جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 08.10.2010, 9:34


بی بی سی: تحقیقات یک کمیته سنای آمریکا در مورد شرکت های امنیتی خصوصی در افغانستان نشان داده که پیمانکاران مورد استفاده آمریکایی ها، با طالبان یا جنگ سالاران محلی افغانستان در ارتباطند.

در گزارش کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا آمده است که ارتش آمریکا بیش از حد به شرکت های امنیتی خصوصی متکی بوده و پیمانکاران عمدتا توان نظارت بر کارکنان خود را ندارند.

این گزارش اضافه می کند که آمریکا نیز عملا بر این شرکت ها نظارتی ندارد و پیمانکاران محلی که برای حفاظت از پایگاه های آمریکا در افغانستان استخدام شده اند، در بعضی موارد به طور مستقیم با طالبان کار می کنند.

سناتور کارل لوین، رییس این کمیته سنای آمریکا گفت نگران آن است که درست در زمانی که دولت افغانستان برای استخدام سرباز و افسر پلیس تقلا می کند، آمریکا از سر بی اطلاعی و به طور ناخواسته به رشد شبه نظامیان وابسته به طالبان کمک کرده باشد.

بر اساس نتیجه گیری این گزارش، اتکاء بیش از اندازه به شرکت‌های خصوصی برای تامین امنیت در افغانستان از نظر مالی به نفع طالبان تمام شده زیرا پیمانکارها غالبا صلاحیت کارکنان محلی را با دقت کافی بررسی نمی کنند و در نتیجه فرماندهان و اشرار محلی استخدام می شوند.

در افغانستان بیش از ۲۶ هزار نفر برای شرکت های امنیتی خصوصی کار می کنند که از هر ده نفر، ۹ نفرشان در استخدام دولت آمریکا هستند.

به گفته استیو کینگستون، خبرنگار بی بی سی در واشنگتن، در این گزارش تصویر نگران کننده ای ترسیم شده و گفته شده که بعضی از کسانی که استخدام می شوند یا آموزش بسیار کمی در مورد استفاده از اسلحه دیده اند و یا تجربه زیادی در این زمینه ندارند.

در ادامه گزارش آمده است که عده دیگری از پیمانکاران هم فرماندهان محلی هستند که با طالبان ارتباط دارند.

نمونه هایی هم در این مورد آورده شده از جمله مردی که آمریکایی ها به او لقب آقای سفید داده اند. این لقب، اشاره به یکی از شخصیت های فیلم پرخشونت "سگ های انباری" ساخته کوئینتون تارانتینو است. گفته می شود که این فرد به طالبان پول داده و جلسه‌ای با حضور یکی از فرماندهان ارشد طالبان را میزبانی کرده، فرماندهی که مسئول موجی از بمبگذاری های کنار جاده ای برای کشتن سربازان ناتو بوده است.

در این گزارش اینگونه نتیجه‌گیری شده که آمریکا با کمک به فرماندهان محلی، دستیابی به یکی از اهداف خود یعنی ایجاد افغانستانی با ثبات بیشتر را مشکل می سازد.

گزارش این کمیته سنای آمریکا اضافه می کند که توسعه دامنه فعالیت شرکت‌های خصوصی پرسود امنیتی در افغانستان موجب می‌شود که مردم به دلیل پول بهتری که از شرکت های خصوصی دریافت می کنند به نیروی نظامی و یا نیروی پلیس افغانستان نپیوندند.

سناتورهای آمریکایی خواهان آن شده‌اند که با برداشتن گام هایی سریع و قاطع، از تعداد شرکت‌های خصوصی امنیتی کاسته شود و روند تحقیق درباره پیمانکاران جدید هم بهبود داده شود.

اخیرا حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان دستور داد تا تمامی شرکت های امنیتی خصوصی در این کشور ظرف چهار ماه تعطیل شوند. این فرمان آقای کرزی، در پی افزایش انتقادها از عملکرد این شرکت ها صادر شد.

آقای کرزی تعدادی از این شرکتها را به آسیب زدن به "منافع ملی" افغانستان متهم کرد و از احتمال همکاری آنها با گروه های تروریستی حرف زد.

حامد کرزی گفت: "شرکت های خصوصی امنیتی هر روز در وطن ما باعث بدبختی می‌شوند. حقوق مردم ما را زیر پا می‌کنند، امنیت را خراب می‌کنند، خدا می‌داند که در روز دزدی می‌کنند، راه را می‌زنند و در شب تروریست می‌شوند."

در همین راستا دولت افغانستان اوایل این هفته از انحلال هشت شرکت امنیتی خصوصی خبر داد.

به گفته مقام های افغان، شرکت امنیتی (XE) که پیش از این به نام (بلک واتر) فعالیت می کرد و یکی از بزرگترین شرکت های امنیتی آمریکایی بود نیز شامل شرکت هایی است که مجوز فعالیت آنها لغو شد.

مقام های افغانستان می گویند نزدیک به شصت شرکت امنیتی خصوصی در این کشور فعال هستند که کمتر از نیمی از آنها توسط خارجی ها اداره می شود.

این شرکتها عمدتا مسئولیت حفاظت از سفارتخانه ها، دفاتر خارجی، نهادهای غیردولتی و بانکهای خصوصی را برعهده دارند.

حکومت افغانستان تاکید کرده است که کارمندان این شرکتها می توانند به نیروهای امنیتی افغانستان بپیوندند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024