جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 04.10.2010, 16:42


موسسه‌ی جهانی مطبوعات، روز چهارشنبه ۶ اکتبر، طی مراسمی رسمی، قلم طلایی آزادی سال ۲۰۱۰ را به احمد زیدآبادی اهدا خواهد کرد. این موسسه در سال ۱۹۴۸ تأسیس گردیده و مقر آن در شهر پاریس است. روزنامه نگاران ۱۲۲ کشور عضو این موسسه هستند که تعداد آنها بالغ بر ۱۸۰۰ نفر می باشد. اهداف اصلی این موسسه " به شرح زیر است:

یک- دفاع و ارتقاء آزادی مطبوعات و کمک به استقلال مالی آنها
دو- توسعه ی رسانه های مکتوب و دیجیتالی و برقراری شبکه های ارتباطی بین تحریریه و سردبیری نشریات در جهان
سه- همکاری بین سازمان های عضو در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی

این موسسه هر سال در سطح جهان، یکی از روزنامه نگاران را به دلیل فعالیت های آزادی خواهانه، به عنوان روزنامه نگار برتر جهان در آن سال انتخاب می کند و قلم طلایی آزادی را به او در یکی از شهرهای جهان اهداء می کند.

تاکنون سه روزنامه نگار ایرانی برنده ی قلم طلایی این موسسه گردیده‌اند:
فرج سرکوهی در سال ۱۹۹۹ زوریخ
اکبر گنجی در سال ۲۰۰۶ در مسکو
احمد زیدآبادی در سال ۲۰۱۰ در هامبورگ



زیدآبادی دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران دارد. تز دکترای او «دین و دولت در اسرائیل» نام داشت و کارشناس مسائل اسرائیل به شمار می‌آید.

سابقه روزنامه‌نگاری او از سال ۱۳۶۸ در روزنامه اطلاعات شروع می‌شود. او با روزنامه همشهری و روزنامه‌های اصلاح‌طلب پس از دوم خرداد و در سال‌های ۱۳۸۶-۱۳۸۷ با هفته نامه شهروند امروز همکاری داشت. به او لقب "شرف اهل قلم" را داده اند. همچنین ، سردبیر روزنامه آزاد بود که در سال ۱۳۷۸ منتشر می‌شد. او عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان ادوار تحکیم وحدت و دبیرکل این سازمان نیز هست.

او در سال ۱۳۷۹ به جرم تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و اقدام افسارگسیخته علیه نظام ۱۳ ماه در زندان به سر برد.

آقای زیدآبادی بار دیگر در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دستگیر شد. او در این انتخابات حامی مهدی کروبی بود. بگفته همسرش، زیدآبادی ۱۷ روز در یک اطاق یک در یک و نیم متر، در یک سلول انفرادی در حال اعتصاب غذا بوده و ۱۸ روز دیگر هم بدون اعتصاب غذا در همان اتاق بدون هیچ تماس و ارتباطی نگه داشته شد.

گفته می‌شد مهمترین اتهام او نگارش نامه سرگشاده‌ای خطاب به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی بود که در آن از انتقادناپذیری وی انتقاد کرده‌بود. دادگاه نهایتا در آذر ماه وی را به ۶ سال زندان در تبعید در گناباد و محرومیت مادام‌العمر از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم کرد. دادگاه تجدید نظر نیز در دی ماه ۱۳۸۸ محکومیت او را (شش سال زندان، پنج سال تبعید به گناباد و محرومیت مادام‌العمر از هر گونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث، به صورت کتبی یا شفاهی) تایید کرد.

احمد زیدآبادی، عضو هیأت مدیرۀ انجمن صنفی روزنامه نگاران و نیز عضو شورای سیاست گذاری سازمان ادوار تحکیم وحدت و دبیر کل این سازمان نیزهست.

(منبع بیوگرافی: ویکی پدیا)



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024