جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 23.09.2010, 19:46


گزارش‌گران بدون مرز نگرانی عمیق خود را از نقض فاحش حقوق بشر در زندان‌های جمهوری اسلامی که عمدتا از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران انجام می‌شود، اعلام می‌کند. خطر صدور حکم اعدام وحید اصغری و حسین درخشان را که از سال ١٣٨٧ در زندان بسر می‌برند، تهدید می‌کند.

” با اتهامات بی‌پایه و اساس و سنگین علیه وحید اصغری و حسین درخشان، خطر صدور حکم اعدام برای آنها بنا بر قوانین اسلامی وجود دارد. جامعه جهانی باید به سکوت در این باره پایان دهد. از مقامات قضایی که از قوانین اسلامی برای صدور احکام سنگین سواستفاده می‌کنند و به ویِژه محمود احمدی نژاد که با حمایت سپاه پاسداران به ریاست جمهوری ایران منصوب شده است، در این باره بازخواست کنند.”

مرکز بررسی جرایم سازمان یافته

در پی اعلام موجودیت در فروردین ماه ١٣٨٨ « مرکز بررسی جرایم سازمان یافته» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایت رسمی آن گرداب به شکل فعال در سرکوب شناسایی و دستگیری شهروند وب‌نگاران شرکت داشته است. « فرماندهی پدافند سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی » و هکرهای وابسته به آن مسئول دستگیری بسیاری از وبلاگ نویسان و شهروند وب‌نگاران در ایران هستند.

در فروردین ١٣٨٨برای اولین بار مرکز بررسی جرایم سازمان یافته با انتشار اطلاعیه‌ای ” انهدام شبکه ارائه محتوای مستهجن ضد دینی و ضد انقلابی” را اعلام کرد و از دستگیری تعدادی از “مدیران و مسئولان این سایت ها” خبر داد. چند روز پس از این خبر ” اعترافات مجرمان” ازصدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش و در سایت گرداب مشخصات و عکس‌های آنها به نمایش درآمد، همه بازداشت شدگان موارد اتهام علیه خود از جمله ” اغفال جوانان ایران از طریق سایت‌های پورنوگرافی و ضد دینی” و “دریافت پول از امریکا و اسرائیل” را پذیرفته بودند.

در تاریخ ٢۶ خرداد ماه در پی آغاز اعتراضات مردمی به اعلام انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری ایران، “مرکز بررسی جرایم سازمان یافته” وابسته به سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای، از مدیران سایت‌های اینترنتی خواست مطالبی را که حاوی “تبلیغ آشوبگری و تهدید مردم و شایعه باشد” حذف کنند “و گرنه اقدامات قانونی ما می تواند برای آنها بسیار سنگین باشد.” مرکز وابسته به سپاه، معترضان را متهم کرد که با “دروغ‌ها و تهمت‌های ساختگی و سازماندهی شورش‌ها” از طریق اینترنت به”تبلیغ آشوبگری” و “شایعه پراکنی” مشغولند. مرکز بررسی جرایم سازمان یافته با تشبیه این سایتها و وبلاگ ها به مراکزی سازمان یافته، آنها را متهم کرده بود که “با حمایت مالی و فنی شرکت‌های کانادایی و آمریکایی و رسانه های تحت حمایت سازمان های اطلاعاتی آمریکایی و انگلیسی (رادیو زمانه، رادیو فردا، بی بی سی فارسی)” فعالیت می‌کنند. در تاریخ٣٠ اردیبهشت ماه ١٣٨٩ ابراهیم جباری یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران با اعلام ” سپاه دومین ارتش سایری دنیا را تشکیل داده است” به شکل رسمی تشکیل ارتش سایبری را از سوی سپاه پاسداران پذیرفت. تا آن زمان ارتش سایبری در کارنامه خود مسئولیت حمله به سایت های اطلاع رسانی مستقل و اصلاح‌طلب، توئیتر و رادیو زمانه را پذیرفته بود.

وضعیت بازداشت شدگان و پذیرش اعترافات

وب‌نگاران بازداشت‌شده قربانی نگاهداری طولانی مدت در سلول‌های انفرادی و برای اعتراف علیه خود به شکل وحشیانه شکنجه می‌شوند. اعترافاتی که سپس برای محکوم شدن‌ متهم در اختیار دادگاه گذاشته می‌شوند. وحید اصغری شهروند وب‌نگار یکی از این قربانیان است.

وحید اصغری متهم ردیف اول ” اولین شبکه منهدم شده”، بیش از دوسال است که در زندان و در انتظار روشن شدن وضعیت خود است. وی در تاریخ ٢٢ اردیبهشت ١٣٨٧ در فرودگاه تهران به جرم داشتن چند کارت اعتباری دستگیر شد. این جوان ٢۴ ساله که دانشجوی رشته مهندسی در هند است به مدت هفت ماه پس از دستگیری در شرایطی غیر انسانی در سلول‌های انفرادی و تحت شکنجه برای اعترافات اجباری و پذیرش اتهامات مختلف از جمله ” مدیر بزرگترین مجموعه از سایت‌های مستهجن فارسی‌زبان در اینترنت ” قرار داشت.

تنها ” جرم” وحید اصغری در اختیار داشتن فضایی در اینترنت و میزبانی سایت‌ها از جمله “چند سایت متعلق به مخالفان نظام بود” در ٢۵ آذر ماه ١٣٨٨ وی طی نامه‌ای به رئیس شعبه ١۵ دادگاه انقلاب اسلامی شرح کاملی از فشارها و شکنجه‌های متحمل شده را بیان کرده است. این نامه در اختیار نهادهای بین‌المللی قرار گرفته است.

” با چشم بند و دست بند …. و مرا شدیدا به چوب بسته و به ـ حالت ـ کاسه سر و به سمت پائین آویزان کردند با طناب و دستبند و شلاق و سیلی می زدند….. ضربه زدن به شکم و پهلو با پنجه بوکس و گذاشتن چاقو زیر گلویم و روی رگ دستم و تهدید به قتل و تجاوز جنسی چند نفره به من به زور هر چه می خواستند را تلقین می کردند وبا وعده و اجبار از من اعتراف غیر واقعی و کذب و امضا و اثر انگشت و نوار مصاحبه ی ویدئویی جعلی بارها گرفتند…..در حالی که من فقط متهم بودم”

بنابر ماده ١۶٨ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ” رسیدگی به‏ جرایم‏ سیاسی‏ و مطبوعاتی‏ علنی است‏ و با حضور هیات‏ منصفه‏ در محاکم‏ دادگستری‏ صورت‏ می‏ گیرد.. ” با این حال در ایران بسیاری از محاکمات در پشت درهای بسته برگزار می شوند و گاه حتا متهم هم از برگزاری دادگاه خود بی اطلاع است و بعدا از محکومیت خود مطلع می شود. وکلای متهمان نیز نه به موکل و نه به پرونده وی دسترسی ندارند. در این باره وحید اصغری تاکید دارد ” هنوز که هنوز است اجازه ملاقات با وکیل و بررسی پرونده مرا نمی دهند، حتا در صحن دادگاه اجازه حرف زدن و احوالپرسی با وکلیم را به من نمی دهند”

اصغری “تفهیم”موارد اتهام خود را چنین توضیح می‌دهد “بارها آنان سایت هایی که متعلق به دیگران است به من به کذب نسبت داده اند در حالیکه که بنده در تولید و تهیه ی آن ها هیچ اختیار و دخالتی نداشته ام و در ویدئو های زیر شکنجه وا دارم کرده اند تا – را جاسوس اسرائیل بنامم و حسین درخشان را جاسوس وزارت اطلاعات ایران و سیا! به خاطر دریافت عکس های تمسخر رهبر و سران نظام وامامان شیعه در ایمیلم به اجبار و اتفاقی اتهامات توهین به امامان و توهین به رهبری و تشویش اذهان عمومی در بارجویی ها به من بستند در حالیکه دریافت آن ایمیل ها به اختیار خودم نبوده است به خاطر آگهی های گوگل و استراتژیست گوگل بودن و دریافت پول از آن موسسه ی عظیم فناوری جستجو، اتهام تحصیل مال نا مشروع به بنده زده اند!! “

حسین درخشان، وبلاگ نویس از تاریخ ١١ آبان ١٣٨٧ پس از چندین بار احضار و بازجویی در تهران از سوی مقامات امنیتی بازداشت شد. و امروز پس از محاکمه‌ای ناعادلانه در انتظار صدور حکم و در اختیار سپاه پاسداران قرار دارد. حسین درخشان قربانی سناریو ساخته شده از سوی مقامات امنیتی – قضایی ایران است. وی در وبلاگ خود از اصول انقلاب اسلامی و رهبران آن و از سیاست های محمود احمدی نژاد دفاع می کرد، به اتهاماتی بی پایه چون ” توهین به مسئولان جمهوری اسلامی و مقدسات اسلامی ” متهم شده است. در اصل این وبلاگ‌نویس قربانی جنگ داخلی نهادها و جناح‌های اطلاعاتی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده است.

“حسین درخشان وبلاگ نویس کانادایی ایرانی‌تبار همچنان در زندان بسر می‌برد، جامعه جهانی و کانادا باید برای آزادی وی و همه‌ی روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی تلاش کنند.”

دو وب‌نگار دیگر کوهیار گودرزی و حسین رونقی ملکی در وضعیتی نابسامان و در شرایطی مشابهی بسر می‌برند.
گزارش‌گران بدون مرز یاد آور می‌شود که ایران یکی از سرکوبگرترین کشورهای خاورمیانه در عرصه اینترنت است و درلیست کشورهای “دشمنان اینترنت “در جهان قرار دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024