جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 05.08.2010, 7:46



کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: سازمان دیده بان حقوق بشر، پروین اردلان و آذین ایزدی فر، دو روزنامه نگار و نویسنده ایرانی را به عنوان برندگان جایزه معتبر هلمن - همت (جایزه ویژه نویسندگان تحت آزار) اعلام کرد. این سازمان روز گذشته ۴۲ روزنامه نگار از ۲۰ کشور جهان را به عنوان برندگان امسال جایزه معتبر هلمن / همت به خاطر تعهدشان به آزادی بیان و شجاعتشان در مواجهه با تعقیب و فشار سیاسی معرفی کرد.

دیده بان حقوق بشر روز گذشته اعلام کرد جایزه هلمن / همت به ۴۲ نویسنده از ۲۰ کشور جهان به خاطر تعهدشان به آزادی بیان و شجاعتشان در مواجهه با تعقیب و فشار سیاسی و نیز به نمایندگی از نویسندگان و روزنامه نگاران بیشمار دیگری که زندگی شخصی و حرفه ای شان به خاطر سیاست های سرکوبگرانه دولت ها و با هدف کنترل گفتار و نشریات مختل شده تعلق گرفت.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، مارسیا آلینا مسئول و هماهنگ کننده جایزه هلمن - همت گفت: جایزه هلمن - همت برای کمک به نویسندگانی که شهامت بیان دیدگاههای مخالف و انتقاد از مقام های دولتی و صاحبان قدرت را دارند تعلق می گیرد. وی همچنین گفت: بسیاری از نویسندگان با روشنگری در مورد سوء استفاده ها و افزایش فشار افکار عمومی در هدف مشترکی با دیده بان حقوق بشر سهیم هستند.

در میان برندگان امسال این جایزه معتبر، نام پروین اردلان و آذین ایزدی فر از ایران نیز به چشم می خورد.

پروین اردلان نویسنده سردبیر، و بنیانگذار مرکز فرهنگی زنان، و همچنین عضو تحریریه مجله اینترنتی زنستان می باشد که در سال ۲۰۰۶ فعالیت های این مرکز و نشریه ممنوع اعلام شد. وی همچنین از بنیانگذاران کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان می باشد. وی به خاطر فعالیت های حقوق بشری اش بارها بازداشت، بازجویی و متهم شد و مورد اذیت و آزار قرار گرفت. وی در ۲۰۰۷ به خاطر فعالیت هایش در مورد حقوق زنان در ایران برنده جایزه بنیاد اولاف پالمه شد. بعد از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در ایران، دولت روزنامه نگاران و چهره های اصلاح طلب را به شدت سرکوب کرد. در سپتامبر ۲۰۰۹ اردلان برای انجام یک سخنرانی به سوئد رفت و در همانجا ماند.

آذین ایزدی فر در دوران جوانی یک فعال سیاسی بود و نویسندگی را آغاز کرد. در سیزده سالگی، در حالی که در یک تظاهرات در اعتراض به حجاب اجباری شرکت کرده بود مورد ضرب و شتم قرار گرفت. وی سپس مخفی شد، اما در 16 سالگی دستگیر و به سه سال حبس در زندان اوین محکوم شد. وی بعدها یک دندانپزشک شد اما به خاطر فعالیت های سیاسی اش از ادامه کار وی جلوگیری به عمل آمد. وی سپس به عنوان یک مترجم مشغول به کار شد، هرچند که تنها تعداد کمی از کتاب هایی که وی ترجمه کرد مجوز نشر یافتند. وی بعد از حمله نیروهای دولتی به منزلش در سال ۲۰۰۶، به وین گریخت و همکاری اش را با سازمان عفو بین الملل آغاز کرد. در سال ۲۰۰۷ پناهندگی ایالات متحده را دریافت کرده و هم اکنون در کالیفرنیا اقامت دارد. در طول این سال ها وی چهار کتاب، ۱۹ مقاله و صدها شعر نوشته که هیچ یک منتشر نشده. وی در حال حاضر در حال نوشتن خاطرات سال های جوانی خود به عنوان یک زندانی سیاسی، و سلسله مقالاتی در مورد اسطوره شناسی و روانشناسی اجتماعی ایران است.

در بیانیه روز گذشته دیده بان حقوق بشر از استفاده حکومت ها از ابزاری همچون نیروهای نظامی، اتهامات کیفری و افترائات برای خاموش کردن برندگان امسال این جایزه نام برده شده. به گفته دیده بان حقوق بشر این افراد مورد اذیت و آزار و یورش و تحت تعقیب قرار گرفته و به خاطر اتهامات ناروا زندانی شده اند، یا تنها برای گردآوری اطلاعات از سازمان های غیردولتی شکنجه شدند. علاوه بر آنانی که مستقیما هدف قرار گرفتند، بسیاری نیز وادار به خودسانسوری شدند.

جایزه هلمن - همت همه ساله توسط دیده بان حقوق بشر به نویسندگانی از سراسر جهان که مورد اذیت و آزار و فشارهای سیاسی قرار گرفته اند اهدا می شود. اهدای این جایزه از سال 1989 و با وقف اموال لیلیان هلمن نمایشنامه نویس آمریکایی و برای تقدیر از " آزادی بیان " آغاز و هر سال به روزنامه نگارانی که توسط حکومت ها تحت فشار بوده و براي بيان ديدگاه هاي مخالف در مضيقه قرار دارند تعلق می گیرد. پیش از این علی اشرف درویشیان، حسن زارع زاده اردشیر، علی افشاری، امید معماریان، شهرام رفیع زاده، تقی رحمانی، آسیه امینی، شهرنوش پارسی پور، ابراهیم نبوی، روزبه میرابراهیمیان، انصافعلی هدایت، محمد صدیق کبودند و علیرضا جباری و دیگر نويسندگاني كه مدافع آزادي بيان هستند نیز برنده این جایزه شده اند.

این جايزه با هدف كمك مالي به نويسندگاني كه به دليل انتقاد به سياست هاي رسمي دولت و يا افرادي كه در قدرت هستند در فشار قرار مي گيرند، داير شده است. خانم هلمن در دهه 1950، يعني زماني كه هيستري ضد كمونيستي ايالات متحده را فرا گرفته بارها توسط كميته اي كه در زمينه تفتيش عقايد در كنگره آمريكا تشكيل شده بود در مورد اعتقادات و عقايد سياسي خود مورد بازخواست قرار گرفت. هلمن ناچار شد كار حرفه اي خود را رها كند و دوست ديرين او يعني همت كه داستان نويس بود مدتي را به همين دليل در زندان به سر برد.

در سال ۱۹۸۹ مسئولین موقوفه هلمن از دیده بان حقوق بشر خواستند تا برنامه را برای کمک به نویسندگانی که به خاطر بیان دیدگاه های خود بر ضد دولت و به خاطر انتقاد از مقامات دولتی و اعمال آنها و یا به دلیل نوشتن در مورد مسایلی که دولت های آنها تمایلی به آشکار شدنشان ندارند هدف قرار گرفتند، ترتیب دهند.

طی ۲۱ سال گذشته بیش از ۷۰۰ نویسنده از ۹۲ کشور جهان این جایزه را برده‌اند.

http://www.komitedefa.com



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024