پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.07.2010, 7:33


همزمان با مراسم زادروز امام سوم شیعیان، در دو انفجار انتحاری مهیب در مسجد جامع شهر زاهدان در استان سیستان و بلوچستان، تعدادی کشته و مجروح شدند.

به گزارش ایرنا، انفجار نخست حدود ساعت نه و بیست دقیقه در محل در ورودی مسجد جامع و انفجار دوم به فاصله چند دقیقه مقابل مسجد رخ داد و هنوز مقامات مسئول، رسما تعداد تلفات این حادثه را اعلام نکرده اند.

گروه جندالله با انتشار بیانیه ای در وبلاگ خود مسوولیت انفجار انتحاری زاهدان را برعهده گرفت. در اطلاعیه این گروه آمده عملیات به مناسبت روزپاسدار و در جمع سپاهیان انجام شده.

به گزارش فارس، سردار علیرضا جاهد فرمانده سپاه سیستان و بلوچستان، ضمن تأیید این خبر گفت: نیروهای ما هم‌اکنون با حضور در محل حادثه مشغول بررسی آن هستند.

محمد مرزیه، دادستان زاهدان، با اشاره به وقوع دو انفجار در مقابل مسجد جامع زاهدان گفت: تاکنون هیچ فردی در این رابطه دستگیر نشده و تحقیقات در این ارتباط ادامه دارد.

خبرگزاری ایسنا از قول وزیر بهداشت و درمان، تعداد قربانیان این حادثه را تا صبح روز جمعه ۲۷ کشته و ۲۷۰ نفر زخمی اعلام کرد.




اظهارات نماینده زاهدان

به گزارش فارس، که ابتدائا این دو انفجار را ناشی از بمب صوتی اعلام کرده و سپس آنرا تصحیح کرده بود، حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرده است که این انفجارها انتحاری بوده است.

این نماینده اصولگرا گفته است “در انفجار اول سه یا چهار نفر شهید می‌شوند چرا که انفجار اول در جلوی درب ورودی مسجد رخ می‌دهد؛ اما چند دقیقه بعد که مردم برای کمک‌رسانی می‌آیند و در آن شلوغی فرد دومی می‌آید و با عملیات انتحاری انفجار دوم رخ می‌دهد.”

شهریاری در شرح جزئیات این دو انفجار همچنین توضیح داد “ابتدا فردی با پوشش زنانه قصد ورود به مسجد جامع را داشته که از ورود وی جلوگیری می‌شود. در انفجار اول سه یا چهار نفر شهید می‌شوند چون انفجار اول جلوی درب ورودی مسجد رخ می‌دهد اما چند دقیقه بعد که مردم برای کمک‌رسانی می‌آیند در آن شلوغی فرد دومی عملیات انتحاری دیگری انجام می دهد.”

وی با بیان اینکه هنوز “تعداد افرادی که شهید شده‌اند مشخص نیست”، تصریح کرد: “به نظر می‌رسد متأسفانه تلفات این دو انفجار به اندازه تلفات مسجد علی بن ابیطالب باشد.”

محمد مرزیه، دادستان زاهدان در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان (ایسنا) گفته است "هنوز انتحاری و عادی بودن این دو انفجار مشخص نشده و اینکه یک عملیات انتحاری و دیگری عادی باشد درحال بررسی است."

اما جندالله اعلام کرد دو عضو "نوجوان" این گروه بنام های محمد ریگی و عبدالباسط ریگی این عملیات انتحاری را در جمع ماموران سپاه که در حسینیه زاهدان مشغول برگزاری همایش روز پاسدار بودند انجام دادند.

علی عبدالهی، معاون امنیتی وزارت کشور، نیز به خبرگزاری فارس گفت که انفجار اول انتحاری بود و پشت محل بازرسی رخ داد. به گفته این مقام امنیتی، تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران در انفجار نخست کشته شدند.

پیامدها

عبدالستار دوشوکی، کارشناس مسائل سیستان و بلوچستان به بی بی سی فارسی گفت که اوضاع نامساعدی که برای جندالله در دو سوی مرز وجود دارد، جندالله را بر آن داشته که بجای فعالیت در خارج از شهرها و جاده ها، به اجرای عملیات انتحاری در داخل شهر دست بزند.

او گفت این گونه بمبگذاری ها در مساجد شیعیان به تشنج بین سنی و شیعه دامن نخواهد زد، زیرا رهبران بلوچ ها و اهل تسنن این حملات را محکوم می کنند، اما به گفته او این بمبگذاری ها، وضعیت سیستان و بلوچستان را به سمت امنیتی – نظامی سوق خواهد داد.

عبدالمالک ریگی، رهبر سابق این گروه، پس از دستگیری به جرم تشکیل جندالله، ۱۵ فقره آدم ربایی مسلحانه، قتل عمدی ده ها نظامی و غیرنظامی، سرقت مسلحانه و موارد متعدد دیگری به اعدام محکوم شد.

او در یکی از شعبه های دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی توحیدی به اعدام از طریق آویختن از چوبه دار محکوم شد. بر اساس گزارش ها، خانواده برخی مجروحین و قربانیان فعالیت های جند الله در مراسم اعدام او حضور داشتند.


هیلاری کلینتون، انفجارهای زاهدان را محکوم کرد

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ آمریکا، وقوع انفجارهای پنجشنبه شب در شهر زاهدان را محکوم کرد.

به گزارش رادیو فردا، کلینتون در بیانیه‌ای در این باره اظهار داشت: "با قاطعیت تمام حملاتِ تروریستی‌ای که جندالله مسئولیت آن را برعهده گرفته"، محکوم می‌کند. وزیر خارجه‌ آمریکا همچنین در بیانیه‌ی خود آورده است: این انفجار و حملات اخیری که در اوگاندا، پاکستان، افغانستان، عراق و الجزایر صورت گرفته، نیاز به همکاریِ جامعه‌ی جهانی برای مبارزه با سازمان‌های تروریستی که جان مردم بی‌گناه را تهدید می‌کنند، برجسته ساخته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024