پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.07.2010, 5:28


بی بی سی: یک مقام آمریکایی به بی بی سی گفت شهرام امیری اطلاعات "مهم و دست اولی" داده اما پولی که در قبال آن دریافت کرده است، بدلیل تحریم های ایران در آمریکا باقی مانده است.

شهرام امیری که روز چهارشنبه به ایران بازگشت گفته است اطلاعاتی در اختیار سازمان جاسوسی آمریکا قرار نداده است.

اما این مقام آمریکایی گفت خارجیانی که اطلاعات خوبی داشته باشند با توجه به درجه اهمیت این اطلاعات مبلغی دریافت می کنند.

وی افزود اگر این افراد به آمریکا پناه آورند، یک بسته مالی دراز مدت دریافت می کنند که بتوانند زندگی خود را تامین کنند: "آنها به ایالات متحده کمک کرده اند و ما هم در مقابل به آنها کمک می کنیم."

مقام یاد شده در مورد شهرام امیری گفت پولی که به شهرام امیری داده شد دیگر در اختیار او نیست: "او رفته، اما آن پول همچنان اینجاست. ما اطلاعاتش را داریم و ایران خود او را."

او افزود امنیت شهرام امیری اکنون در گروی این است مقام های امنیتی ایران "داستانهای خیالی" ربودن و شکنجه وی را باور کنند.

شهرام امیری گفته است سازمان های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل او را در جریان سفر مکه ربوده و به آمریکا آورده اند.

اما این مقام آمریکایی گفت شهرام امیری که نه ربوده و نه شکنجه شده، تنها بر روی "حماقت" ماموران امنیتی ایران قمار کرده است.

وی گفت این کارشناس ایرانی تصمیم گرفت بدون خانواده اش به آمریکا بیاید، اما مدتی بعد خواهان دیدن آنها شد و با "دروغگویی درباره آنچه رخ داد" راه "احمقانه ای" را برای پیوستن به همسر و فرزندش انتخاب کرد.

آقای امیری پنجشنبه، ۲۴ تیر حدود ساعت پنج و نیم صبح به وقت محلی وارد فرودگاه امام خمینی شد و از سوی خانواده اش و تعدادی از مقام های ایرانی از جمله حسن قشقاوی، از معاونان وزیر امور خارجه، مورد استقبال قرار گرفت.

شهرام امیری در بدو ورود به کشور اعلام کرد که دانشمند هسته ای نیست و آمریکا برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی در یک جنگ روانی او را به برنامه اتمی ایران مرتبط کرده بود.

خبرگزاری مهر به نقل از شهرام امیری گزارش داد: "من پژوهشگر ساده ای هستم که در یک دانشگاه کار می کنم و کار محرمانه ای انجام نمی دهم. علاوه بر آن درب دانشگاهی که بنده در آن مشغول فعالیت هستم، به روی همکاری باز است و کار محرمانه ای در آن صورت نمی گیرد."

خبرگزاری مهر به نقل از حسن قشقاوی نوشت: "مطلبی که شهرام امیری مطرح کرد کاملا روشن و زلال همچون آب است چرا که امیری یک پژوهشگر در یکی از ‏دانشگاههای ایران است.‏"

اما منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در پاسخ به این سئوال که آیا از شهرام امیری هنگام ورود به ایران مانند "یک قهرمان" استقبال می شود گفت: "باید اول ببینیم که در این دو سال چه گذشته و بعد ببینیم آیا او قهرمان است یا نه."

او که در پرتغال به سر می برد گفت: "باید برای ایران محرز شود که ادعاهای او در خصوص ربوده شدنش درست است."

روزنامه واشنگتن پست پیش تر به نقل از مقام های آمریکایی گزارش کرد سازمان سیا، بیش از پنج میلیون دلار به آقای امیری داد بود تا او در ازای آن، اطلاعاتی در مورد برنامه هسته ای ایران در اختیار این سازمان قرار دهد.

به نوشته واشنگتن پست، شهرام امیری ملزم به پس دادن این پول نیست اما بعد از قطع آنچه مقام های آمریکایی همکاری قابل توجه او با سیا خوانده اند، ممکن است نتواند به آن دسترسی داشته باشد.


همکاری با سازمان سيا

رادیو فردا: روزنامه‌ی نيويورک تايمز، روز جمعه، به نقل از مقام‌های آمريکايی گزارش کرد: شهرام اميری پيش از رفتن به آمريکا چندين سال در ايران با سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سيا، همکاری می‌کرده و اطلاعاتی را در اختيار اين سازمان قرار می داده است.

آقای اميری پس از ورود به ايران، بر اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد ربوده شدن خود صحه گذاشت و تأکيد کرد که مأموران آمريکايی پس از ربودن وی در عربستان او را به آمريکا بردند.

پيشتر منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی، گفته بود: «بايد برای ايران محرز شود که ادعاهای شهرام اميری، در خصوص ربوده شدنش درست است يا خير».

شهرام اميری روز پنجشنبه پس از ۱۴ ماه اقامت در آمريکا به ايران بازگشت.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024