جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 08.09.2010, 19:34


رادیو فردا: هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه گفته است حکومت ايران در حال تبديل شدن به يک ديکتاتوری نظامی با رنگ و لعاب ايدئولوژيک دينی است و سپاه پاسداران با همکاری برخی از روحانيون و رهبری سياسی در حال گسترش قدرت خود در کشور هستند.

هيلاری کلينتون که در شورای روابط خارجی در واشينگتن صحبت می کرد، گفت:«ترديدی نسيت که ايران در حال تبديل شدن به يک ديکتاتوری نظامی با نوعی رنگ و لعاب ايدئولوژيک دينی است. در واقع ایران به وسیله سپاه پاسداران با هماهنگی برخی از روحانيون و رهبران سياسی در حال افزایش قدرت خود هستند. فکر نمی کنم که هدف اوليه انقلاب ايران بدل شدن جمهوری اسلامی به چنين چيزی بوده باشد.»

هيلاری کلينتون که در پاسخ به پرسشی درباره حمايت از مخالفان دولت در ايران صحبت می کرد، افزود: دولت آمريکا خواهان کمک به مردم ايران است و در همين حال نمی خواهد به مانعی بر سر راه آنها بدل شود.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: سياست ما بدون ترديد حمايت از آزادی و حقوق بشر درايران است و ما اين کار را با مجهز کردن ايرانيان به تکنولوژی لازم برای ايجاد ارتباط با يکديگر و توانایی ابراز نظر و ديدگاه های خود انجام داده ايم. ما همچنين اقدام دولت ايران را محکوم کرده ايم و به اين اقدام ادامه مي دهيم.

وزير امور خارجه آمريکا در بخشی از سخنرانی خود در اين نشست با اشاره به سياست های دولت باراک اوباما در قبال ايران گفت: «ما ابتدا با کوشش های تمام عيار، در تلاش های ديپلماتيک بين المللی به منظور تعامل با ايران فعالانه شرکت کرديم.»

وی افزود، ما با ادامه تمايل به تعامل با ايران به گفت وگوهای خود با متحدانمان نيروی تازه ای بخشيديم.

خانم کلينتون در بخش ديگری گفت: اما از سوی ديگر ايران با اقداماتش در واقع ماهيت خود را نشان داد، و سخت گيری و ناسازگاری هايش در واقع بيانگر به چالش کشيدن قوانينی است که همه کشورها خود را نسبت به آن پايبند می دانند.

هيلاری کلينتون درباره اقدامات ديگری که در قبال ايران برداشته شده است، گفت:«ما به تقويت روابط خود با کشورهايی که در صورت موفق بودن ديپلماسی با ايران می توانند به ما ياری برسانند ادامه داديم.»

خانم کلينتون گفت: بر همين اساس ما يک توافق عمومی ايجاد کرديم تا در صورتی که ايران به تعهدات بين المللی اش عمل کند، به راحتی بتواند به آغوش جامعه جهانی باز گردد. و درغير اينصورت ايران بايد پاسخگو و مسول سرپيچی های خود باشد.

وی در ادامه گفت: در بهار گذشته شورای امنيت سازمان ملل متحد شديدترين و جامع ترين تحريم هايی راکه تا به حال عليه ايران بکار گرفته، تصويب کرد.

درخردادماه سال جاری شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران را تصویب کرد. در این قطعنامه به مانند قطعنامه های قبلی، از ایران خواسته شده است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

وزير امورخارجه آمريکا همچنین گفت: پس از تصويب قطعنامه تحريمی عليه ايران، اتحاديه اروپا؛ برای اجرای مفاد آن تلاش کرد و پس از آن نيز بسياری از کشورهای ديگر همچون استراليا، کانادا، نروژ، و اخيرا ژاپن به اين تلاش ها پيوسته اند.

خانم کلينتون سپس افزود: گرچه تحريم ها خود هدف نيستند، ولی استباط ما اين است که ايران به تازگی فشار اين تحريم ها را لمس کرده است.

وی افزود: تحريم ها در واقع اهرمی است تا برای حل مسائل به مذاکره بنشينم اقدامی که امريکا خود را به آن متعهد می داند.

خانم کلينتون گفت گزينه برای رهبران ايران روشن است: به تعهدات خود و تعهداتی که همه کشورها به ان پای بند هستندعمل کنيد و از منافع آن برخوردار شويد و يا اين که مسئوليت های خود را نادیده گرفته که در آن صورت با انزوای بيشتر وهزينه های بيشتر آن روبرو خواهيد شد.



گزارش وبسایت «عصر ایران» از اظهارات هیلاری کلینتون

وزیر امور خارجه آمریکا گفت کشورش تلاش می کند از نیروهای دموکراتیک در ایران حمایت کند اما به شیوه‌ای که این نیروها را تضعیف نکند یا آنها در معرض خطر قرار نگیرند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها، هیلاری کلینتون در شورای روابط خارجی آمریکا در واشنگتن مدعی شد: معتقدم کوچکترین شک و تردیدی وجود ندارد که ایران به دیکتاتوری نظامی با پوشش دینی ایدئولوژیک و فریبنده تبدیل می شود.

وی افزود: معتقدم این اصلا همان آرمان انقلاب ایران برای ایجاد جمهوری ایرانی، برای ایجاد جمهوری اسلامی ایران نبود لذا می دانم که میزان زیادی از اعتراض و فعالیت ها در داخل ایران وجود دارد که به دنبال حمایت از آن هستیم. همزمان نمی خواهیم آنها را در معرض خطر قرار دهیم یا تضعیف کنیم تا آمریکا بار دیگر به کشوری تبدیل شود که به جای اینکه از تلاش های ملی داخلی حمایت کند، خود به اقدامی دست بزند.

وزیر امور خارجه آمریکا که دیروز چهارشنبه سخن می گفت، اضافه کرد: اتفاقات و حوادث اندوهناکی در ایران به وجود آمده و معتقدم که در نهایت خود ملت به این وضعیت جواب خواهد داد ولی نمی توانم چارچوب زمانی آن را تعیین کنم. ما می خواهیم به این روند کمک کنیم.

کلینتون تاکید کرد: حکومت فعلی ایران در حال تبدیل این کشور به ایالت سپاه پاسداران به همراه جمعی از رهبران سیاسی و دینی است. حکومت ایران تلاش می کند ثبات کشورهای منطقه را به هم بزند. این همان نبود که انقلاب ایران به دنبال آن بود.

وی افزود: تحریم ها و فشارها وسایلی برای رسیدن راه حل گفت وگویی با ایران است. ایران در مسیر انزوای خود، حرکت می کند و آخرین اقدام در این زمینه منع تهران از سفر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از روسیه و چین به ایران بود.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: روابط با چین و روسیه را از طریق دیپلماسی مستقیم، تقویت و توافقی گسترده ای را ایجاد کردیم. در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل کند از آن در جمع جامعه بین الملل استقبال خواهد شد و در همین چارچوب اگر ایران بخواهد به کله شقی خود ادامه دهد، باید حساب پس دهد.

کلینتون افزود: ایران در حال درک واقعیت تاثیر تحریم های شورای امنیت و تحریم های یکجانبه استرالیا، آمریکا، اتحادیه اروپا ، کانادا ، نروژ و ژاپن است. تحریم ها و فشارها علیه ایران، هدف نیست بلکه وسیله اعمال فشار برای دست یابی به راه حل از طریق گفت وگوست. این راه حلی است که آمریکا و شرکایش به آن متعهد هستند و منتظریم تا ببینیم ایران چه تصمیمی خواهد گرفت.

کلینتون همچنین ابراز امیدواری کرد سران ایران در مواضع خود، نه تنها در زمینه سلاح هسته ای بلکه درباره صادرات تروریسم تجدید نظر کند. صادرات تروریسم ایران نه فقط در مناطق شناخته شده ای با حزب الله لبنان و حماس صورت می گیرد بلکه در تلاش این کشور برای بی ثباتی بسیاری از کشورها نیز وجود دارد. ایران سعی می کند در این کشورها از فعالیت های تروریستی حمایت و پشتیبانی مالی کند. دامنه این فعالیت های ایران حتی به آرژانتین نیز رسیده است.

وی تصریح کرد: واشنگتن فشارهای بین المللی را علیه ایران ادامه می دهد تا تهران به گفت وگوهای جدی درباره برنامه هسته ای اش رو آورد.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: سیاست ما حمایت از آزادی و حقوق بشر در داخل ایران است. در همین زمینه به اظهار نظر علنی پرداختیم. همچنین در این باره تلاش کردیم تا ایرانی ها را به وسایل ویژه، وسایل فناوری که برای ارتباط با یکدیگر و اعلام نظرات خود نیازمند آن هستند مجهز کنیم.

وی افزود: شیوه مقابله آمریکا با چالش ایران، الگویی برای رهبری آمریکاست. شیوه آمریکا، هماهنگی با کشورهای هم پیمان و فعالیت در چارچوب سازمان ملل متحد و باز گذاشتن باب گفت و گو با تهران است.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024