جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 04.09.2010, 19:34


دویچه وله: به نوشته‌ی یک روزنامه‌ی آلمانی، راهبرد کنونی ایالات متحده آمریکا در منطقه تضعیف ایران است نه تغییر رژیم در این کشور. آمریکا می‌خواهد با "کشیدن دندان‌های ایران"، خطر تهران برای منطقه را از بین ببرد.

روزنامه‌ی آلمانی «هامبورگر آبندبلات» روز شنبه ۴ سپتامبر در مقاله‌ای به بررسی راهبرد جدید ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه، به‌ویره در شرایط پس از خروج نیرروهای نظامی آن کشور از عراق پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد، خروج نیروهای رزمی آمریکایی از عراق یک خلاء قدرت خطرناکی را در خاورمیانه پدید آورده است. اکنون ۵۰ هزار نیروی نظامی باقی‌مانده آمریکا در عراق تنها یک سال دیگر فرصت دارند که با شدت هرچه تمام‌تر نیروهای نظامی و امنیتی عراق آموزش دهند.

این روزنامه‌ی آلمانی نوشته است، اکنون دیگر مشخص شده که تصمیم پل برمر، حاکم آمریکایی عراق برای انحلال کامل ارتش عراق پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ کاملا اشتباه بوده است. زیرا انحلال ارتش عراق نه تنها موجب بی‌ثباتی عراق شد، بلکه این کشور را به یک جنگ داخلی فروبرد. علاوه‌بر این، ارتش به شدت مسلح عراق در زمان صدام حسین، یک وزنه مهم در برابر قدرت فزاینده ایران بود.

اما ارتش عراق اکنون در چنان موقعیتی نیست که قادر به خنثی کردن توان نظامی ایران و ایجاد توازن در منطقه باشد. به نوشته‌ی «هامبورگر آبندبلات»، تجهیز روزافزون نیروهای نظامی ایران به سلاح‌های متعارف و نیز برنامه‌ی اتمی این کشور، اسرائیل را به‌شدت نگران کرده است.

روزنامه‌ی آلمانی در ادامه‌ی مقاله‌ی خود می‌نویسد، علاوه بر اسرائیل، کشور دیگری نیز خود را در معرض تهدید ایران احساس می‌کند: عربستان سعوی. این کشور سنی‌مذهب با نظام پادشاهی به عنوان متولی اماکن مقدسی چون مکه و مدینه، از موقعیت رهبری سیاسی - مذهبی در جهان اسلام برخوردار است. اما تلاش‌های ایران شیعی برای افزایش نفوذ و قدرت منطقه‌ای خود، این موقعیت عربستان را به چالش کشیده و بر قرن‌ها رقابت میان فارس‌ها و اعراب، و شیعه و سنی دامن می‌زند.

ناشی از این نگرانی‌ها است که موسسه‌ی خصوصی تحقیقاتی "استراتفور" (Stratfor) در آمریکا می‌گوید، عربستان سعودی هرچند آرام‌‌تر و بی‌سروصداتر اما شدیدتر از اسرائیل در تلاش است ایالات متحده را به اتخاذ تدابیری علیه ایران وادار کند.

چند هفته پیش ملک عبدالله پادشاه عبستان سعودی در اقدامی کاملا غیرمترقبه، به لبنان سفر کرد، آن هم با همراهی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه. با وجود آنکه این دو رهبر مناسبات چندان گرمی با یکدیگر ندارند، اما مسئله مهم برای پادشاه عربستان سعودی آن است که با این اقدام به گروه تندرو حزب‌الله لبنان که بازوی مسلح ایران در این منطقه است، هشدار دهد.

علاوه‌بر این سعودی‌ها در تلاش‌اند که سوریه را از ایران جدا سازند. موسسه‌ی "استراتفور"، که به دولت‌ها و کنسرن‌های بزرگ در اقصا نقاط دنیا مشاوره می‌دهد، می‌گوید، بخشی از دوستان ایران در حال فاصله‌گرفتن از این کشورند و رژیم تهران اکنون خود را با دشمنانی مواجه می‌بیند که پیش از این آنها را متحد خود می‌دانست.

آماده‌شدن برای شرایط جنگی

علت این تلاش‌ها و اقدام‌ها به نظر نویسنده روزنامه آلمانی «هامبورگر آبندبلات»، آمادگی ایالات متحده آمریکا و متحدان آن در منطقه برای شرایط رویارویی نظامی با ایران است؛ یعنی همان گزینه‌ آخری که آمریکایی‌ها تاکید دارند که اگر ناچار شوند به آن متوسل خواهند شد. آمریکا و متحدانش می‌دانند که اگر چنین جنگی در گیرد، ایران از گروه‌های مورد حمایت خود مانند حزب‌الله و حماس استفاده خواهد کرد. فعالیت عربستان سعودی متوجه آن است که خطر این گروه‌ها را خنثی کند.

این روزنامه‌ی آلمانی به نقل از موسسه‌ی آمریکایی "استراتفور" نوشته است، «بستن تنگنه‌ی هرمز»، که نیمی از نفت جهان از آنجا عبور می‌کند، و نیز «بی‌ثبات‌سازی عراق» می‌تواند مهمترین خطرات برای آمریکا در شرایط وقوع رویاویی نظامی با ایران باشد.

در عراق هم‌اکنون تلاش‌های گسترده‌ای در جریان است که از قدرت فراکسیون شیعی طرفدار ایران کاسته شود. اما آمریکا با خطر بسته‌شدن تنگه هرمز توسط ایران چه خواهد کرد؟ به نظر نویسنده روزنامه‌ی آلمانی، ایالات متحده‌ی آمریکا توان تحمل بسته‌شدن تنگه‌ی هرمز را نخواهد داشت. از همین‌رو نیروهای نظامی آمریکا پیش از حمله به تاسیسات اتمی ایران در پناهگاه‌های زیرزمینی، یک جنگ هوایی گسترده علیه تاسیسات و ظرفیت‌های نظامی متعارف ایران به‌راه خواهد انداخت.

چنین جنگی برخلاف حمله‌ی آمریکا به افغانستان و عراق، یک رویایی کاملا نادر در دنیا خواهد بود و خسارات عظیمی به بار خواهد آورد. نابودی نیروی دریایی، سیستم دفاع هوایی و مراکز کنترل و فرماندهی نظامی ایران هدف نخستین‌فاز این جنگ خواهد بود. در فاز دوم تاسیسات هسته‌ای و نیروی زمینی ایران هدف قرار خواهند گرفت.

«کشیدن دندان‌های ایران»

روزنامه‌ی «هامبورگر آبندبلات» می‌نویسد، در عملیات نظامی آمریکا علیه ایران این بار نه تغییر رژیم، بلکه «کشیدن دندان‌های آن» هدف مقدم آمریکاست. این جنگ هوایی بدترین سناریو برای رژیم ایران خواهد بود و خطر ژریم ایران برای منطقه را از بین خواهد برد.

سازمان‌های مخفی ایالات متحده آمریکا می‌گویند تجهیز ایران به قدرت اتمی ابدا خطری برای آمریکا نیست، بلکه خطر اصلی در تغییر فاحش توازن قوا در منطقه از طریق یک عراق ضعیف و ایران با قدرت رشد‌یابنده است.

براین اساس، تقویت ارتش عراق در همکاری تنگاتنگ با دولت‌های عرب سنی‌مذهب در منطقه، هم‌چنین اقدام‌های پیشگیرانه در برابر حمله متقابل ایران در صورت توسل به گزینه‌ی نظامی، عناصر اساسی راهبرد آمریکا در خاورمیانه است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024