پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 12.10.2010, 7:33



هموطنان آگاه و آزادیخواه

روز پنج شنبە پانزدهم مهرماه ۸۹، دو فرد ناشناس با حملە مسلحانە بە نیروهای انتظامی مستقر در میدان اقبال (آزادی) سنندج، فضای ترور در شهر حاکم می‌کنند. در این حادثه و تیراندازی‌های متعاقب آن تعدادی از هموطنان ما کشته و زخمی شده وافراد مسلح با استفاده از فضای رعب ایحاد شده، موفق به فرار می‌شوند.

-------------------------

مردم کردستان از رونق محدود گردشگری و گسترش نسبی آرامش و رشد هرچند ناکافی کسب و کار در چند سال گذشته استقبال کرده‌اند. رفتار مهربان و مهمان پذیر مردم کردستان در قبال موج گردشگرانی که به قصد بهره وری از فضای آرام و دوستانه این منطقه سفر می‌کنند، نشانگر اراده و خواست آنها برای ادامه و تثبیت آرامش و فضای دوستی و تعامل بین همه مردمان است.

بی شک کسانی که بی دلیل و فارغ از منطق، این فضای آرامش و دوستی را تهدید می‌کنند، به هیچوجه با این فرهنگ و تمایل عمومی مردم کردستان موافق نیستند و به هر ابزاری برای مخدوش کردن و بر هم زدن آن دست می‌برند .

مردم کردستان در کمال متانت نشان داده‌اند که در قبال این نافهمی‌ها و ناشنوائی‌ها، گزینه‌ای جز ابراز نشانه‌های آرام مخالفت و انتظار از ارگانهای ذیربط برای تامین امنیت مردم ندارند.
مردم دیگر مناطق ایران نیز ایمان آورده‌اند که عامه مردم مناطق کردنشین هیچ سنخیتی با سلطه فضای غیرمدنی ندارند. این مردم ایمان دارند،کسانی که با ابزار خشونت، امکان استدلال و گفتگوی مدنی را برای بیان نیات و اهداف مصلحانه و سازنده سرکوب می‌کنند، از نا امنی در مناطق کردنشین سود می‌برند.

مردم ما و صد البته کسانی که به امنیت در کردستان علاقه ندارند، می‌دانند که آرامش، فضای رشد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین بیان مستدل و قانونی خواستها و دخالت مردم در تعیین سرنوشت خود را ممکن تر می‌سازد.

مردم ما می‌دانند که آرامش و ثبات به معنای رونق اقتصادی، پیشرفت علمی – فرهنگی، فراهم شدن شرایط توسعه متوازن و پیشرفت دموکراسی است.

مردم کردستان معتقد‌اند که اعمال فشار، خشونت و اسلحه، ابزار گفتگوی انسانی و مدنی نیست و به کارگیرندگان آن، یا از اقناع و گفتگو ناتوان‌اند و یا منافعشان با آرامش و تفاهم در تضاد است. لذا از نظر ما بمب گذاری کور و ضد انسانی مهاباد و نیز تیر اندازی نامفهوم سنندج، همچون همه فرافکنی‌های گذشته دارای یک ماهیت و سرچشمه است.

متاسفانه امروزه مجال مشارکت مردمی – مدنی هر روز تنگ تر شده، امکان مداخله، مدیریت و روشنگری افکار عمومی از سازمانهای مردم نهاد گرفته شده و عملا میدان برای تاخت و تاز گروههای خود سر و اهالی خشونت باز شده است. پر واضح است که در چنین فضائی تنها حرکاتی نمود می‌یابند که بر محمل قدرت غیر قانونی و غیر دموکراتیک استوار‌اند.حال آنکه در همه جوامع پیشرفته و صد البته قانونمند، بازکردن گره‌های اجتماعی و مقابله با خودسری‌ها، از طریق تاثیرگذاری و مشارکت نیروهای مردمی مقدور می‌گردد.

از نظر ما به عنوان "جبهه متحد کرد " وقایع اخیر می‌تواند نشانه‌ای آشکار و زنگ خطر برای سلسله حوادثی باشد که مستقیما" منافع و امنیت مردمان منطقه و بالتبع کل ایران را نشانه گرفته است.

پر واضح است که صرف اعلام کشتن مهاجمان، هم در قضیه مهاباد و هم در رویداد اخیر سنندج، بدون اطلاع رسانی دقیق در خصوص هویت مهاجمان نه فقط افکار عمومی را قانع نمی‌سازد، بلکه متاسفانه به ایجاد فضای ابهام و اتهام دامن می‌زند.

همچنانکه که مردم کردستان در شرایط مختلف نشان داده‌اند، باید به صراحت به همه عوامل خشونت و ترور اعلام کرد که مردم کرد و همه مردم ایران از عصبیت کور و بی استدلال بیزار بوده و آن را در شان خود نمی‌دانند. مردم ما معتقدند که هیچ هموطن ایرانی تباری آستین برای قتل هموطنان خود بالا نمی‌زند.

جبهه متحد کرد وظیفه خود می‌داند، به عنوان شهروندان ذی حق این سرزمین و صاحبان این خانه، از هیچ تلاشی برای مشارکت در روشنگری افکار عمومی، هدایت حرکات اجتماعی به مسیری قانونمند و مدنی وتلاش در جهت برقراری امنیت، رفاه و بهروزی مردم ایران زمین فرو گذار نکند.

ما معتقدیم که مسئولیت ما نه مشاهده انفعالی رویدادها، بلکه ارائه راهکارها و تاثیرگذاری مثبت و سازنده بر روند حیات اجتماعی است.


جبهه متحد کرد
مهرماه ۱۳۸۹



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024