شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 07.08.2010, 7:07


شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۹

به گزارش سحام نیوز، مهدی کروبی در آستانه روز خبرنگار با جمعی از خانواده های روزنامه نگاران زندانی، دیدار کرد. در ابتدای این جلسه خانواده روزنامه نگاران دربند با بیان وضعیت و شرایط عزیزان دربند خود، از کروبی به خاطر حمایت ها و پیگیری هایش قدردانی کردند و خواهان توجه بیشتر مسئولان و بزرگان نظام به روزنامه نگاران شدند.

مهدی کروبی نیز ضمن اظهار نگرانی از برخوردهای صورت گرفته با روزنامه نگاران و اوضاع کشور گفت: من از اوضاع کشور و برخوردهایی که با روزنامه نگاران و خانواده های زندانیان صورت می گیرد، به شدت متاثر هستم.

دبیرکل حزب اعتماد ملی در خصوص اعتصاب غذای برخی از زندانیان سیاسی و اظهار نگرانی درباره وضعیت آنان گفت: من هر روز پیگیری می کنم و هر کاری که از دستم برآید انجام می دهم اما به شدت نگران وضعیت عزیزانی که اعتصاب غذا کرده اند، هستم. اعتصاب غذا آثار بسیار بدی دارد که تبعات آن در آینده خود را نشان می دهد، این عزیزان هم جوان هستند و ممکن است به بیماری هایی دچار شوند که نگران کننده است.

وی با انتقاد از لجاجت مسئولان در برخورد با خواسته های به حق زندانیان، افزود: باید نشست و به حرف های آنان گوش داد. من بسیار نگران تبعات این اعتصاب غذا و سلامت زندانیان هستم و از فرزندانم می خواهم که اعتصاب خود را بشکنند و مسئولین هم باید به خواسته های آنان توجه و رسیدگی کنند.

دبیرکل حزب اعتماد ملی در ادامه با اظهار تاثر از وضعیت کشور و برخوردهای صرت گرفته با فعالین مطبوعاتی و سیاسی، اظهار داشت: متاسفانه خبرهای بسیارنگران کنندهای از رفتاربازجویان با زندانیان میرسدکه این شیوه حکومت قابل قبول نیست، در یک حکومت دینی، حکومتی که قانون اساسی آن متکی بر آرای مردم است و در یک حکومت که بر اساس ارزش های والایی شکل گرفته، چنین شیوه و روش هایی قابل قبول نیست، حتی در یک حکومت غیر دینی و مستبد هم چنین روش هایی دیده نمی شود. ما با حکومت فاسد، مستبد و وابسته به بیگانه شاهنشاهی مبارزه می کردیم اما بالاخره آن حکومت فاسد و مستبد هم یک چارچوب هایی را رعایت می کرد.

دبیر کل حزب اعتماد ملی با اشاره به حوادث پس از انتخابات و برخورد نامناسب با مردم معترض ، افزود: سال گذشته برخی گمان می بردند که می توانند با چند سرکوب قضیه را در مدت کمی خاتمه دهند، اما من همان زمان گفتم که این قضیه جمع شدنی نیست، این یک اراده و خواست مردمی است که با نشاط به پای صندوق های رای آمدند و یک باره با دزدیده شدن رایشان مواجه شدند. به آنها گفتم خواسته مردم رای شان است، نگذارید شعارها و مطالبات افزایش یابد . همان زمان پیشنهاد دادم هیات هایی تشکیل و موضوع بررسی شود، برای مثال نماینده کاندیداها و شورای نگهبان حضور داشته باشند و انتخابات بار دیگر بررسی شود .

کروبی با انتقاد از وضعیت اقتصادی و با اشاره به اختلافات میان مجلس و دولت تصریح کرد ؛ این مجلس که با رد صلاحیت دو هزار نفر تشکیل است را تحمل نمی کنند، حاضر نیستند به قوانین تصویب شده د ر مجلس احترام بگذارند و با مجلس درگیری دارند، روز به روز قضایا پیچیده تر می شود.

وی هم چنین به برخی اخبار مبنی بر هتک حرمت رضا تاجیک روزنامه نگار دربند ، اشاره و تاکید کرد برخوردهای تحقیر آمیز برای شکستن شخصیت زندانیان سیاسی، روشی است که در این یک سال استفاده شده و این برخوردها خلاف اسلام است و در اسلام دستور آمده که حق ندارید در زندگی شخصی افراد سرکشی کنید .

کروبی ادامه داد: این مجموعه ای که حکومت را در دست گرفته اند واقعا چه کسانی هستند، اگر حکومت دست طیف راست تعریف شده بود این قدر نگران کننده نبود اما ما نمی دانیم این افراد چه کسانی هستند و از کجا آمده اند، فقط دعا می کنیم کاری نکنند تا کشور به شرایط بحرانی و غیر قابل برگشت برسد . به هر جهت شرایط اقتصادی کشور و انزوای ما بسیار نگران کننده است.

کروبی با گرامیداشت یاد مرحوم اسماعیل ططری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس اظهار داشت: فرد محترمی به اسم آقای ططری که در جبهه ها حضور داشت و مسوول بسیج هم بود فوت کرده است، حتی اجازه ندادند برایش مجلس ختم بگیرند. سال ۴۹ آقای سعیدی بازداشت و سپس شهید شد ، در آن زمان مرحوم آیت الله طالقانی برایش نماز خواند در مسجد را باز کردند و برایش مجلس ختم گرفتند، حالا فردی فوت کرده اما در حوزه انتخابیه اش نمی گذارند مجلس ختم برگزار شود، وی ادامه داد این شیوه ها جواب نمی دهد.

دبیر کل حزب اعتماد ملی اظهار امیدواری کرد که این ماجراها با پیروزی حق به اتمام برسد و گفت: مردم برای این نظام هزینه بسیاری داده اند ان شاالله نظام و کشور به مسیر اصلی و صحیح خود برمی گردد.

کروبی هم چنین به روز خبرنگار اشاره و خاطر نشان کرد:ایران بنا بر آمارهای جهانی در زندانی کردن و برخورد با روزنامه نگاران اول شده است. از سال گذشته تا کنون تعداد زیادی روزنامه نگار بازداشت که عده ای ازآنان با قرار وثیقه آزاد شده اند و تعدادی هم از کشور رفته اند، این ها به هر حال سرمایه های کشور هستند، افراد تحصیل کرده، اهل قلم و اهل فکر که مایه افتخار هستند را از خود دور کرده ایم .

به هر حال دوران بدی را می گذرانیم ، شرایط روزنامه نگاران غم انگیز شده است، و مورد رضایت نیست ، قوه قضاییه هم استقلال خود را از دست داده و تحت فشار هستند . این روش ها برای بسیاری از مسوولین قوه قضاییه قابل قبول نیست اما تحت فشار هستند و نمی توانند کاری کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024