پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 11.09.2010, 10:22


به دلیل آتش سوزی در خط لوله پالایشگاه هاشمی‌نژاد سرخس، گازرسانی به ۴ نیروگاه برق در شمال شرق ایران قطع است. در این حادثه شماری کشته و مجروح شده‌اند، اما از تعداد کشته‌شده‌ها هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست. پس از آتش‌سوزی ۷ هفته‌ای نفت‌شهر، این دومین آتش‌سوزی بزرگ در تاسیسات نفت و گاز ایران در نیمه‌‌ی اول امسال است.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اعلام جزئیاتی جدید از آتش سوزی در خطوط لوله پالایشگاه هاشمی نژاد سرخس، شعاع آتش سوزی را 300 متر اعلام کرد.
علیرضا غریبی در گفتگو با مهر با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین گاز مورد نیاز بخشهای خانگی، تجاری، نیروگاهها و صنایع استانهای شمال شرق کشور، گفت: در حال حاضر آتش سوزی خطوط لوله آسیب دیده گاز تامین خوراک پالایشگاه هاشمی نژاد به طور کامل مهار شده است.
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با بیان اینکه متاسفانه در این حادثه تعدادی از پیمانکاران حاضر در محل حادثه زخمی و یا کشته شده اند، تصریح کرد: در مجموع در محل حادثه تعداد 25 نفر از پیمانکاران مشغول به کار بوده اند.

تعداد نامعلوم کشته‌ها

وی با اشاره به انتقال 16 نفر از آسیب دیدگان به بیمارستان امام رضا مشهد، بیان کرد: از این تعداد 6 نفر به صورت سرپایی مداوا و مابقی در بیمارستان بستری شده اند.

این مسئول گازی با بیان اینکه از آمار کشته شدگان آمار دقیقی در اختیار نیست، تصریح کرد: هم اکنون بررسی دلایل ایجاد حادثه در ستادهای بحران تهران و مشهد در حال پیگیری است.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در ادامه با اشاره به تامین خوراک گازی پالایشگاه هاشمی نژاد از طریق 2 خط لوله، اظهار داشت: مشکل تامین خوراک گازی این پالایشگاه به طور کامل مرتفع شده است.

غریبی از وصل شدن گاز نیروگاههای شرق کشور خبر داد و بیان کرد: به زودی تعمیرات خط لوله گاز آسیب دیده آغاز می‌شود.

به گفته وی، در این حادثه شعاع آتش سوزی و انفجار گاز در خط لوله 30 اینچی تامین خوراک پالایشگاه هاشمی نژاد حدود 300 متر گزارش شده است.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که خط لوله انتقال گاز پالایشگاه هاشمی نژاد سرخس به مشهد روز جمعه ۱۹ شهریور، بر اثر برخورد بیل مکانیکی دچار انفجار شد که تلفاتی نیز به بار آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، یک بیل مکانیکی که در محل مشغول فعالیت بود به لوله گاز برخورد کرد که همین امر موجب انفجار در خط لوله 30 اینچی انتقال گاز پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس به مشهد شد.

قطع گاز ۴ نیروگاه برق

یک مقام مسئول در شرکت توانیر از قطع گاز چهار نیروگاه در استانهای شمال شرق کشور به دلیل انفجار در خطوط لوله گاز پالایشگاه هاشمی نژاد سرخس خبر داد.

حسن منصوری در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت گازرسانی به نیروگاههای شرق ایران با توجه به آتش سوزی در خطوط لوله گاز پالایشگاه هاشمی نژاد گفت: ساعت 11 صبح روز جمعه دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از قطعی گاز 6 نیروگاه شرق کشور تا ساعات آینده روز خبر داد.
مدیر کل دفتر پشتیبانی فنی تولید توانیر با بیان اینکه هم اکنون 6 نیروگاه برق شیروان، قائن، توس، شریعتی، فردوسی و نیشابور به شبکه ملی گاز متصل هستند، تصریح کرد: با اعلام شرکت ملی گاز مبنی بر قطع گاز نیروگاهها، کمیته ای در توانیر برای تامین سوخت این واحدها تشکیل شد.

این مقام مسئول با اشاره به قطع گاز این نیروگاهها از ساعت 15 بعد از ظهر روز جمعه، تصریح کرد: با قطع گاز، انرژی مورد نیاز این نیروگاهها به میزان 6 میلیون لیتر مازوت و 14 میلیون لیتر گازوئیل از محل ذخیره سازی سوخت مایع آنها تامین شد.

وی با تاکید بر اینکه با قطع گاز نیروگاهها هیچ گونه مشکلی در تامین برق استانهای شرق ایران به وجود نیامده است، بیان کرد: از ساعت 21 شب روز جمعه گاز مورد نیاز 2 نیروگاه برق مشهد و شریعتی وصل شده است.

منصوری با اعلام اینکه در حال حاضر 4 نیروگاه در استانهای شمال شرق کشور گاز ندارند، بیان کرد: پیش بینی می کنیم در ساعات آینده امکان تامین یکی از واحدهای گازی نیروگاه توس فراهم شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون برای کاهش فشار به شبکه برق استانهای شمال شرق کشور مقادیری برق از سایر بخشها به این شبکه تزریق می شود، یادآور شد: در حالت عادی به طور متوسط روزانه 5 میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه نیشابور، سه میلیون متر مکعب در نیروگاه شیروان، چهار میلیون متر مکعب در نیروگاه توس، 2 میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه مشهد، سه میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه شریعتی و سه میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه قائن گاز مصرف می شود.

به گفته مدیر کل دفتر پشتیبانی فنی تولید توانیر، هم اکنون 5 میلیون متر مکعب از مجموع 20 میلیون متر مکعب گاز مصرفی این نیروگاهها توسط شرکت گاز تامین شده است، اظهار داشت: هم اکنون معادل 15 میلیون متر مکعب گاز نیروگاههای باقی مانده سوخت مایع مصرف می شود.

دومین آتش‌سوزی بزرگ در ۶ ماه

دو ماه پیش از بروز واقعه‌ در خط لوله سرخس، نفت‌شهر ایران به مدت ۳۸ روز به دلیل انفجار در یک چاه نفت درگیر مهار شعله‌های آتش بود. روز ۲۴ خرداد، چاه ۲۴ نفت‌شهر همزمان با فعالیت دکل ۱۱۸ حفاری متعلق به شرکت حفاری شمال دچار فوران و آتش‌سوزی شد که مرگ سه نفر از کارکنان شرکت نفت را در پی داشت. این آتش‌سوزی ۳۸ روز ادامه داشت و در جریان آن، روزانه معادل ۸ تا ۹ هزار بشکه نفت، از این چاه نفت و گاز به بیرون فوران کرد. آلودگی بخشی از منطقه و به هدررفتن بخشی از منابع مالی و انسانی کشور از پیامدهای این حادثه بودند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024