شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 23.09.2010, 22:28


تعیین وثیقه سه میلیارد تومانی برای اعطای مرخصی کوتاه مدت به دو زندانی سیاسی خانواده این زندانیان و همچنین وکلای آنها را شوکه کرده است.

به گزارش کلمه، عرب قبادی و آقایاری از زندانیان حوادث پس از انتخابات هستند که برای مرخصی کوتاه مدت به آنها وثیقه سه میلیارد تومانی صادر شده است.

همچنین امیرعلی آقایاری مدتی است به زندان قزلحصار منتقل شده است. وی به هفت سال حبس محکوم شده است او مدیر عامل شرکت تبلیغاتی و پیمانکار شرکت بهینه سازی مصرف سوخت بوده و از همکاران مهدی هاشمی، فرزند هاشمی رفسنجانی محسوب می شده است.

وکلای این زندانیان و همچنین دیگر حقوقدانان صدور چنین وثیقه هایی را در تاریخ قوه قضاییه ایران بی سابقه می دانند. آنها همچنین معتقدند صدور چنین وثیقه هایی نشان دهنده این است که اصلا اراده ای برای آزادی یا اعطای مرخصی به این زندانیان وجود ندارد و تنها با این وثیقه ها مسولان می خواهند بگویند ما خواسته‌ایم قانون را راعایت کنیم اما خانواده ها توان پرداخت وثیقه ندارند. در حالیکه تاکنون و پیش از حوادث انتخابات دهم برای مرخصی چند روزه وثیقه های معمولی و در حد توان خانواده ها تعیین می شد.

صدور این وثیقه ها همچنین فشار روانی مضاعفی را به خانواده های زندانیان وارد می کند چرا که مسوولان دادستانی و قوه قضایییه به آنها می گویند که ما می خواستیم زندانی را آزاد کنیم اما شما توان پرداخت وثیقه را نداشتید.

تعیین وثیقه های میلیاردی بعد از حوادث انتخابات سال گذشته در دستگاه قضایی ایران رواج زیادی یافته است. حقوقدانان معتقدند مسوولان قضایی با این کار تنها قصد سنگ اندازی و آزاد نکردن زندانیان سیاسی را دارند. همچنین ممکن است هدف از این کار اعمال فشار روانی بیشتر به زندانی و خانواده اش باشد.

برای ناصر عبدالحسینی دیگر زندانی سیاسی که به شرکت در تجمع های اعتراضی بعد از انتخابات متهم شده است، نیز وثیقه یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون تومانی صادر شده است. وثیقه ای که او و خانواده اش از پرداخت آن عاجز هستند.

ناصر عبدالحسینی جوانی است ۲۲ ساله که به گفته‌ی خانواده‌ی خود هیچ سابقه و فعالیت سیاسی نداشته است. وی از یک خانواده‌ی جنوب شهری تهران با مشکلات فراوان اقتصادی است.برادرش در باره وی می گوید :”به برادر من گفته بودند که بیا و در اعتراف‌های تلویزیونی شرکت کن تا حکم‌ات را کم‌تر کنیم. به او گفته بودند اگر قرار است حکم حبس داشته باشی، با این اعتراف‌های تلویزیونی خیلی زودتر از آن افرادی که اعتراف نمی‌کنند آزاد خواهی شد. ”

وی همچنین می گوید : “برادر م را وادار کردند که در دادگاه تلویزیونی اعتراف کند که از کوکتل مولوتوف استفاده کرده، این در حالی است که برادر من حتا نمی‌تواند کوکتل مولوتوف را تلفظ کند و در دادگاه هم اشتباه آن‌را تلفظ کرد. ”

دیگر زندانیان سیاسی همچون روزنامه نگاران و فعالان سیاسی نیز برای گذراندن دوره کوتاه مرخصی یا آزادی موقت مجبور شده اند وثیقه های میلیونی را تودیع کنند که این موضوع همواره موجب فشار روانی شدید به آنهاو خانواده شان شده است



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024