پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 27.09.2010, 18:53



فرارو- یک تحلیل‌‌گر مسایل بین الملل اظهارات احمدی‌نژاد درباره 11 سپتامبر را با منافع ملی ایران ناسازگار دانست و عنوان کرد: «ایران بیش از همه از حادثه 11 سپتامبر منتفع شد.» به عقیده وی همچنین این سخنان فضای مذاکرات آتی ایران با 1+5 را تیره خواهد کرد.

باراک اوباما در واکنش به اظهارات احمدی‌نژاد درباره حادثه 11 سپتامبر، این سخنان را "موهن و غیر قابل قبول" توصیف کرد.

محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گمانه‌هایی را درباره حادثه 11 سپتامبر مطرح کرد.

احمدی‌نژاد با عنوان کردن اینکه یکی از گمانه‌ها این است که 11 سپتامبر را بخشی از حاکمان آمریکا رقم زدند، خشم مقامات آمریکایی را برانگیخت.

از سوی دیگر قرار است در ماه اکتبر مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 از سر گرفته شود.

برخی از کارشناسان معتقدند که اظهارات جنجالی احمدی‌نژاد در نیویورک تاثیر منفی بر روی مذاکرات آتی ایران با 1+5 خواهد گذاشت.

داوود هرمیداس باوند در گفت‌وگو با خبرنگار فرارو در این باره گفت: «اظهار نظرهای احمدی‌نژاد درباره 11 سپتامبر با منافع ملی ایران سازگار نبود. به ما ارتباطی ندارد که چه کسی 11 سپتامبر را آفرید.»

وی افزود: «ایران بیش از همه از حادثه 11 سپتامبر منتفع شد. چون یکی از نتایج 11 سپتامبر سرکوب طالبان و القاعده بود و باعث شد ایران که در افغانستان خلع جایگاه شده بود دوباره به فضای افغانستان بازگردد.»

باوند ادامه داد: «از دیگر نتایج این حادثه که به نفع ایران بود سرنگونی رژیم صدام است. اکنون ایران در عراق صاحب نفوذ شده است. در ضمن روند 11 سپتامبر سبب شد که ارزش‌های در حال گسترش سلفی گری مهار شود.»

این کارشناس مسایل خارجی درباره بازتاب سخنان رئیس جمهور در سازمان ملل اظهار کرد: «بازتاب عمده این اظهارات در میان افکار عمومی آمریکا و کنگره این کشور نمایان خواهد شد و گنگره موضع شدیدتری در قبال ایران در پیش خواهد گرفت.»

این استاد دانشگاه درباره درخواست تعدادی از نمایندگان کنگره از اوباما برای اقدام فوری علیه ایران گفت: «اوباما واکنش فوری از خود نشان نمی‌دهد ولی این اظهارات در بلند مدت تاثیرگذار خود را خواهد گذاشت.»

باوند همچنین درباره انجام مذاکرات 5+1 با ایران گفت که رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران به درخواست شورای امنیت انجام می‌گیرد و مذاکرات دیر یا زود باید صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه اظهارات احمدی‌نژاد درباره 11 سپتامبر حاکی از یک موضع عدم آمادگی برای حل مسایل تبیین خواهد شد، گفت: «هرچند که ماهیت مسئله هسته‌ای دارای اولویت ویژه‌ای است ولی بی تردید این اظهارات تا حدودی فضای مذاکرات را تیره می‌کند.»

این تحلیل‌گر مسایل بین الملل با اشاره به نقش هیلاری کلینتون در پرونده هسته‌ای ایران بیان کرد: «آقای اوباما پیگیری پرونده هسته ای ایران را به خانم کلینتون تفویض کرده است. با توجه به مواضعی که اوباما در آغاز ریاست جمهوری‌اش اتخاذ کرده شاید چندان مایل نباشد که تصمیماتی خیلی شدیدی علیه ایران گرفته شود.»

وی در توضیح بیشتر این مسئله افزود: «معنای این تفویض این است که اگر در پرتو نظرات کنگره، خط و مشی‌ شدیدی علیه ایران اتخاذ شود، بدین وسیله اوباما خود را از این خط و مشی برکنار می‌کند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024