جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 22.09.2010, 19:22


کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: کمیته حفاظت از روزنامه نگاران (CPJ) روز گذشته با صدور بیانیه ای با بیان اینکه جمهوری اسلامی همچنان به آزار و اذیت روزنامه نگاران مستقل ادامه می دهد، انتساب اتهامات ساختگی به شیوا نظر آهاری، دبیر سابق کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی و سخنگوی کمیته گزارشگران حقوق بشر و عمادالدین باقی، نویسنده و فعال حقوق بشر را محکوم کرده و خواستار آزادی هر چه سریعتر این دو روزنامه نگار و فعال حقوق بشر گردید.

کمیته حفاظت از روزنامه نگاران هشدار داد که مقامات جمهوری اسلامی به آزار روزنامه نگاران مستقل ادامه می دهند. بنا بر اخبار منتشره، شیوا نظرآهاری و عمادالدین باقی هر یک به شش سال زندان محکوم شدند، ضمن اینکه مقامات گفتند که حسین درخشان، وبلاگ نویس و روزنامه نگار احتمالا به مرگ محکوم خواهد شد.

به گزارش رویترز، روز شنبه، مقامات جمهوری اسلامی شیوا نظر آهاری، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر را به شش سال زندان و پرداخت 400 هزارتومان بدل از 76 ضربه شلاق محکوم کرد. وی متهم به محاربه، تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی به دلیل مشارکت احتمالی در دو تشکل سیاسی در سال 2009 محکوم کردند. خبرگزاری نیمه دولتی ایلنا به نقل از محمد شریف وکیل شیوا نظرآهاری گفت که قطعا در مهلت قانوني نسبت به حكم دادگاه بدوي اعتراض خواهد كرد.

شیوا نظرآهاری اندک زمانی پس از انتخابات ریاست جمهوری به مدت 4 ماه زندانی گردید و سپس به قید وثیقه آزاد شد. وی مجددا در دسامبر 2009 هنگامی که قصد داشت در مراسم خاکسپاری روحانی متنفذ، آیت الله حسینعلی منتظری شرکت کند، در مسیر تهران به قم دستگیر شد.

همچنین وبسایت اصلاح طلب جنبش راه سبز، روز گذشته اعلام کرد که عمادالدین باقی، روزنامه نگار باسابقه به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور به شش سال زندان محکوم شد. باقی پس از انتشار مصاحبه دو سال پیش اش با آیت الله العظمی منتظری توسط بی بی سی پس از مرگ این روحانی، در دسامبر 2009 بازداشت گردید.

محمد عبدالدایم هماهنگ کننده خاورمیانه و شمال آفریقای کمیته حمایت از روزنامه نگاران گفت: «ما انتساب این اتهامات ساختگی را به شیوا نظرآهاری و عمادالدین باقی محکوم می کنیم و خواهان آزادی فوری آنها هستیم.»

در پرونده ای دیگر، سرویس خبری آنلاین «کمترین» روز یکشنبه گزارش داد که ابوالقاسم صلواتی رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب، تقاضای حکم اعدام برای حسین درخشان نموده است. برخی از منابع آگاه ایرانی و اخبار بین المللی از احتمال صدور این حکم خبر دادند.

حسین درخشان به همکاری با دول متخاصم، تبلیغ علیه نظام اسلامی، تبلیغ به نفع گروهک های ضدانقلاب و راه اندازی و مدیریت سایت های مبتذل و مستهجن متهم گردید. حسین درخشان یکبار در سال 2009 در دادگاه حاضر شده و اعترافات قبلی خود را پس گرفت و اظهار نمود که اعترافات قبلی وی تحت فشار اخذ شده است. از آن هنگام اطلاعات بیشتری درمورد پرونده حسین درخشان در دست نیست و کمیته حفاظت از روزنامه نگاران نتواسته است جزئیات مستقل تائید شده ای در مورد پرونده وی کسب کند.

درخشان در نوامبر 2008 به اتهام توهین به یکی از روحانیان با نفوذ بازداشت شد. وی بیش از 9 ماه از بازداشت خود را در زندان اوین و در سلول انفرادی سپری کرده است. وی وبلاگ نویسی را در سال 2001 آغاز کرد و یکی از نخستین وبلاگ نویسان فارسی به شمار می آید.

هماهنگ کننده خاورمیانه و شمال آفریقای کمیته حفاظت از روزنامه نگاران گفت: پوشش خبري اپوزيسيون موهن، كفر و مديريت سايت به حساب نمي آيد، و همكاري قلمداد نمي شود و پخش مصاحبه اي كه دو سال پيش تهيه شده قطعا با اتهام تبليغ عليه نظام سازگاري ندارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024