پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 03.10.2010, 7:22



خبرگزاری دولتی به نقل از یک مقام آگاه در اصفهان، از انتقال ابراهیم یزدی و صباغیان به تهران خبر داد. این فرد ناشناس، هویت اعضای دستگیر شده نهضت آزادی را اعلام و علت دستگیری ابراهیم یزدی را نیز سفر بدون هماهنگی به اصفهان ذکر کرد!

این مقام آگاه اصفهانی که نخواست نامش فاش شود، به ایرنا گفت: ابراهیم یزدی(تهران) ، هاشم صباغیان(تهران)، علی اصغر غروی(اصفهان )، وحید حقیقی(اصفهان)، عباسعلی مصلحی(اصفهان)، احمد میرمحمد رضایی(زنجان )، رسول ورپائی(نائین) و غفار فرزدی(تبریز) عصر جمعه گذشته در اصفهان دستگیر شدند.

وی توضیح داد: ابراهیم یزدی که به خاطر ابتلا به بیماری پرستات و قلبی به صورت موقت از زندان آزاد شده بود بدون هماهنگی، به اصفهان سفر کرده بود.

ایرنا از قول این مقام آگاه نوشته است: وی همچنین پس از شرکت در نماز جمعه ی محفلی و غیرقانونی علی اصغر [غروی] قصد داشت تا یک جلسه خصوصی با سایر اعضای این گروهک غیرقانونی در اصفهان برگزار کند که دستگیر شد.

وی تصریح کرد: ابراهیم یزدی و هاشم صباغیان بدلیل داشتن پرونده با حکم قضایی به تهران انتقال یافتند و مابقی افراد دستگیر شده نیز هم اکنون در بازداشت بسر می‌برند.



***


جرم اعضای قدیمی ترین حزب ملی اسلامی ایران، اقامه نماز است

میزان: بنا بر آخرین اخبار رسیده از وضعیت دبیرکل و اعضای نهضت آزادی ایران، ایشان شب گذشته در اداره اطلاعات شهر اصفهان محبوس بوده اند.

به گفته ی یک منبع آگاه به خبرنگار «میزان خبر» دستور بازداشت اعضای نهضت آزادی از اطلاعات تهران صادر شده است و وکلا و خانواده های بازداشت شدگان منتظرند که بعد از انتقال افراد به تهران اقدامات لازم را برای پیگیری پرونده اتهامی ایشان را صورت دهند.

گفتنی است دبیر کل و چندین تن از اعضای شورای مرکزی و تعدادی از اعضاء و علاقمندان نهضت آزادی پس از شرکت در مراسم ختمی در این شهر برای اقامه نماز گردهم آمده بودند، پس از اقامه ی نماز توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شدند.

دکتر ابراهیم یزدی که برای سومین بار بعد از انتخابات بازداشت شده، متولد سوم مهر 1310 است و به تازگی وارد هشتادمین سال زندگی خود شده است. او مدرک دکترای داروسازی خود را از دانشگاه تهران اخذ کرده است و در سالهای دهه ی سی در نهضت مقاومت ملی علیه حوکت پس از کودتا مبارزه میکرد .او در سال 1339 به آمریکا مهاجرت کرد و مدتی در دانشگاه پزشکی بیلور مشغول به تحقیق بوده است. او در سالهای اقامت در آمریکا، به تاسیس انجمن اسلامی آمریکا و کانادا همت گماشت و به کمک دوستانش نهضت آزادی خارج از کشور را تاسیس کرد. در سالهای بعد به همراه چمران یک آموزشگاه نظامی در مصر را پایه گذاری کرد که پس از چند سال به جنوب لبنان منتقل شد. یزدی هنگام اخراج رهبر انقلاب 1357 به عنوان یکی از مهمترین مشاوران آیت الله خمینی در کنار او قرار گرفت و در اعضای شورای انقلاب جای گرفت. با پیروزی انقلاب و نخست وزیری مهندس بازرگان به عنوان معاون نخست وزیر در امور انقلاب و سپس وزیر خارجه ایفای نقش کرد. با استعفای دولت پس از حادثه گروگانگیری او نیز از دولت کناره گرفت و به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای ملی انتخاب شد. پس از آن صلاحیت دکتر ابراهیم یزدی در تمامی انتخابات توسط شورای نگهبان رد شده است. با مرگ مهندس مهدی بازرگان در سال 1373 او به عنوان دبیر کل نهضت آزادی انتخاب شد. او پس از انتخبات ریاست جمهوری اولین بار زمانی که بر روی تخت بیمارستان بود بازداشت شد و پس از 72 ساعت آزاد شد. پس از آن نیز ساعتی بعد از سخنرانی در مراسم عاشورا در منزل مهندس صباغیان بازداشت شد که قریب به دو ماه به طول انجامید و در حالی که نیاز مبرم به عمل جراحی داشت آزاد شد. او پس از آزادی به زیر تیغ جراحی رفت و عمل باز قلب روی وی صورت گرفت. پزشکان معالج وی به شدت در مورد سلامتی وی هشدار داده اند.

مهندس هاشم صباغیان،از قدیمی ترین اعضای نهضت آزادی و عضو شورای مرکزی و دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران است. او متولد 1316 در تهران است و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته راه و ساختمان از دانشگاه تهران است. او از فعالین مبارزه با حکومت شاهنشاهی در نهضت مقاومت ملی بوده است. صباغیان در سال 1337 به عضویت در انجمن اسلامی دانشجویان درآمد و با تاسیس نهضت آزادی به این حزب پیوست. او در رژیم شاهنشاهی از سال 32 تا 57 چهار مرتبه به زندان افتاد. با پیروزی انقلاب، نخست به عنوان معاون نخست وزیر دولت موقت،مهندس بازرگان مشغول به کار شد و سپس به عنوان وزیر کشور انتخاب شد. او با استعفای مهندس بازرگان از دولت خارج شد و در انتخابات مجلس شورای ملی به عنوان نماینده مردم تهران انتخاب شد. صباغیان بارها در حکومت جمهوری اسلامی بازداشت شده و مورد وحشیانه ترین شکنجه ها قرار گرفته است. اثرات این شکنجه ها به حدی بوده که پزشکان مجبور به عمل جراحی در ستون فقرات او شده اند. در مورد وضعیت سلامتی او نیز تردیدهای هشدارهای جدی پزشکی وجود دارد.

دکتر علی اصغر غروی، فرزند مرحوم آیت الله العظمی محمد جواد غروی و مسئول شاخه اصفهان نهضت آزادی ایران است. او متولد 1325 و دارای مدرک دکترای فلسفه ی اسلامی از دانشگاه سن ژوزف بیروت است. غروی پس از اخذ مدرک دیپلم در سال ۱۳۴۴ وارد دانشگاه تهران و در سال ۱۳۴۸ فارغ التحصیل شد.در دانشگاه تهران از مهندس بازرگان متاثر شد و به مبارزات سیاسی پرداخت. پس از اتمام خدمت نظام وظیفه و نیز ضمن آن تدریس در مدرسه عالی مدیریت کرمان در میانه سال ۱۳۵۳ برای ادامه تحصیل به لبنان رفت. او در لبنان به دکتر مصطفی چمران پیوست و به مبارزات خود علیه حکومت پیشین ایران ادامه داد. او پس از بازگشت به ایران به اصفهان بازگشت و به تالیف و ترجمه ی آثار پدر مشغول شد و همچنین به مبارزه علیه انحراف انقلاب از مسیر خود مشغول بودند. او بارها در حکومت جمهوری اسلامی بازداشت شد مدتهای مدیدی را در زندان گذراند که از آن جمله می توان به بازداشت همزمان اعضای نهضت آزادی در سال 1380 اشاره کرد. دکتر غروی پس از فوت پدر گرامی خود به سنت ایشان در برگزاری نماز جمعه اهتمام ورزید که پس از مدتی با مخالفت و ممانعت نیروهای امنیتی متوقف شد.

دکتر غفار فرزدی، مسئول شاخه آذربایجان نهضت آزادی، متولد 1324 است که برای سومین مرتبه پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده است. او دارای مدرک دکترای ریاضی و عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تبریز است.او در سالهای بعد از انقلاب فرماندار تبریز بوده است و مدتی در استانداری آذربایجان شرقی معاونت این اداره را برعهده داشته است. فرزدی در سال 80 نیز هنگام دستگیری های گسترده اعضای نهضت آزادی بازداشت شد و مدت 9 ماه را در بازداشت موقت گذراند.

احد رضایی، مسئول شاخه زنجان نهضت آزادی است که برای دومین بار بعد از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده است. رضایی متولد سال 1335 در زنجان است و از مبارزین مسلح علیه حکومت پیشین بوده است. او در اوایل انقلاب به سپاه پاسداران پیوست اما خیلی زود به علت هماهنگ نبودن با افکار حاکم از این سازمان کنار کشید. او در سال 1360 همراه با دیگر منتقدان جمهوری اسلامی بازداشت شد و به یک سال حبس محکوم گردید. او در سال 1367 و 1380 نیز با دیگر اعضای نهضت آزادی بازداشت شد.وی به بیماری حاد قند مبتلا است و نیاز مبرمی به داروهای خود دارد.

همچنین گزارش شده است در این حادثه تعدادی از حاضران ازجمله مصلحی و ورپایی توسط ماموران بازداشت شده اند.

به گزارش خبرنگار «میزان خبر» ماموران لباس شخصی که بدون ارایه حکم قضایی وارد محل شده و خود را نیروهای امنیتی و اعضاء بسیج معرفی می نمودند با این توجیه که دکتر سید علی اصغر غروی در این محل بصورت غیر قانونی نماز جمعه اقامه نموده است، پس از بازداشت این چند تن نسبت به ارعاب و تهدید سایر حاضرین و فیلمبرداری و ثبت مشخصات آنها اقدام نموده و سپس محل حادثه را ترک کردند.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024