شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 07.10.2010, 7:01



۱۴ مهر ۱۳۸۹— کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز خواستار آزادی فوری پنج عضو سازمان دانش آموختگان ادوار تحکیم وحدت و تحقیق و تفحص مقامات ایران و سازمان ملل متحد در خصوص حبس، محاکمه غیر عادلانه ، شکنجه و بدرفتاری در زندان در راستای اجرای ماموریت گزارشگر جدید سازمان ملل در خصوص آزادی انجمن ها شد.

پنج رهبر زندانی سازمان ادوار که یکی ازبرجسته ترین تشکیلات جامعهء مدنی در ایران محسوب میشود، شامل احمد زیدآبادی، عبدالله مومنی، علی ملیحی، علی جمالی و حسن اسدی زیدآبادی می باشند. دستگیری های اخیر علی جمالی و حسن اسدی زیدآبادی به عنوان نشانه های تلاش در راستای سرکوب بیرحمانه کردن فعالیت های دانشجویی در آغاز سال تحصیلی جدید انگاشته میشوند.

آرون رودز، یک سخنگوی کمپین گفت: "حبس و شکنجهء رهبران ادوار تلاش خشونت آمیزی برای جدا کردن سران یک گروه سازندهء جامعهء مدنی از بدنهء آن و مرعوب کردن کنشگری در میان دانشجویان است."

وی ادامه داد: "اما اینگونه دستگیری های غیر منصفانه و غیر قانونی رهبران جنبش دانشجویی، به جای اینکه مطالبات برای آزادی و اصلاحات را خاموش کند، تنش ها را حاد تر می کند."

امروز موسسه بین‌المللی مطبوعات در هامبورگ احمد زیدآبادی را برنده جایزه "قلم طلایی آزادی" به دلیل "شجاعت و دفاع از آزادی مطبوعات" به رغم اذیت و آزار اعلام کرد. زیدآبادی دبیرکل سازمان ادوار و دارای درجهء دکترا در روابط بین الملل می باشد. وی بلافاصله بعد از انتخابات مورد مناقشهء سال 1388 دستگیر شد و در حال حاضر در حال سپری کردن محکومیت شش ساله و محرومیت دایم العمر خویش از هر نوع فعالیت سیاسی می باشد. آ زیدآبادی در زندان رجایی شهر که زندانی برای جنایتکاران سابقه دار، معتادان و دلالان مواد مخدر می باشد، مورد بد رفتاری غیر انسانی ، بدون حتی یک روز مرخصی ظرف سال و نیم گذشته قرار گرفته است.

سخنگوی سازمان ادوار، عبدالله مومنی، روز 31 خرداد 1388 دستگیر شد و در حال حاضر در حال سپری کردن محکومیت 4 سال و 11 ماههء خویش است. همسر و برادر وی اعلام کردند که وقتی با او در تاریخ 17 مرداد 1388 در زندان ملاقات کردند، از شدت ضعف نمی توانست بدون کمک راه برود و با آثار کبودی روی صورتش، به نظر گیج می آمد. ماه گذشته، طی نامه ای به رهبر ایران، آیت الله خامنه ای، عبدالله مومنی اعلام داشت که در طول زندانی بودنش با شکنجه شدید و بدرفتاری روبرو بوده است.

علی ملیحی، عضو شورای مرکزی سازمان روز 13 بهمن 1388 دستگیر شد و چندین ماه به وکیل مدافع خویش دسترسی نداشت. ملیحی به جرم "تجمع و تبانی بر علیه نظام،" "تبلیغ بر علیه نظام،" "شرکت در تجمعات غیر قانونی،" "انتشار اکاذیب،" و "توهین به ریس جمهور" به چهار سال حبس محکوم شد و رای صادره در دادگاه تجدید نظر تنفیذ شد. به گفتهء خانواده اش، علی ملیحی به شدت شکنجه شده است.

دستگیری سایر اعضاء فعال شورای مرکزی ادوار، در راستای پایان دادن به فعالیتهای این سازمان قبل از آغاز سال جدید تحصیلی، و بخشی از یک سیاست عمومی تر برای از بین بردن سازمان های جامعهء مدنی می باشد.

علی جمالی در روز 31 مرداد 1389، پس از آنکه توسط مقامات امنیتی مورد تهدید و احضار قرار گرفته بود، دستگیر شد و طبق گزارشات اینک در حبس انفرادی به سر می برد. اتهامات وی شامل انتشار بیانیه ها و شرح مواضع سازمان ادوار می باشد. حسن اسدی زیدآبادی نیز در تاریخ 31 مرداد 1389، وقتی که خانه اش مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفت دستگیر شد. اتهام وی "تجمع و تبانی علیه نظام،" "تشویش اذهان عمومی،" و "تبلیغ علیه نظام" اعلام شده است. وی در حال حاضر در بند 240 زندان اوین به سر می برد.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از قوهء قضاییهء ایران می خواهد تا تحقیق در خصوص نامهء عبدالله مومنی در بارهء شکنجه و بدرفتاری جسمی و روحی در زندان، و شواهد رفتار غیر منصفانه، غیر انسانی، و غیر قانونی بازجویان و قضات در خصوص حبس و محکومیت سایر اعضاء سازمان ادوار را آغاز کند.

کمپین همچنین از گزارشگر ما ویژهء سازمان ملل آزادی انجمن ها که توسط شورای حقوق بشر در جلسهء پانزدهم شورا برای اولین بار تایین شد می خواهد که آزار و محاکمهء اعضاء سازمان ادوار تحکیم وحدت را به عنوان نقض فاحش تعهدات ایران نسبت به محافظت از حق انجمن ها به عنوان یکی از کشورهای امضاء کنندهء میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مورد بررسی قرار دهد.

http://persian.iranhumanrights.org/1389/07/release-student-leaders/



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024