جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 17.09.2010, 19:00


دویچه وله: وزارت اقتصاد کره جنوبی روز جمعه (۱۷ سپتامبر) در بیانیه‌ای اعلام کرد که با گشایش حساب بانکی از سوی بانک مرکزی ایران در دو بانک کره‌ جنوبی به نام‌های «بانک صنعتی کره» و «بانک ووری» موافقت کرده است. هدف از این کار تسهیل بازرگانی میان دو کشور اعلام شده است.

در هفته‌های اخیر ورود کالاهای کره جنوبی به ایران به شدت کاهش یافته است. این روند کاهش پس از پیوستن کره جنوبی به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران آغاز شد. ژاپن و کره جنوبی دو کشور مهم طرف بازرگانی ایران، پس از آمریکا و اتحادیه اروپا، تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه ایران اعلام کردند. کره‌جنوبی روز هشتم سپتامبر این تحریم‌ها را اعلام کرد.

حجم مبادلات کره‌ جنوبی و ایران در سال گذشته نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار بود. مهم‌ترین بخش این مبادلات را فروش نفت ایران به کره جنوبی تشکیل می‌دهد. ایران بزرگ‌ترین شریک تجاری کره‌ جنوبی در خاورمیانه و چهارمین تامین کننده نفت خام کره جنوبی به‌شمار می‌رود.

براساس تصمیم کره جنوبی، دولت این کشور بر تمامی معاملات مالی با ایران نظارت می‌کند. بنابر گزارش‌ها،بیش از ۱۰۰ شرکت و ۲۴ فرد ایرانی در فهرست تحریم‌های یکجانبه‌ی کره جنوبی قرار دارند که دادوستد با آنها زیر کنترل شدید قرار می‌گیرد. هر معامله‌ای با ایران که ارزشی بیش از ۴۰هزار یورو داشته باشد، باید به تایید مقام‌های کره جنوبی برسد. این تحریم‌ها شامل شعبه بانک ملت در شهر سئول نیز شده است.

نقش حساس تحریم‌های بانکی

بنابر گزارش‌های منتشر شده پس از اعلام تحریم‌های یکجانبه علیه ایران از سوی کره جنوبی، سه‌چهارم شرکت‌های این کشور به‌صورت جزئی یا کامل، انتقال کالا به ایران را متوقف کردند. دلیل این توقف آن است که شرکت‌های کره‌ای نگران دریافت بهای کالاهای ارسالی خود به ایران هستند.

اقدام به گشایش حساب بانکی در بانک‌های کره‌ جنوبی ظاهرا راهی برای تامین پول شرکت‌های کره‌ای فروشنده‌ی کالا به ایران است. دادوستد مالی در این بانک‌ها بر اساس واحد پول کره جنوبی، «ون» صورت خواهد گرفت.

تحریم‌های بین‌المللی علاوه بر ممنوعیت ورود کالاهای حساس به ایران، بانک‌های ایرانی و مبادلات بانکی این کشور را هدف قرار داده است. با ممنوعیت فعالیت بانک‌های ایرانی در خارج، شرکت‌های خارجی امکان دریافت پول از طریق سیستم بانکی به شیوه سابق را ندارند. بانک‌های کره‌ای نیز، پس از اعلام تحریم‌های یک‌جانبه سئول، از ارائه خدمات مالی برای فروش کالا به ایران، خودداری می‌کنند.

مشکل مبادلات بانکی با ایران پس از تشدید تحریم‌ها چنان شده که ایران اکنون نگران فروش نفت خود نیز شده است. زیرا امکان دریافت پول آن از خریداران که باید از طریق سیستم بانکی صورت گیرد وجود ندارد. این مشکل در کنار خودداری شرکت‌های بیمه از بیمه‌کردن تانکرهای انتقال نفت ایران، باعت شده که فروش نفت ایران در هفته‌های اخیر کاهش یابد.

فایننشال تایمز اخیرا در گزارشی نوشت، میزان نفت تولیدی ایران در ماه گذشته (اوت ۲۰۱۰) سه ميلیون بشکه در روز بوده که کمترین میزان فروش نفت در ۷ سال اخیر است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024