بیش از 80 درصد این ردیف ها کالاهای صنعتی است و به رقمی معادل 535 میلیون دلار می رسد در حالی که صادرات ایران شامل 89 ردیف تعرفه ای بوده است که فرش در صدر آنها قرار گرفته است والبته ارقام صنعتی نیز در آن به نسبت قابل توجه است ولی در حجم هایی به مراتب پایین تر از میزان وارداتی که صورت گرفته است.

نگاهی به واردات قطعات منفصله خودروهای سواری از فرانسه طی نیمه اول سال جاری نشان می دهد که در این مدت ۶ / ۲ میلیون دلار سی.کی .دی از مقصد فرانسه به ایران صادر شده است و در کنار این رقم معادل 291 میلیون دلار نیز برای تولید خودروهایی بین 17 تا 65 درصد آن در ایران تولید شده است از کشور فرانسه واردات صورت گرفته شده است.

البته این ارقام با 2.5 میلیارد دلار مبادلات عنوان شده از سوی رحیمی تفاوت فراوانی دارد و البته در آمارهای گمرکی نیز میزان صادرات فرانسه به ایران از سال 84 به بعد تنها یک بار از مرز 2 میلیارد دلار فراتر رفته است، که البته برای آنکه رقم مورد نظر معاون اول خطا برداشت نشود می توان آنرا به واردات قطعات یدکی وارد شده از مبادی دیگر نسبت داد که برای بر طرف کردن نیاز بیش از دو میلیون و 360 هزار خودروی پژویی انجام گرفته که از سال 71 به بعد به کشور وارد شده و یا توسط دو خودرو ساز بزرگ ایران تولید شده اند.



سهم ایران در سبد فروش پژو
اما این ارقام در مبادلات کلی کارخانه پژو فرانسه قرار بگیرد می تواند تا حدی نشان دهنده میزان اهمیت ایران برای پژو باشد. بر اساس آمارهای منتشر شده در سال 2009 میلادی که با سال 1388 شمسی مطابقت دارد شرکت پژو سیتروئن بالغ بر 3 میلیون و188 هزار خوردوی سواری تولید کرده است و ار محل فروش تولیدات خود اعم از خودرو و خدمات جنبی معادل 48 میلیارد یورو درآمد داشته است که بر اساس نرخ تبدیل یورو به ریال سال 88 درآمد یکساله این خودروسازی معادل 67 هزار و680 میلیارد تومان بوده است که این رقم در مقایسه با 5/2 میلیارد دلار واردات صورت گرفته از این خودروسازی می توان گفت خودرو سازی فرانسه 7/3 درصد از فروش خود را از بازار ایران کسب کرده است ولی این در شرایطی است که شرکت پژو در سال 1388 دوران بحرانی را پشت سر گذاشته و فروش این شرکت در مقایسه با سال 1387 از رقم 54 میلیارد یورو(74 هزار میلیارد تومان)به رقم 48 میلیارد یورو کاهش پیدا کرده است. بد نیست بدانیم در همین سال 88 جمع فروش دو خودرو ساز ایرانی (ایران خودرو و سایپا) معادل 56/12هزار میلیارد تومان بوده است یعنی پژو به تنهایی در سال افول بازار خود 5 برابر بزرگترین قطب های خودروسازی ایران بوده است.

سهم پژو در بازار ایران
به هر شکل می توان گفت سهم ایران در سبد فروش شرکت فرانسویی پژو در بهترین حالت زیر 4 درصد بوده است و البته با در نظر گرفتن انکه محصولاتی که از پژو در ایران تولید می شود مدلهایی هستند که در بازارهای جهان از رده خارج شده و درعمل عرضه این کالاها برای این شرکت نیاز به هیچ سرمایه جدید و هزینه سرباری ندارد و به همین دلیل می توان گفت بازار ایران برای این شرکت بسیار سهل الوصول بوده و از دست دادن این بازار به معنی خروج از بازاری است که در ان هر خودرویی را می توان تا سالها بدون هزینه های به روز سازی فروخت آنهم با قیمتی به مراتب بیش از دیگر بازارها.

اما در کنار این ارقام اگر نگاهی داشته باشیم به سهم تنها چهار مدل خودروی پژویی که در ایران تولید می شود می توان متوجه شده اخم سیاسی در فضای سیاسی با ارقام چه بازی هایی به دنبال دارد، بر اساس آمارهای های منتشر شده از سوی سازمان گشترش و نو سازی کشور طی پنج ماهه اول سال جاری بالغ بر 552 هزار و 711 خودروی سواری در کشور تولید شده است که سهم چهار خودروی 405،206،پارس و زانتیا 179 هزار و 436 دستگاه بوده است که نشان دهنده سهم 4/32 درصدی پژو در بازار ایران است.همچنین بررسی آمارهای تولید خودرو طی سالهای 86 تا 88 نشان می دهداین سهم سیر صعودی داشته و از 2486 تا 88 نشان می دهداین سهم سیر صعودی داشته و از 24 درصد به 31 درصد در سال 88 رسیده است.
نگاهی به میزان تولید خودروهای وارد شده و تولید شده از سال 71 به بعد در ایران مارا به رقمی معادل 9 میلیون 709 هزار و 221 دستگاه می رساند( به نقل از آمارهای سازمان گسترش و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت) که از این رقم معادل 24 درصد مربوط به چهار خودرویی است که در بالا به انها اشاره شد.

عدم قطع همکاری
دکتر علی خاکسار کارشناس خودرو در خصوص قطع روابط ایران و پژومعتقد است که این رابط به دلیل منافعی که برای هر دو طرف دارد قطع نخواهد شد چرا که پژو در ایران توانسته طی چند سال اخیر خودرو های تولیدی این شرکت با برند خود در ایران با چندین برابر قیمت به فروش برساند .

وی با اشاره به اینکه در وزارت صنایع و معادن و صنعت خودرو کسانی هستند که اجازه چنین کاری را نخواهند داد می افزاید:اگر رابط خودرو سازان کشور با پژو فرانسه قطع شود و مدیریت صنعت خودرو نیز تغییر کند قطعا می توان تا 10 سال آینده شاهد روند رو به رشد واقعی در صنعت خودرو کشور بود
خاکسار در ادامه تصریح می کند:با قطع روابط ایران خودرو در تامین قطعات خودرو های خود از جمله 206،405،پژو پرشیاو سمند دچار مشکل خواهد شد و البته باید به این نکته اشاره کرد که در این میان بیشتر مصرف کنندگان بیشترین ضرر را متحمل خواهند شد
این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که آیا طی چند سالی که پژو در ایران حضور دارد انتقال تکنولوژی صورت گرفته است؟ می گوید:متاسفانه پژو پسماندهای صنعت خودرو خود را به ایران انتقال داده است و می توان گفت انتقال تکنولوژی واقعی به صورتی که به چین و ترکیه انجام داده است به ایران صورت نگرفته است .

در جمع بندی آنچه از زبان معاون اول رئیس جمهور جاری شده است تنها می توان گفت ایشان تلاش داشته است با تکیه بر قدرت یک مشتری خوب برای کالاهای فرانسوی از موضع قدرت حاصل از واردات به تفسیر تبعات اقتصادی عکس العمل ایران بپردازد و به هر شکل نمی توان تبعات از دست دادن یک بازار بزرگ را برای کالاهای فرانسویی منکر شد ولی این نوع اغراق ها اگر چه شاید در فضای سیاسی قابل توجیه باشد ولی زمانی که با ارقام به آنها نگاه می کنیم تعابیر دیگر حاصل می شود که می تواند باعث شود بعد از مدتی این نوع تحلیلهای مقامات ایرانی دیگر جدی گرفته نشود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024