شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 17.07.2010, 10:09


دكتر رحیم رضازاده ملك، محقق و پژوهشگر فرهنگ، تاریخ و تقویم ایران، سه‌شنبه شب(۲۲ تیرماه جاری) به علت ایست قلبی درگذشت. آن زنده‌یاد در حوزه كتابشناسی و نقد تاریخ و فرهنگ ایران سخت فعال بود و نشریاتی چون نقد و تحقیق، كتابشناخت و هوای تازه (۳ شماره كه شماره چهارم در دست چاپ است)را به زیر چاپ برد.

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران(ایبنا) از این پژوهنده گرانقدر آثار برجسته‌ای در زمینه تاریخ قاجار، زبان‌های ایرانی و تقویم‌های مختلف ایرانی بر جای مانده است كه از جمله آنها می‌توان به «تاریخ روابط ایران و ممالك متحده آمریكا» انتشارات طهوری ۱۳۵۰، «حیدرخان عمواوغلی چكیده انقلاب» انتشارات دنیا ۱۳۵۲، «گویش آذری» (متن و ترجمه و واژه‌نامه رساله روحی انار جانی)، انتشارات انجمن فرهنگ ایران باستان ۱۳۵۲، «سوسمار الدوله»، انتشارات دنیا ۱۳۵۴، «دانشنامه خیامی» (مجموعه رسائل علمی و فلسفی و ادبی عمربن ابراهیم خیامی) انتشارات صدای معاصر و علم و هنر ۱۳۷۷، «زیج ملك» (استخراج و تطبیق تقویم‌ها)، نشر گلاب ۱۳۸۰، «تنكلوشا» (از مولفی ناشناخته) به انضمام مدخل منظوم (از عبدالجبار خجندی سروده سال ۶۱۶ ه‍.ق)، مركز نشر میراث مكتوب ۱۳۸۴ و ده‌ها اثر و نوشته دیگر اشاره كرد.

نشریه «كتاب هفته» در شماره ۲۳۸ (شنبه ۱۲ تیرماه جاری) گفت‌وگوی مفصلی با این محقق برجسته انجام داد كه در آن، ضمن اشاره به كارنامه قلمی این پژوهنده به آثار در دست چاپ وی نیز اشاره شده است، كتاب‌هایی نظیر شاهنامه، شاه‌نامه‌ها، مهر مسیحا، آقای آلت فعل و...

زندگینامه: رحیم رضازاده ملك (۱۳۱۹-۱۳۸۹)

همشهری‌آنلاین: رحیم رضازاده ملك،مورخ، پژوهشگر نجوم و ادبیات ۱۷ مهرماه ۱۳۱۹ در مراغه‌‌ آذربایجان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند. تحصیلات دانشگاهی خود را درمقاطع كارشناسی و كارشناسی ارشد امور مالی و حسابداری در دانشگاه تهران به پایان رساند.

رضازاده ملك، بعد از فارغ‌التحصیلی به آمریكا رفت و دوره كارشناسی ارشد مدیریت مالی و دكترای اقتصاد سنجی را در دانشگاه وست كاست به پایان رساند.

رضازاده ملك در چند شاخه علمی تبحر خاص داشت و همت و تلاشش را در حوزه‌هایی چون نجوم و گاهشماری و تقویم و تاریخ و فرهنگ و ادب ایران متمركز ساخت.

از آثار او در زمینه تقویم و گاهشماری می‌توان به زیج ملك(نشر گلاب)،در معرفت تقویم(نشر گلاب)گاهشماری(دانشگاه پیام نور) اشاره كرد.

علاقه‌مندی به خیام نیشابوری سبب شد تا بخشی از مطالعات و پژوهش‌های رضازاده ملك به این دانشمند و شاعر نامی ایرانی اختصاص یابد كه از جمله‌آنها می‌توان به كتاب‌های دانشنامه‌خیامی(صدای معاصر)دو رساله فلسفی(نشر گلاب)،عمر خیام قافله‌سالار دانش(صدای معاصر) و ترانه‌های خیام،گوهر اندیشه، جوهر فلسفه(نشر ویدا) اشاره كرد.

كتاب‌های انقلاب مشروطه ایران بر اساس اسناد بریتانیا(كتاب آبی)(انتشارات معین و مازیار) و حیدرخان عمواوغلی(انتشارات دنیا)،ایران و ایرانیان(نشر گلبانگ) و سوسمار الدوله(انتشارات دنیا)‌از جمله كارهای او در مزنیه تاریخ به شمار می‌رود.

بخشی از مطالعات رضازاده ملك هم به زبان و ادب فارسی اختصاص داشت كه كتاب‌های درباره املای فارسی،‌گویش آذری (انجمن فرهنگی ایران باستان)، بلور كلام فردوسی (فكر روز و كلبه)، هوای تازه (نشر گلاب) و تبین و تدوین قواعد املای فارسی (نشر گلاب)‌ از جمله آنهاست.

دكتر رضازاده ملك علاوه بر نگارش كتاب‌های یادشده دستی هم در تصحیح متون داشت كه توضیح و تحلیل زین‌آلاخبار و مزدكنامه از جمله آنهاست.

نوشتن ده‌ها مقاله در موضوعات مختلف فرهنگی و علمی از دیگر تلاش‌های این محقق و مورخ سخت كوش به شمار می‌رود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024