پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 18.07.2010, 20:14


تهران امروز: وزیر بهداشت جمهوری اسلامی روز یکشنبه، ۲۷ تیر، با تایید آلودگی آب تهران از زنان باردار و کودکان شیرخوار خواست از آب بطری استفاده کنند و آب لوله کشی نخورند.

در یک سال گذشته آلودگی آب تهران بارها تایید و تکذیب شده است.در تیر ماه سال گذشته داوود ملايي، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: « سازمان بهداشت جهاني ميزان مجاز و استاندارد نيترات در آب را 50 پي.پي.ام عنوان كرده است در حالي‌كه نيترات موجود در آب شرب جنوب تهران به طور متوسط 10 پي.پي.ام است پس اين عدد نشان مي‌دهد كه جاي نگراني از بابت كيفيت آب و مشكل‌ساز شدن نيترات در آب نيست.» گزار ش های وزارت نیرو اما حکایت از آلودگی آب تهران داشت. این گزارش از دو ماه پیش در وزارت خانه های نیرو و بهداشت مطرح است.

روز یکشنبه وزیر بهداشت در این باره اظهار نظر کرد :« براساس گزارش وزارت نیرو میزان نیترات آب در برخی از نقاط تهران بالاتر از استاندارد است که وزارت نیرو تلاش می کند این آب را با آب‌هایی که نیترات کمتری دارند رقیق کند.»دستجردی گفت:« به دليل اينكه درصدي از آب شرب تهران نيترات بالايي دارد بنابراين توصيه مي‌شود براي جلوگيري از عوارض آن زنان باردار و كودكان شيرخوار از آب بطري استفاده كنند.ميزان بالاي نيترات در آب شرب بسيار خطرناك است و براي كودكان شيرخوار بيماري‌هاي خطرناكي را ايجاد مي‌كند و ممكن است رشد آنها را به خطر اندازد.»

وزير بهداشت با تاكيد بر رعايت نكات بهداشتي در نگهداري آب بطري در فروشگاه‌ها گفت: «بايد در معرض اشعه و نور آفتاب نباشد چراكه در غير اين صورت همين آب‌هاي معدني نيز مضر خواهند شد. و این در حالی است که خبر هایی از آلودگی برخی بطری‌های آب معدنی موجود در بازار به گوش می رسد و نتایج آزمایشات انجام شده بر 29 نمونه معدنی که 11 مورد آن غیر مجاز شناخته شده در برخی سایت‌ها و بلاگ ها منتشر شده است. بنا به اظهارات چندی پیش دکتر علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس «‌نمی‌توان وجود انواع فلزات سمی و خطرناک را در آب تهران انکار کرد و نمی‌توان با اطمینان گفت که این آب، آبی آلوده نیست.» نتایج بررسی‌های مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز نشان می‌دهد آب‌های سطحی حوضه آبخیز تهران حاوی جیوه، کادمیوم، آرسنیک و فلزات سمی دیگری است.

پیش از این نیز معاون محیط زیست انسانی اداره محیط زیست گفته بود مطالعات انجام شده در سال 82 و در پایین دست خیابان انقلاب را دلیلی بر آلوده بودن سفره های زیر زمینی آب به نیترات دانست. داریوش گلعلی زاده در گفت‌وگو با مهر با تاکید بر سالم بودن آب شرب تهران گفت:«دانشگاه امیرکبیر در سال 82 مطالعاتی را در مورد آلودگی آب تهران در مناطق پایین دست خیابان انقلاب انجام داد که نشان داد سفره های زیر زمینی به دلیل تکمیل نشدن سیستم دفع فاضلاب شهری و همین طور جذب مواد آلاینده از طریق لایه های درونی زمین آلوده به نیترات و مواد آلاینده دیگر شده اند.»

به گفته سرپرست گروه بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشكي تهران نيترات و نيتريت موجود در آب براثر تركيب با آمين موجود در بدن به عامل سرطانزاي نيتروزآمين تبديل مي‌شود، حميد محمودي چندی پیش به ایسنا گفت: اگرچه در آب تهران، نيترات و نيتريت شناسايي شده به حد سرطانزايي نيست اما همراهي اين تركيبات موجود در آب آشاميدني با ساير موارد و مواد سرطانزا نظير سوسيس‌ و كالباس‌ مصرفي ميزان دريافتي روزانه نيترات و نيتريت را افزايش مي‌دهد و عاملي براي افزايش شيوع سرطان به شمار مي‌آيد.

همچنين وزير بهداشت با ابراز نگراني درباره شيوع جنسي ايدز در كشور گفت: هر فرد روسپي مي‌تواند 5تا 10 نفر را در سال به ويروس ايدز مبتلا كند.
وحيد دستجردي با بيان اينكه بايد در زمينه بيماري‌هاي واگير فعاليت‌هاي جدي انجام دهيم تصريح كرد: در حال حاضر مسئله تغيير بار بيماري‌ها در كشور وجود دارد كه بايد براي كاهش اين بار سرمايه‌گذاري بيشتري انجام دهيم و معاونان بهداشتي دانشگاه‌ها براي كاهش آن طراحي داشته باشند. وزير بهداشت ادامه داد: مسئله سلامت مادران و نوزادان بسيار مهم است. ميزان مرگ و مير مادران باردار در حال حاضر در كشور 25 در 100 هزار نفر است كه بايد كاهش يابد. وي اضافه كرد: نظام سطح‌بندي خدمات مي‌تواند 50 درصد مرگ و مير مادران و نوزادان را كاهش دهد چرا كه بر اساس آن يك خانم باردار هفته 32 بايد بداند چه سطحي از خدمات را از كجا دريافت كند كه اين موضوع قطعا در سلامت نوزادان نيز تاثير دارد.

وحيد دستجردي با بيان اينكه بهداشت موجود در دانشگاه‌ها و كشور بايد عمق بيشتري پيدا كند، ادامه داد: در مورد بيماري‌ها از مهم‌ترين مسائل اين است كه وضعيت آينده خود را پيش‌بيني كنيم، وضع ما در حال حاضر بد نيست اما با توجه به اينكه مي‌خواهيم سالم‌ترين كشور در منطقه در سال 1404 باشيم بايد روند بسياري از بيماري‌ها را كنترل كنيم. وي افزود: به عنوان مثال در سه سال آينده بايد مالارياي فالسي هاروم را حذف كنيم، همچنين سالك نيز بايد از كشور ريشه‌كن شود. وزير بهداشت يادآور شد: جاي نگراني است كه موارد جديد سالك در كشور وجود دارد به طوري كه 50 درصد شهرستان‌ها و استان‌ها آلوده به ليشمانيوز هستند و در مناطقي كه نوع احشايي آن وجود ندارد نوع جنسي آن مشكلاتي را ايجاد كرده است البته درست است كه به خاطر مسائل مرزي اين مشكلات وجود دارد اما بايد هر چه سريع‌تر كنترل و ريشه‌كن شود. وي در خصوص مسئله ايدز نيز در كشور خاطر نشان كرد: زماني نگران انتقال ويروس ايدز از طريق خون بوديم اما در حال حاضر مسائل جنسي نگراني ما را در اين زمينه تشكيل مي‌دهد چرا كه يك sex worker (روسپي) مي‌تواند در سال 5 تا 10 نفر را به ويروس ايدز مبتلا كند و متاسفانه اين گروه در سراسر كشور پراكنده‌اند لذا بايد با آموزش و آگاهي به جوانان اين موضوع را نيز كنترل كنيم البته اين آگاهي‌ها بايد به صورت موردي شروع شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024