جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 09.10.2010, 7:53


اتحاد جمهوریخواهان ایران:
زمامداران جمهوری اسلامی کشور را
به ورطه تحریم های بین المللی کشانده اند


سیاست‌های مقابله جویانه، تنش زا و ماجراجویانۀ حاکمیت ایران، به ویژه در پهنۀ غنی سازی هسته‌ای، موجب شده است که شورای امنیت سازمان ملل متحد، با تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ دور نوینی از تحریم ها را علیه ایران آغاز کند. همان طور که انتظار می رفت این اقدام، اهرمی برای کشورهای غربی فراهم کرد تا بتوانند تحریم های گسترده‌تری را به اجرا در آورند.

تحریم های گذشته با وجود این که هدف مستقیم اقتصادی نداشتند، بر اقتصاد کشور لطمات جدی وارد آورده و به تشدید بحران اقتصادی ناشی از ناکارآئی دولت انجامیده اند. امّا اين بار تحريم‏های بين‏المللی اقتصاد ايران را نیز نشانه گرفته‏اند. میزان نفت تولیدی ایران در ماه اوت به کم‌ترین رقم تولید نفت در ایران از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون رسیده است. توسعۀ تولید گاز که قرار است ۷۵ درصد انرژی کشور را در سال های آینده تامین کند، عملاً غیر ممکن شده است. تحریم های مالی بی اعتمادی به ارزش ریال را افزایش داده و بازار ارز را متشنج کرده است. علاوه بر این، اثرات مخرب سیاست های نادرست اقتصادی دولت در چند سال گذشته بر اقتصاد کشور به تدریج آشکار می شوند. تولیدات ایران امکانات کم تری در رقابت با کالاهای خارجی می یابند. در چنین شرایطی تداوم تحريم‏های بين‏المللی و تشديد آن می‏تواند اقتصاد کشور را فلج کرده و بازارهای تولیدات داخلی را به رقبا واگذار نماید، به اقتصاد مولد لطمه جدی زده و به کاهش رشد اقتصادی، به تشديد رکود، افزايش فقر و بيکاری و رشد تورم بيانجامد و بر زندگی مردم به ويژه طبقات زحمتکش و متوسط تاثيرات ناگوار بگذارد و آن‏ها را هرچه بيشتر به سوی فقر سوق دهد. اثرات مخرب تحریم ها در حدی است که به تدريج برخی از گردانندگان رژيم مجبور شده اند به پيآمدهای آن اشاره کنند.

اختلاف بر سر برنامه اتمی ایران، تنها یک وجه از اختلافات غرب و به خصوص ایالات متحده آمریکا با دولت جمهوری اسلامی ایران است. آن چه که از نظر غرب به برنامه اتمی ایران اهمیت ویژه ای می دهد، سیاست های جمهوری اسلامی در منطقه و در عرصه بین المللی است. متاسفانه سیاست خارجی جمهوری اسلامی همراه با سخنان تحریک آمیز آقای احمدی نژاد، راه را برای اعمال فشارهای بیشتر بر کشور و مردم ایران هموارتر ساخته است. در زمانی که با کوشش دولت اوباما مذاکرات صلح میان نتانیاهو و محمود عباس جریان می یافت، رهبران ایران در روز قدس برای نابودی اسرائیل شعار می دادند. زمامداران ایران با تداوم سياست تنش با غرب، کشور ما را به سوی زیان‏های سنگین‏تری سوق می‏دهند.

جمهوری اسلامی با تداوم سياست تنش با غرب، پافشاری بر پروژه غنی سازی اورانيوم، اجتناب از شفاف سازی برنامه هسته ای و عدم اعتماد سازی در سطح بين‌المللی نسبت به آن، کشور ما را در معرض تحریم و تهدید نظامی قرار داده است.

رهبری جمهوری اسلامی آگاهانه با دامن زدن به تنش مداوم با جامعه جهانی، به تشدید سیاست سرکوب و اختناق خود پرداخته است. ما همواره بر اولویت فشار بین‌المللی برای رعایت حقوق بشر در ایران، تاکید داشته‌ایم، ما از اقدام دولت اوباما در تحریم هشت تن از آمران و عاملان سرکوب های بعد از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ استقبال می کنیم، آن را نقطه عطفی در توجه به نقض حشن حقوق بشر در ایران می دانیم.

رهبری جمهوری اسلامی که تعامل با نظام جهانی را به سود استمرار حاکمیت خود نمی داند، با بسیج مسلمانان جهان، و پیدا کردن متحدان دیگر، در جهت تشدید تقابل با دولت امریکا و دیگر کشورهای پیشرفته گام برمی دارد. چنین سیاستی با توجه به جایگاه و توان جمهوری اسلامی در جهان امروز، صدمات سنگینی به کشور ما وارد کرده و می کند. ترویج این گفتمان که «تعامل با غرب، به ویژه آمریکا لزوماً ناقض استقلال کشور و موجب بازگشت سلطه غرب است» برای جلوگیری از همراه شدن کشور ما با روند تحول و پیشرفت در جهان معاصر است.

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی که به عنوان شخص اول مملکت در به وجود آمدن شرایط کنونی در کشور مسئولیت اصلی را به عهده دارد، از دور زدن تحریم ها و علی لاريجانی از "مقاومت ملی" صحبت می‏کنند. احمدی نژاد هم به خیال خود با طرح شعارهای ناسیونالیستی می کوشد مردم را برضد فشار خارجی دور خود جمع کند.

فکر دور زدن تحريم‏ها و "مقاومت ملی" در شرايط کنونی که مشروعيتی برای حکومت باقی نمانده است، توهمی بیش نیست. اصرار بر تداوم سیاست های موجود مقابله با جهان، و از دست دادن فرصت های رشد و توسعه اقتصادی به بهای ادامه غنی سازی اورانیوم که کوچک ترین توجیه اقتصادی ندارد، بدون این که سودی برای ملت ایران داشته باشد، می تواند کشور را به ورطه عمیق تری بیاندازد.

ما راه عاجل جلوگیری از گسترش بحران را تغییر جدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی می دانیم. امری که متاسفانه تا امروز هیچ نشانه ای از پذیرش آن در میان سران حکومت دیده نمی شود. جنبش سبز مردم ایران در مسیر استقرار آزادی، عدالت اجتماعی، حاکمیت قانون، دمکراسی و تعامل مثبت با جهان، چشم انداز نوینی در مقابل کشور و حل و فصل مسائل موجود در مناسبات ایران با ایالات متحده و متحدان آن گشوده است.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۱۷ مهرماه ۱۳۸۹ – ۹ اکتبر ۲۰۱۰



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024