جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 11.09.2010, 13:57


خبرآنلاین: در سه ماه گذشته صنعت نفت کشور شاهد ۵ حادثه آتش سوزی در یک میدان نفتی، دو مجتمع پتروشیمی، یک جایگاه بنزین و خط لوله گاز بوده که این حادثه ها باعث جان باختن ۱۸ تن از کارکنان نفتی و زخمی شدن بیش از ۳۰ نفر از این کارکنان شده است.

در این بین با گذری بر علت این آتش سوزی ها رعایت نکردن موارد ایمنی و بها ندادن به قانون HSE در این صنعت بالاخص در میان بخش خصوصی فعال در این صنعت کاملا مشهود است.

این در حالی است که براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، خصوصی سازی در کشور به شدت سرعت گرفته است به طوریکه در شرایط فعلی اکثر مجتمع های پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شده و بزودی نیز قرار است این شرکت تنها در نقش مدیریتی عمل کند و تمام پتروشیمی ها در قالب هلدینگ به بخش خصوصی واگذار شود.این تصمیم ها در شرایطی گرفته شده که بخش خصوصی هیچگونه شناختی بر مسایل امنیتی ندارد و قوانین HSE نیز به طور جدی در مجتمع هایی که به تازگی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است لحاظ نمی شود.

نشانه‌ای از غفلت خصوصی‌ها

نمونه این ادعا را می توان در آتش سوزی دو مجتمع پتروشیمی پردیس یک و خارگ جستجو کرد. چرا که هر دو این مجتمع ها به دلیل نشت گاز در یکی از واحدهای خود دچار حریق شده‌اند و اگرچه این حادثه ها در کمتر از سه ساعت مهار شده اند اما باعث جان باختن ۹ تن از کارکنان نفتی کشور و سوختگی بیش از ۵۰ درصد بیش از سه تن از کارکنان این مجتمع ها شده است.

براساس اظهارات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی این دو مجتمع هر دو خصوصی بوده‌اند و عفلت در موارد ایمنی باعث این آتش سوزی ها بوده است.مواردی که قرار است در قالب یک قوانین مدون از این پس به مجتمع های پتروشیمی ابلاغ شود.

براساس وعده بیات، شرکت متبوع وی در حال حاضر در تلاش است تا با تدوین هر چه زودتر این مقررات در جهت جلوگیری از این حوادث ناگوار بربیاید.

این در حالی است که معاون وزیر در امور پتروشیمی همچنان تاکید دارد: بخش خصوصی متاسفانه آمادگی بر عهده گرفتن مدیریت محتمع های پتروشمی ندارند چرا که نتوانسته اند به قدر لازم رشد کنند و باید برای این مشکل چاره ای اندیشید.چرا که قانون واگذاری ها با شتاب بیشتری در صنعت پتروشیمی پیش می رود در شرایطی که بخش خصوصی از لحاظ مدیریتی هنوز نتوانسته خود را آماده کند و خصوصی سازی با شتاب بیشتری نسبت به تکامل بخش خصوصی پیش می رود.

براساس این گزارش در تاریخ دوم مردادماه امسال محتمع پتروشیمی خارگ در استان بوشهر دچار آتش سوزی شده که علت این حادثه در ابتدا فشارزیاد بر بویلر مرکزی مجتمع و پس از ان علت اصلی انفجار در پتروشیمی خارگ، نشت گاز از یکی از فلنجهای مربوط به ورودی مبدل پیشگرمکن (reboiler) برج اتان زدا (deethaneaizer) ناشی از پارگی گسکت فلنج اعلام شد. به هر حال علت حادثه نشت گاز بوده که کارکنان این مجتمع سعی در مهار ان داشته اند اما متاسفانه نه تنها موفق نمی شوند بلکه جان خود را نیز از دست می دهند.

مجتمع پتروشیمی پردیس یک هم که تنها چند روزی از افتتاحش نمی گذشت در تاریخ ۱۳ مردادماه امسال دچار حریق شد و علت این حادثه نیز نشت گاز اعلام شد.در این حادثه ۵ تن از کارکنان این مجتمع که سعی داشتند نشت گاز را مهار کنند جان باختند و ۳ تن نیز زخمی شدند که البته گفته می شود میزان سوختگی مجروحین این حادثه بیش از ۵۰ درصد بوده است.

آغاز این آتش‌ها از کجا بود

شاید به نوعی ۸خردادماه آغازی برای آتش سوزی ها در صنعت نفت باشد.حدود ۶:۳۰ صبح هشتم خردادماه امسال چاه شماره ۲۴ نفت شهر به آتش کشیده شد و متاسفانه باز هم این حادثه باعث جان باختن ۴تن از کارکنان فعال در این منطقه و زخمی شدن ۱۲ تن از این کارکنان شد.

این کارکنان که اغلب کارکنان شرکت حفاری شمال محسوب می شدند در تلاش بودند تا علت حادثه را کشف کنند و از آتش گرفتن چاه جلوگیری کنند که متاسفانه با آتش گرفتن نابهنگام این میدان جان خود را از دست دادند.

شرکت حفاری شمال در حال حاضر متعلق به شرکت ملی نفت است اگرچه ۴۸ درصد سهام آن تاکنون به بخش خصوصی واگذار شده است.البته علت حادثه چیزی به غیر از لحاظ نکردن موارد ایمنی اعلام شد و آن هم آشنایی نداشتن با لایه های زمین به دلیل نبود مشابه آن اعلام شد.

باز هم بنزین حادثه‌ساز شد

آتش سوزی دیگر مربوط به همین روزهای اخیر است. ۱۸ شهریورماه یک جایگاه بنزین در اراک آتش می گیرد که علت آن بی احتیاطی یک راننده اعلام شد.اما با این حال فردی که در تلاش بوده تا آتش را مهار کند زخمی می شود و این حادثه نیز یک مجروح به جای می گذارد.

البته گفته می شود علت این آتش سوزی آتش گرفتن ظرفی بوده که راننده ماشین در تلاش بوده آن را پر از بنزین کند که یکباره این ظرف آتش می گیرد و راننده خودرو به دلیل نجات خود و خودرویش این ظرف رابه سمت یکی از پمپ های بنزین جایگاه پرتاب می کند و همین امر باعث این حادثه ناگوار می شود.

علت این حادثه بی دقتی راننده خودرو اعلام می شود در حالیکه بارها از سوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی به جایگاه ها تاکید شده کارکنان این جایکاه ها باید از پر کردن ظرف از بنزین توسط رانندگان جلوگیری کنند.

این در حالی است که با نزدیک شدن به افزایش قیمت بنزین به دلیل اجرای هدفمند کردن یارانه ها، برخی از سودجویان مشغول ذخیره سازی بنزین در خانه های خود هستند که این امر می تواند حوادث ناگواری را به همراه داشته باشد.براین اساس به نظر می رسد شرکت ملی پخش فراورده های نفتی این روزها باید نظارت بیشتری بر عملکرد جایگاه های بنزین داشته باشد تا از این حوادث تا حدودی بتوان جلوگیری کرد.

عزایی که طعم شیرینی عید را گرفت

هنوز چند ساعتی از اعلام خبر آتش سوزی یک جایگاه و مجروح شدن یک نفر نمی گذرد که خبر آتش سوزی ناشی از شکستگی خط لوله گاز پالایشگاه شهید هاشمی نژاد اعلام می شود که متاسفانه این حادثه هم به دلیل بی دقتی و رعایت نکردن موارد ایمنی توسط پیمانکار شرکت مهندسی و توسعه گاز اتفاق افتاده و در نهایت باعث جان باختن ۵ نفر از کارکنان این شرکت پیمانکاری و زخمی شدن ۱۶ تن که البته گفته می شود حال سه تن از این افراد بسیار وخیم است ، می شود.

البته براساس جزییات منتشر شده از این حادثه کارکنان شرکت ملی گاز آسیب ندیده اند و تنها کارکنان شرکت پیمانکاری جهاد نصر کرمان دچار این حادثه می شوند.

تاکنون علت حادثه اینگونه اعلام شده است” کارکنان شرکت ملی گاز به همراه پیمانکاران مربوطه در حال تکمیل خط لوله ۴۸ اینچ گاز ورودی از ترکمنستان بودند که در هنگام تلاقی با خط ۳۰ اینچ پالایشگاه شهید هاشمی نژاد (در ۴۰ کیلومتری این پالایشگاه)، بیل مکانیکی با خط لوله برخورد کرده و دچار آتش سوزی می شود.”

در عین حال، غربتی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تاکید دارد: هنوز دلیل وقوع این حادثه به صورت دقیق مشخص نیست و بررسی در این زمینه ادامه دارد.

در این بین آنچه حائز اهمیت است افزایش سطح توجه بخش خصوصی به اعمال قوانین HSE در پروژه ها و طرح های نفتی است. چرا که در صورت کوچکترین بی دقتی شاید بتوان خسارت های مالی را جبران کرد اما خسارتهای جانی را قطعا نمی توان جبران کرد. خسارت هایی که تا کنون علی رغم توجه به بازماندگان جان باختگان این حادثه ها اما نتوانسته ایم آن را جبران کنیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024