سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 07.09.2010, 14:51


دویچه وله: ژوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا حکم سنگسار سکنیه محمدی را "بربریت" خواند. او گفت: «برای (توصیف) سنگسار هیچ واژه‌ای پیدا نمی‌کنم». باروسو این اظهارات را روز سه‌شنبه، ۷ سپتامبر، در سخنرانی در برابر پارلمان اروپا بیان کرد. او افزود: «ما سنگسار را محکوم می‌کنیم. هیچ قاعده‌ی اخلاقی، مذهبی و سنتی نمی‌تواند توجیه‌گر این گونه مجازات باشد.»

باروسو با تاکید بر این که حقوق بشر موضوعی نیست که بتوان بر سر آن مذاکره و چانه‌زنی کرد، از تعهد اروپا در حمایت از حقوق بشر سخن گفت: «اروپا باید همچون یک کنشگر بین‌المللی برای حمایت از حقوق بشر و هنجارهایی اروپایی وارد عمل شود.» او از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست که مشترکاَ در گستره بین‌المللی علیه تبعیض و به حاشیه‌رانده‌شدن انسان‌ها و اقلیت‌ها مبارزه کنند.

اظهارات باروسو تازه‌ترین مخالفت در مقیاس بین‌المللی علیه حکم سنگسار برای سکینه محمدی آشتیانی است. سکینه محمدی آشتیانی از سال ۱۳۸۴ به اتهام "زنای محصنه" و قتل همسر، در زندان تبریز به‌سر می‌برد. خانم آشتیانی در سال ۸۵ از مجازات مربوط به قتل به دلیل فقدان مدارک و نبود شاکی خصوصی نجات یافت، اما توسط شعبه ششم دادگاه کیفری استان آذربایجان به اتهام "رابطه جنسی خارج از ازدواج" محکوم به ۹۹ ضربه شلاق و سنگسار شد.

این حکم به تایید دیوان‌عالی کشور نیز رسید، اما در ۲۱ تیر امسال قوه قضاییه ایران در پی گسترده‌شدن اعتراض‌های بین‌المللی آن را به حال تعلیق درآورد، ولی لغو نکرد. رئیس‌جمهور برزیل، لوییس ایناسیو لولا دا سیلوا، در اوایل ماه اوت به دولت ایران پیشنهاد پذیرفتن آشتیانی به عنوان پناهنده را داد، اما دولت ایران این پیشنهاد را رد کرد و لولا دا سیلوا را به عدم اطلاع از پرونده آشتیانی متهم نمود.

موج مداوم اعتراض‌ها

روز دوشنبه (۶ سپتامبر) نیز برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمد مصطفایی وکیل آشتیانی که به نروژ پناهنده شده، گفت که حاضر است در صورت لزوم برای نجات جان سکینه محمدی به تهران سفر کند.

او سنگسار را نشانه‌ی وحشیگری و بازگشت به قرون وسطی خواند و گفت که صدور چنین حکمی برای سکینه آشتیانی قابل تحمل نیست. برنار هنری لوی فیلسوف فرانسوی نیز که در کنفرانس مطبوعاتی کوشنر حضور داشت، خبر داد که نامه اعتراضی او علیه حکم سنگسار سکینه محمدی تا کنون از سوی یکصد هزار نفر ظرف یک روز امضا شده است.

واتیکان، مقر رهبر کاتولیک‌های جهان نیز در روزهای گذشته به حکم سنگسار علیه سکینه آشتیانی اعتراض کرده است. فردریکو لومباردی، سخنگوی واتیکان روز یکشنبه (۵ سپتامبر)، ضمن محکوم‌کردن حکم یادشده گفت، «واتیکان روند پرونده‌ی زن محکوم به سنگسار ایرانی را با دقت دنبال می‌کند». او افزود که واتیکان با اعدام مخالف است و سنگسار را بی‌رحمانه‌ترین نوع اعدام می‌داند.

ادامه اتهام‌های کیهان به معترضان

اعتراض مقام‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی به حکم سنگسار برای سکینه آشتیانی با واکنش‌هایی در برخی رسانه‌‌های هوادار دولت در ایران روبرو شده که در عرف بین‌المللی بی‌سابقه است.

روزنامه کیهان که حسین شریعتمداری، به عنوان نماینده ولی فقیه هدایت آن را به عهده دارد، در روزهای گذشته کارلا برونی، همسر رئیس جمهور فرانسه را به دلیل اعتراض به حکم سنگسار در ایران "فاحشه" لقب داد. این روزنامه سیلویو برلوسکونی نخست‌وزیر ایتالیا را نیز به دلیل اقدامی مشابه "دارای بیماری جنسی" توصیف کرد.

کیهان روز سه‌شنبه (۷ سپتامبر) تبلیغات و اتهام‌پراکنی خود علیه مخالفان حکم سنگسار را وارد فاز جدیدی کرد و ۴ زن عضو کابینه ایتالیا را به دلیل حمایتشان از فراخوان به لغو حکم سنگسار در ایران "مخدراتی" خواند که برلسکونی "صرفاً از سربیماری جنسی و اختلالات حاد اخلاقی به کابینه خوانده و در واقع نوعی حرمسرای دموکراتیک!؟ وسط کابینه ایتالیا دست و پا کرده است".

گرچه در روزهای گذشته سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز این گونه اظهارات را به دور از نزاکت و خارج از عرف بین‌المللی خوانده است، ولی به گفته تحلیلگران، کیهان موقعیت خود را در ساختار حکومتی محکم‌تر از آن می‌داند که به این انتقادها روی خوش نشان دهد و عرف و اخلاق بین‌المللی را در واکنش‌های خود رعایت کند. برخی تحلیل‌گران واکنش‌هایی از نوع کیهان را نشانه‌ی شدت اعتراض‌ها و انتقادها و خالی بودن چنته موافقان سنگسار در دفاع منطقی از این گونه مجازات ارزیابی می‌کنند.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024