جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 30.09.2010, 21:20


تقاضای تعلیق فوری قاضی صلواتی از مسئولیت قضایی

۷ مهر ۱۳۸۹ - کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد که محکومیت و حکم ۱۹.۵ سال زندان برای وبلاگ نویس ایرانی-کانادایی حسین درخشان شامل روابط دانشگاهی وی بوده است و می باید توسط دادگاه تجدید نظر نقض شود.

کمپین همچنین خواستار تعلیق فوری قاضی این پرونده ابوالقاسم صلواتی که حکم حسین درخشان را صادر کرده، به دلیل خروج از رویه های قضایی در این مورد و در موارد متعدد دیگرشد. یک منبع آگاه به کمپین گفت که وکیل مدافع درخشان دسترسی کامل به پروندهء او نداشته و قادر به بررسی کامل آن نبوده است.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین اظهار داشت: "چنین محکومیت ها و احکام مشابه باعث مضحکهء دستگاه قضایی ایران در جهان شده است."

وی گفت: "ما از قوهء قضاییهء ایران درخواست می کنیم تا به این رویه غیر عادلانه پایان دهد و قاضی صلواتی را که باعث بی عدالتی های متعدد مشابهی شده است را از مسئولیت قضایی خویش تعلیق نماید."

منابع نزدیک به خانوادهء درخشان به کمپین گفتند که بخشی از شواهد مورد استناد برای اتهامات حسین درخشان یک معرفی نامهء دانشگاهی از گری سیک، یک استاد دانشگاه کلمبیا است که مقامات اطلاعاتی ایران ادعا می کنند نمایانگر روابط وی با یک دولت متخاصم است. مطالب وبلاگ درخشان که در خارج از ایران نوشته میشد ادلهء دیگری برای حکم بسیار شدید وی می باشد.

در طول بازجویی، از درخشان در خصوص عضویتش در یک لیست الکترونیکی به نام Gulf2000 که توسط آقای سیک اداره می شود بازجویی شده است. لیست الکترونیکی فوق الذکر بیش از ۱۵۰۰ عضو در سراسر جهان از میان دانشگاهیان، دیپلمات ها، و متخصصین دارد و محل تبادل اندیشه بین متخصصین امور خاور میانه محسوب می شود.

هادی قائمی گفت: "تصوراینکه نوشتن توصیه نامهء دانشگاهی که یک اقدام بسیار معمول وپیش پاافتاده از سوی دانشگاهیان برای متفاضایان ورود به دانشگاه هست برای فردی اتهام باشد یک فاجعه برای دستگاه قضایی به شمار می رودکه از فرط آلودگی به سیاست برای قربانی کردن افراد به احکامی متوسل می شوند که هیچ قاضی شریفی پای آن را امضا نمی کند."

منبع یاد شده به کمپین گفت که پس از دستگیری حسین درخشان وی برای ارائه اعترافات اجباری جلوی دوربین های تلویزیونی برای تخریب افراد وجریان های سیاسی تحت فشار قرارگرفته است. همچنین به درخشان گفته شده بود که اگر همکاری نکند، پدر و مادرش دستگیر خواهند شد.

کمپین همچنین مطلع شده است که خانواده حسین درخشان به شدت تحت فشار هستند تا مبادا با رسانه های مستقل و سازمان های حقوق بشری صحبت کنند. به گفته یک منبع مطلع تلفن های منزل و حتی ارتباطات اینترنتی افراد منزل وی نیز کنترل می شوند.

افرادی که برای نشان دادن همدردی و حمایت خویش از حسین درخشان به ملاقات خانوادهء وی رفته اند از مقامات سپاه پیامک های تهدید آمیزی دریافت کرده اند.

هراس دستگاه قضایی از برگزاری دادگاه عمومی برای حسین درخشان و حضور هیات منصفه برای وی و اعلام حکم از طریق وب سایت های غیررسمی به جای اطلاع دادن به خانواده ووکیل وی نیز بخش دیگری از ابعادسیاسی بودن حکم درخشان را نشان می دهد. منابع متعددی به کمپین گفتند که پروندهء درخشان در دست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است. حسین درخشان دایما به اتهاماتی که نسبت به او طرح شده است در دادگاه اعتراض کرده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران پیشتر نام قاضی صلواتی را در زمره مردان خشونت ، مجریان وآمران خشونت های بعد از انتخابات آورده است. در طول محاکمات نمایشی پس از انتخابات در ایران، قاضی صلواتی یکی از سه قاضی مسئول پرونده های دستگیر شدگان بود. وی بیش از صد زندانی سیاسی، فعال حقوق بشری، و تظاهرکنندگان صلح طلب را به حبس های طولانی مدت و صدور حد اقل نه حکم اعدام محکوم کرده است و به عنوان "قاضی مرگ" ملقب شده است.

حسین درخشان در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۸۷ در منزل خود دستگیر شد. یک منبع نزدیک به خانوادهء درخشان به کمپین گفت که وی در حدود ده ماه را در سلول انفرادی، در انزوای کامل از جهان خارج گذراند و در طول این مدت برای اعترافات دروغین در خصوص ارتباط با سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) و سازمانهای اطلاعاتی اسراییل تحت فشار و ضرب و جرح بوده است . در سال ۱۳۸۸ یکی از اقوام حسین درخشان به کمپین گفت که وی بعضی از اعترافات اجباری اش را در حضور قاضی دادگاه و وکیل مدافعش پس گرفته است اما مقامات بدون اینکه کوچکترین اطلاعی از وضعیت وی و اتهاماتش به خانوادهء وی بدهند، ظرف دوسال گذشته از آزاد کردن وی خودداری نموده اند. ظرف سال اول حبس حسین درخشان، خانوادهء او فقط توانستند دوبار به ملاقات وی بروند. هفتهء گذشته شایعهء تقاضای اعدام برای وی از طرف دادستان تهران منتشر شد. اتهامات حسین درخشان "تبلیغ علیه نظام،" "همکاری با کشورهای متخاصم،" و "راه اندازی تارنماهای مستهجن" می باشد. به اعضای خانوادهء درخشان اجازهء شرکت در جلسات محاکمهء وی داده نشد.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، خواستار رسیدگی منصفانهء پروندهء حسین درخشان توسط یک دادگاه تجدید نظراست، دادگاهی که در آن حسین درخشان بتواند امکان دفاع از خود در برابر اتهامات بشدت سیاسی روبروی خویش را داشته باشد.کمپین همچنین خواستار تعلیق فوری قاضی صلواتی از کلیهء مسئولیت های قضایی اش و تحقیق و تفحص نسبت به عملکردش در کلیهء محاکماتی است که تا کنون در شعبهء 15 صورت گرفته است.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024