پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 19.09.2010, 9:28


فرارو- توقف پذیرش دانشجو در ۱۲ رشته علوم انسانی و هنر؛ آخرین خبر از ایجاد تحول در علوم انسانی است. خبری که امروز، مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم اعلام نموده است. این توقف برای این صورت می‌گیرد «تا سرفصل‌های دروس آنها که مدتهاست تغییری نکرده بازنگری شود».

به گزارش فرارو؛ ابوالفضل حسنی به مهر گفته است سرفصل هیچ درسی حذف نخواهد شد، اما از بازنگری برخی دروس بیش از 20 سال می‌گذرد و بر همین اساس باید این سرفصل‌ها باید تغییر کنند. رشته‌هایی هم‌چون علوم اجتماعی، علوم سیاسی، حقوق و روان‌شناسی از این گروه رشته‌ها هستند.

به گفته وی «اگر دانشگاهی بخواهد این رشته ها را تأسیس کند پذیرش دانشجو برای این دانشگاهها در این رشته ها منوط به بازنگری سرفصل‌های دروس خواهد بود. پذیرش در سایر دانشگاه‌ها نیز به شرط تغییر و بازنگری سرفصل‌ها تمدید می شود». بازنگری بر اساس پیشنهاد دانشگاه‌ها، با رویکرد علم و دانش روز و بومی کردن و با تصویب وزارت علوم خواهد بود.

روز گذشته نیز غلامرضا خواجه‌سروی، معاون فرهنگی وزیر علوم که اخیراً در حال ایفای نقش ویژه‌ای در مسائل مدیریتی وزارت علوم است، در همایش بین‌المللی علوم انسانی به اظهار نظر پیرامون وضعیت این علوم پرداخته و گفته بود دیگر نیازی به بسیاری از رشته‌های علوم انسانی نداریم. هم او اولین کسی بود که خبر این تغییر سرفصل‌ها را رسانه‌ای کرده بود.

وی با بیان این که بازآفرینی رشته های علوم انسانی نیازمند متخصص می‌باشد، گفته است: «رشته‌ها در حوزه علوم انسانی قدیمی است و بسیاری از آنها ۵۰ سال است که تغییری نکرده لذا باید تحول جدی در آنها ایجاد شود».

وی در این سخنرانی ضمن تایید ادعای «وارداتی بودن علوم انسانی» به انتقاد از کسانی پرداخت که در حوادث پس از انتخابات 88 گفته بودند در علوم انسانی طی سی سال گذشته کاری صورت نگرفته است: «اگر بپذیریم در حوزه علوم انسانی کاری صورت نداده ایم جفا به افرادی است که روز و شب خود را با مفاهیم علوم انسانی سپری می کنند».

این عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق و متصدی مسائل فرهنگی وزارت علوم، در پایان نطق خود پیرامون مسائل آموزشی علوم انسانی گفت: «اگر یک نظام سیاسی بخواهد با وجود همه تنش ها بر اساس خود ادامه حیات دهد و مشروعیت ثانویه را همواره با خود داشته باشد ناچار است تربیت فرهنگی و تربیت سیاسی نسل جوان خود را جدی بگیرد».

پیش از این از سوی وزیر علوم اظهار نظرهایی پیرامون ایجاد تحول در علوم انسانی صورت گرفته بود. کامران دانشجو در سخنان خود به انتقاد از اساتیدی پرداخته بود که مروج سکولاریسم در دانشگاه‌ هستند. اظهارات دانشجو البته بیش از آن که معطوف به تغییر محتوای دروس دانشگاهی‌ باشد به گزینش اساتید باز می‌گشت.

وی با بیان این که از سوی نظام ماموریت دارد، گفته بود: «در صورت عدم گزینش توسط وزارت علوم، به قطع خود مردم دست به کار خواهند شد». پس از این اظهار نظر وزیر علوم بود که روند بازنشستگی برخی اساتید دانشگاه سرعت گرفت. این بازنشستگی‌ها بیشتر در دانشگاه‌های شهر تهران و در دانشکده‌های علوم انسانی صورت گرفت. هم‌چنین اعلام شد برخی اساتید دیگر به دلیل رکود علمی از دانشگاه اخراج شدند. اساتیدی که نامشان هیچ‌گاه اعلام نشد.

این روند موجب بالا گرفتن انتقادات از وزارت علوم شد. این وزارت‌خانه خود را تنها مجری قوانین موجود دانست و همین امر سبب شد تا رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن خبر دادن از اشتغال به کار و تدریس تعدادی از اساتید برجسته و بازنشسته کشور در دانشگاههای خارج از کشور اعلام کند: «مقرر شده کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قانونی برای بازنشستگی اساتید تهیه کند».

چندی پیش معاون علمی پژوهشی سازمان بسیج دانشجویی با بیان این که رویکرد علمی پژوهش های دانشجویی بسیج در سال جاری به سمت علوم انسانی تغییر می کند، گفت: «پژوهشکده های بسیج دانشجویی می توانند از مغفول ماندن حوزه های علوم انسانی جلوگیری کنند».

آغاز اقدامات علمی وزارت علوم در حوزه تغییر محتوا در حالی صورت می‌گیرد که به تازگی همایش بین‌المللی علوم انسانی برگزار شده است و خبرگزاری‌ها خبر از برگزاری قریب‌الوقوع دومین کنگره ملی علوم انسانی داده اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024