پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 09.08.2010, 23:00


اطلاعیه مطبوعاتی
ایران: محکومیت رهبران جامعه بهایی به ۲۰ سال زندان

۹ اوت ۲۰۱۰

پاریس – فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) از دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهند هرچه سریعتر هفت رهبر جامعه بهایی که در حال حاضر در زندان اوین بسر می برند را آزاد کنند.

روز ۸ اوت، هفت رهبر جامعه بهایی به جرم "جاسوسی برای اسراییل، توهین به مقدسات دینی، تبلیغ برضد نظام و رواج فساد فی الارض" از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در تهران محکوم شناخته شدند. آنان قبل از تصمیم دادگاه بیش از دو سال به صورت "موقت" در زندان بودند.

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران خاطرنشان می سازد که در تاریخ ۱۴ مه ۲۰۰۸، شش تن از رهبران بهایی از سوی عوامل وزارت اطلاعات دستگیر و به زندان پرآوازه اوین در تهران منتقل شدند. یکی دیگر از رهبران بهایی نیز روز ۵ مارس پس از احضار به دفتر وزارت اطلاعات در مشهد دستگیر شد. این هفت نفر عبارتند از: خانم فریبا کمال آبادی، خانم مهوش ثابت، آقای جمال الدین خانجانی، آقای عفیف نعیمی، آقای سعید رضایی، آقای بهروز توکلی و آقای وحید تیزفهم. این افراد از اعضای گروه هماهنگ کننده فعالیت های جامعه بهاییان هستند که تعداد آنان ۳۰۰ هزار نفر تخمین زده می شود. وکلای این افراد قصد دارند در مورد رأی دادگاه، درخواست تجدید نظر کنند.

اعضای این جامعه مذهبی سالهاست از سوی دولتمردان جمهوری اسلامی تحت تعقیب هستند که ظاهراً به دلیل باورهای دینی آنهاست. درحقیقت، در سال ۱۹۹۳ یک سند محرمانه از سوی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل منتشر گردید که در آن از وجود یک استراتژی دولتی دایر بر اذیت و آزار جامعه بهایی در ایران خبر داده شده بود. طی چند ماه اخیر به نظر می رسد که سرکوب آنان به شکل چشمگیری افزایش یافته، به طوری که براساس گزارش های به دست آمده، روز جمعه ۲ ژوئیه ۲۰۱۰ تعداد پنجاه خانه بهایی در روستای ایول در شمال ایران به شدت مورد تخریب قرار گرفته است.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رییس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران در این رابطه می گوید: "چند روز پس از اینکه وضعیت جمهوری اسلامی توسط کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل مورد بررسی قرار گرفت و گزارش فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در مورد تبعیض اقلیت های قومی و مذهبی در ایران در این کمیته تسلیم شد، دولتمردان یک بار دیگر ثابت کردند که به قوانین و اصول بین المللی پایبند نیستند و همچنان مردم بی گناه را به خاطر حق برخورداری از آزادی دین مورد اذیت و آزار قرار می دهند."

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران از دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهند که هرچه سریعتر و بدون هیچ گونه قید و شرطی هفت رهبر جامعه بهایی را آزاد کنند و به سیاست‌های دولتی خود مبنی بر اذیت و آزار اعضای این جامعه پایان دهند.

دولت جمهوری اسلامی باید براساس اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر عهدنامه های بین المللی که متعاهد آنهاست عمل کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024