پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 01.08.2010, 13:00


به گزارش خبرگزاری مهر، آمارهای سازمان بنادر و دریانوردی نشان می‌دهد مجموع تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در 4 ماهه ابتدای سالجاری به بیش از 42 میلیون و652 هزار تن رسید، این در حالی است که این میزان در مدت مشابه سال قبل در حدود 40 میلیون و 672 هزار تن بود.
برهمین اساس، مجموع تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر کشور در 4 ماهه ابتدای سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.87 درصد افزایش یافت.

در همین حال، از مجموعه تخلیه و بارگیری کالا در بنادر در چهارماهه اول امسال، در حالی تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی با بیش از 28 میلیون و 812 هزار تن نسبت به مدت مشابه سال قبل 15.02 درصد افزایش داشته است که در همین مدت تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی با حدود 13 میلیون و 838 هزار تن کاهشی 11.41 درصدی را تجربه می کند.

همچنین حجم کل تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر کشور با 31.71 درصد افزایش از 729 هزار و 465 TEU به 960 هزار و 465 TEU رسید.

آمارهای سازمان بنادر و دریانوردی می افزاید: در حالی میزان صادرات کالاهای غیر نفتی از بنادر کشور در چهارماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 55.03 درصد افزایش یافته که میزان صادرات کالاها نفتی از بنادر در همین مدت با کاهشی چشمگیر 20.27 درصدی مواجه شده است.

البته واردات کالاهای غیر نفتی و نفتی از بنادر در 4 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 4.19 درصد و 9.05 درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین در حالی ترانزیت کالاهای غیرنفتی در4 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال رشد چشمگیر 81.59 درصدی را نشان می دهد که ترانزیت کالاهای نفتی در همین مدت 31.07 درصد کاهش نشان می دهد. به عبارت دیگر، ترانزیت کالاهای نفتی از بیش از یک میلیون و 948 هزار تن به بیش از یک میلیون و 342 هزار تن کاهش کاهش یافته است.

بر همین اساس تعداد مسافران جابه جا شده از بنادر کشور بوسیله ناوگان دریایی نیز در4 ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به ناگاه با کاهشی 31.30 درصدی مواجه شده، این در حالی است که در این میزان در 3 ماه
ابتدای سالجاری کمتر از 2 درصد بوده است.

گزارش رجانیوز از مشکلات ایران در فروش نفت خود
رجا نیوز، سایت نزدیک به دولت اخیراً از مشکل ایران در فروش نفت خود خبر داده بود. رجا نیوز نوشت: میزان ذخیره شناور نفت ایران در خلیج فارس 28 درصد افزایش پیدا کرده و به رکورد بی سابقه 5،8 میلیون تن معادل 42،5 میلیون بشکه رسیده است كه بيش از صادرات 22 روز نفت ايران است.

به گزارش رجانيوز، هم اکنون 15 فروند تانکر غول پیکر حمل و نقل نفت، مأموریت ذخیره سازی شناور این میزان نفت ایران در خلیج فارس را به عهده دارند كه اين به معني افزايش هزينه نگهداري و اجاره نفت كش هاي اجاره اي و بالارفتن ذخيره سازي نفت در خليج فارس است كه بخش عمده‌اي از ظرفيت ناوگان نفت كش ايران را به‌كار گرفته است.

اين موضوع در شرايط محدوديت ظرفيت ناوگان متعلق به شركت ملي نفت كش ايران و احتمال محدوديت در اجاره نفت كش هاي شركت هاي اروپايي، از يك سو نشان دهنده استفاده غير بهينه از ظرفيت موجود است و از سوي ديگر، بابت اجاره این کشتی ها که مسئولیت ذخیره سازی را به عهده دارند، صدها هزار دلار هزینه به كشور تحميل شده است.

طبق عرف بازار نفت و كمپاني هاي نفتي، توليد و صادرات نفت بايد از قبل پيش فروش شود و مطابق برنامه و با ذخيره سازي منطقي و حمل آن از طريق نفت كش ها به مقصد و بازار مصرف منتقل شود تا هزينه ذخيره سازي و حمل و نقل و اجاره نفت كش ها به حداقل برسد، اما ذخيره سازي زياد و نگهداري آن در نفت كش هاي اجاره اي، از يك سو، باعث افزايش هزينه حمل و نقل و بازاريابي و فروش مي شود و از سوي ديگر، باعث مي شود كه قيمت نفت ترش و سنگين ايران از حد مورد انتظار كمتر شود. اين يعني مأمورین فروش نفت در امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، نفتی را که از ماه ها قبل ذخیره نگه داشته اند، با قيمت كمتر به حراج بگذارند!

اين نوع ذخيره سازي و افزايش هزينه ها موجب شده كه نفت ترش و سنگین ایران به جاي آن كه با یک بازاریابی و استراتژی مشخص پیش فروش شود، اکنون در اختیار دلالان نفتی قرار گيرد تا آنها با قيمت پايین‌تر از حد مورد انتظار، این سرمایه ملي را خریداری كنند.

این مشکل در سال 2008 نیز تكرار شده و به دلیل نبود مخازن كافي ذخیره نفت و عدم وجود آلترناتیو كافي در بين خریداران نفتی، شاهد تكرار آن در شرايط امروز هستيم كه ضرر و زیان هنگفتي را بابت اجاره نفتکش ها به كشور تحميل مي كند.

بر اين اساس این گزارش، ذخيره سازي 42 ميليون بشكه اي كه صادرات نفت حدود 22 روز ايران است و نگهداري آن به صورت شناور، تنها باعث رشد هزينه هاي ذخيره سازي و اجاره نفت كش ها و ... مي شود. فروش نفت بايد با يك استراتژي روشن و از قبل تعيين شده صورت بگيرد و نفت كش ها بعد از بارگيري، بايد بلافاصله به سمت بازار مقصد و تحويل نفت به مشتري حركت كنند و معلوم نيست كه اين ذخيره سازي بزرگ با چه هدفي انجام مي شود.

اگرچه در جدیدترین تحول برای جلوگیری ازضرر و زیان بیشتر، شش فروند از نفتکش های غول پیکر ایران که ظرفیت 12 میلیون بشکه نفت را دارند، به مشتریان نفت ایران در اروپا تحویل داده شده است اما متاسفانه هم اکنون تانکر های نفت کش غول پیکر نجم، دادگر، نبی، هوهر، داور، هنگام، هیرمند، ماربت، و دانش با ظرفیت کامل از نفت ایران شناور هستند که امید است هرچه سریع‌تر با قیمت روز و بدون تخفیف نجومی به بازار عرضه شود و برای سال آینده این مشکل که هر سال گریبان ایران را می گیرد با یک استراتژی مشخص و بازاریابی دقیق برای فروش نفت ایران تكرار نشود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024