جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.07.2010, 7:38


خانواده قربانیان و وکلای بازداشتگاه کهریزک، به حکم صادره توسط دادگاهی که به صورت غیرعلنی برگزار شد و از جزییات آن خبری در دست نیست، اعتراض کردند. حکم این دادگاه ۶ روز بعد از اعلام در رسانه ها به وکلای جان باختگان کهریزک ابلاغ شد؛ آن هم در حالیکه یکی از اتهامات اصلی متهمان این است: فراهم کردن موجبات بدبینی نسبت به ناجا.

‫صالح نیکبخت، وکیل خانواده امیر جوادی فر در گفتگو با "روز" از اعتراض خانواده قربانیان به این احکام خبر داده است. وی با تاکید بروجود تعارضات فراوان در این حکم، می گوید: "علیرغم درخواست وکلا و اولیای دم براینکه اگر دادگاه از نظر صلاحیت ذاتی نمی تواند مرتضوی را محاکمه کند حداقل او را به عنوان مطلع در این دادگاه احضار کند، مورد توجه واقع نشد."

براساس گزارش "روز" متهم ردیف اول این پرونده، سرهنگ دوم فرج کمیجانی، رئیس بازداشتگاه کهریزک است که اتهامات او عبارتند از: بی احتیاطی، بی مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی در ارتباط با امور خدمتی منجر به تلفات جانی و صدمات بدنی، محروم کردن بازداشت شدگان از حقوق مقرر در قانون اساسی و عدم رعایت حقوق شهروندی آنها، فراهم کردن موجبات بدبینی نسبت به ناجا (سازمان متبوعش) و همچنین مشارکت در تنظیم گزارش خلاف واقع دایر بر اینکه مقتولین بازداشتگاه کهریزک به علت بیماری قبلی مننژیت فوت کرده اند.

در حکم صادره درباره این متهم آمده است: "دفاعیات متهم ردیف اول و وکلای مدافع ایشان دایر بر اینکه «من همه مسائل بازداشتگاه را به فلاح گزارش می‌دادم، من هیچ گونه اطلاعی نداشتم که افسر نگهبانان بازداشتی ها را می زنند اگر هم بوده بعد از ظهر بوده که من آنجا نبودم، من قبول دارم نامه را با دستور مافوقم امضا کرده‌ام، متن نامه را آقای فلاح و آقای مرتضوی به من دادند و من تایپ کردم و امضا کردم و به آقای مرتضوی دادم. آقای مرتضوی به من گفت که با پزشکی قانونی صحبت کرده‌ام که علت مرگ مننژیت بوده است» موجه نیست زیرا اگر نامبرده به عنوان رئیس بازداشتگاه، مدیریت خوبی اعمال میکرد چنین اتفاقات ناگواری در آنجا رخ نمی داد و از جمله مصادیق عدم رعایت نظامات دولتی، نگهداری تعدادی از اراذل و اوباش در بین بازداشت شدگان این پرونده بوده و همچنین بی توجهی به این موضوع که محیط بازداشتگاه بسیار گرم بوده و امکانات تهویه، دستشویی و حتی امکانات اولیه برای نماز خواندن نیز نبوده است و.... به همین جهت دادگاه او را جمعا به ۳۵ ماه حبس و ۷ میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس و 6 ماه محرومیت از خدمت محکوم نمود."

دیگر افسر محکوم در این پرونده، سرهنگ روانبخش فلاح، مدیر کل بازرسی ناجا است. در حکم صادره درباره این متهم آمده است: "دفاعیات نامبرده مبنی بر اینکه از این جریانات اطلاع نداشته، وارد نبوده زیرا بازداشتگاه (کهریزک) زیر نظر ایشان اداره می شد و همه برنامه های بازداشتگاه از سوی ایشان ابلاغ می شد و مطلع نبودن ایشان از اعمال خلاف قانون و خلاف شئون اسلامی، مسموع نیست و لذا ایشان به اتهام «بی احتیاطی، بی مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی در ارتباط با امور خدمتی منجر به تلفات جانی و صدمات بدنی، محروم کردن بازداشت شدگان از حقوق مقرر در قانون اساسی و عدم رعایت حقوق شهروندی آنها، فراهم کردن موجبات بدبینی نسبت به ناجا (سازمان متبوعش) و همچنین مشارکت در تنظیم گزارش خلاف واقع»، جمعا به 14 ماه زندان، 7 میلیون جزای نقدی و 4 ماه انفصال از خدمت دولتی محکوم گردید".

سومین افسر متهم در این پرونده سرهنگ محمد عامریان بود که در حکم صادره درباره او آمده است: "وی به همان اتهامات متهمان ردیف اول و دوم، به جز مشارکت در تنظیم گزارش خلاف واقع، محاکمه گردید و دفاعیات او دایر بر اینکه از این جریانات مطلع نبوده از طرف دادگاه مورد پذیرش واقع نشد. زیرا بازداشتگاه (کهریزک) زیر نظر مستقیم بازرسی فاتب بوده و مشار الیه هم مسئول عملیات بازرسی بوده و کوتاهی و قصور او در انجام وظایف روشن است و به همین جهات او به ۱۷ ماه حبس، ۷ میلیون ریال جزای نقدی و ۳ ماه انفصال از خدمت محکوم گردید."

سرتیپ عزیز الله رجب زاده، فرمانده نیروی انتظامی تهران در سال ۸۸ دیگر متهم این پرونده از همه اتهامات تبرئه شده است. در حکم صادره درباره او آمده: "دادگاه سرتیپ عزیز الله رجب زاده، فرمانده نیروی انتظامی تهران در سال ۱۳۸۸ را از همه اتهامات وارده تبرئه کرد. وی در دفاعیات خود گفته است در طول ۳۱ سال خدمت ام حتی تذکر شفاهی هم نرفته ام. یکی از اتهامات من آمریت در گزارش خلاف واقع در خصوص موضوع بیماری مننژیت است. ای کاش آقای مرتضوی هم به عنوان مطلع اینجا می آمد تا روشن شود کجای کار من آمریت بوده است تا زمانی که کمیجانی، متهم ردیف اول در دادگاه صحبت کرد من نمی دانستم موضوع گزارش خلاف واقع چیست، مرتضوی را در جلسه ای دیدم به من گفت فلاح پیش من بیاید با او کار دار. من هم به دفترم اعلام کردم که فلاح پیش مرتضوی برود. به ما چه مربوط است که علت مرگ در بازداشتگاه مننژیت باشد یا چیز دیگر. من شخصا از روز اول که به تهران آمدم با کهریزک مخالف بودم. دوستان من شاهد بودند حتی یکبار هم طرح اراذل و اوباش را اجرا نمی کردم. من کجا بی مبالاتی کردم. حدود ده ماه در خیابان ها به صورت سه شیفته بودم و می بایست امنیت ۱۲ میلیون نفر را تامین میکردم. من باید همه اینها را مدیریت میکردم. بازداشتگاه زیر نظر معاونت بازرسی فرماندهی نیروی انتظامی اداره می شد. همیشه می پرسیدم به من گزارش میدادند".

براساس گزارش "روز" ابراهیم محمدیان و محمد خمیس آبادی دو متهم دیگری هستند که به اعدام محکوم شده اند. این دو نفر افسر نگهبان و استوار دوم بودند.

متهم غیرنظامی این پرونده، محمدرضا کرمی معروف به "ممد بی سیل" است که از او به عنوان یکی از زندانیان اراذل و اوباش نام برده می شود. او به پرداخت دیه و حبس محکوم شده است. اتهام او ضرب و شتم زندانیان است اما در دادگاه گفته سه نفری را که جان باخته اند مورد ضرب و شتم قرار نداده اما بقیه بازداشت شدگان را زده است.

ستوان سوم سید کاظم گنج بخش، دیگر متهم پرونده، از مامورانی بود که بازداشت شدگان را به زندان اوین و سایر زندان ها منتقل می کرد و براساس کیفرخواست، "کسی بوده که به بازداشت شدگان و از جمله جان باختگان درحین انتقال به اوین آب نداده است. پیش از این برخی آزاد شدگان از کهریزک اعلام کرده بودند در راه انتقال به اوین هر چقدر سه نفری که جان باختند آب خواستند و تشنه بودند به آنها آب ندادند."

او به ۴ ماه حبس، ۳ ماه انفصال از خدمت، ۲ میلیون ریال جزای نقدی و همچنین شلاق محکوم شده است.

استوار اکبر رهسپار، مسئول تدارکات داخل بازداشتگاه کهریزک دیگر متهم این پرونده است. استوار دوم حمید زندی، از نگهبانان و پرسنل کهریزک، استور دوم مجید وروایی، نگهبان و از پرسنل کهریزک و همچنین گروهبان دوم مهدی حسینی فر از پرسنل کهریزک، دیگر متهمان این پرونده هستند که به حبس، شلاق و انفصال از خدمات دولتی محکوم شده اند.


چرا حكم تعلیق قاضی مرتضوی اجرا نمی‌شود؟

پدر محسن روح الامین در جدیدترین اظهارات پس از انتشار حكم دادگاه بدوی كهریزك به نقش مرتضوی و قضات دستور دهنده برای اعزام بازداشت شدگان به كهریزك اشاره كرد و گفت: بخش دیگری از این پرونده مربوط به دادستان سابق تهران و معاون وی می باشد. چندین ماه است درخواست تعلیق آنها صادر شده ولی هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

به گزارش جهان نیوز، عبدالحسین روح الامینی در خصوص سرنوشت پرونده متهمین دادگاه كهریزك گفت: آقای مرتضوی و معاون ایشان و همچنین دادیاری كه احكام آنها را به دستور دادستان سابق تهران نوشته بود، چندین ماه است كه درخواست تعلیق شان توسط دادسرای انتظامی قضات ،كیفر خواستش صادر شده تا محاكمه آنها انجام شود، اما متاسفانه بنا به دلایلی كه برای ما چندان معلم نیست متوقف مانده است.

وی اظهار امیدواری كرد: طبق وعده‌ای كه رئیس محترم قوه قضائیه و رئیس دادگاه انتظامی داده‌اند امیدواریم رسیدگی به این مرحله نیز شروع شود.

پدر روح الامینی به نحوه رسیدگی به پرونده كهریزك اشاره كرد و گفت: تاكنون در مسیر رسیدگی به شكایت ما مانعی وجود نداشته است. در واقع با دستور صریح رهبر انقلاب و پی گیری های مجلس و نهادهای نظارتی روند بازپرسی و دادگاه از پی گیری های ما جلوتر بود.



متهم اصلی جنایت كهريزك معرفی شد
گزارش هیات ویژه مجلس درباره «کهریزک»


(این گزارش در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۸۸ پس از خوانده شدن گزارش مجلس درباره کهریزک در وبسایت فرارو منتشر شد)

سرانجام پس از 160 روز از افشای فاجعه کهریزک، هيات ويژه مجلس براي بررسي ماجراي بازداشتگاه كهريزك عصر يكشنبه گزارش خود را نهايي و به اتفاق آرا تصويب كرد.

به گزارش فرارو، گزارش هيات تحقيق و تفحص مجلس، تقصير اصلي را متوجه سعيد مرتضوي؛ دادستان سابق تهران كه به دستور رييس وقت قوه قضاييه اختيار بازداشتگاه كهريزك را بر عهده داشته است، مي‌داند.

وبسایت "الف" متعلق به احمد توکلی نوشته است که انتظار می‌رود نتایج تحقیقات کمیته ویژه مجلس هفته آینده در مجلس قرائت شود، این خبر در حالی منتشر می شود که چندی پیش سعید مرتضوی معاون دادستان کل کشور از سوی محمود احمدی نژاد به عنوان رییس مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتخاب شده بود.

پنجم مرداد ماه پس از ماجراهای انتخابات و دستگیری های روز هجدهم تیرماه، رهبر معظم انقلاب طی نامه‌ای به شورای امنیت ملی کشور خواستار تعطیلی یک بازداشتگاه شدند، در آن روز سعید جلیلی نماینده مقام رهبری در شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد رهبری به دلیل شرایط نامناسب و نداشتن استاندارد های لازم برای تامین حقوق زندانیان دستور تعطیلی این بازداشتگاه را صادر کرده است.

کهریزک وضعیت ویژه‌ای داشت چرا که گفته می‌شد چند تن از بازداشت شدگان، آنجا جان خود را از دست داده‌اند تا این که این گمانه زنی با اعلام خبر مرگ محسن روح الامینی فرزند یکی از فرماندهان سابق سپاه در این بازداشتگاه، کهریزک را زیر ذره بین برد.

پس از آغاز به کار مجلس با پایان تعطیلات تابستانی، دو کمیته برای پیگری حوادث پس از انتخابات تشکیل شد، کمیته حقیقت یاب و کمیته ویژه، کمیته حقیقت یاب مسئول پیگیری حمله به کوی دانشگاه و مجتمع سبحان شد و کمیته ویژه مسئول بررسی وضعیت زندانیان و بازداشتگاه‌ها را بر عهده گرفت.

پس از کش و قوس های فراوان درباره چگونگی تنظیم گزارش و انتشار اخبار مختلف مبنی بر این که احتمالا گزارش این دو کمیته درجلسه علنی قرائت نمی‌شود برخی از چهره های شاخص نظام و مراجع تقلید اکیدا خواستار محاکمه عاملان کهریزک و متخلفان وقایع پس از انتخابات شدند.

تا این که در 28 آذر سازمان قضایی نیروهای مسلح اولین بیانیه خود را در رابطه با متخلفان کهریزک صادر کرد در این بیانیه آمده بود: «ضمن عرض تسليت به مناسبت فرا رسيدن ايام سوگواري سيدالشهدا(ع) و ياران با وفايش، به اطلاع مي‌رساند پرونده بازداشتگاه كهريزك با صدور كيفرخواست عليه ‌١٢ متهم به دادگاه ارسال شد.»

چند روز پس از انتشار بیانیه سازمان قضایی نیروهای مسلح سایت "تابناک" خبر حضور چند چهره برجسته نظامی در میان متهمان کهریزک را منتشر کرد، به نظر می رسد با انتشار گزارش مجلس و گزارش سازمان نیروهای مسلح درباره متهمان کهریزک نظام درصدد معرفی عاملان جنایت کهریزک است.

رد پای مرتضوی در جنایت "کهریزک"


بنابر گزارش مجلس سعید مرتضوی متهم ردیف اول پرونده کهریزک است، معاون دادستان کل کشور که پیش از دادستان تهران بود، در شرایطی به جنایت در کهریزک متهم می شود که برخی چهره های شاخص اصولگرا پیش از این نیز او را به عنوان نفر اول پرونده کهریزک معرفی می کردند اما مرتضوی معتقد است او در ماجراهای کهریزک نقشی نداشته است.

مرتضوی که به دلیل برخورد های همیشگی اش با مطبوعات در میان چهره های سیاسی شناخته شده است، با انتشار ماجراهای کهریزک و با حکم آملی لاریجانی از دادستانی تهران کوچ کرد و به دادستانی کل کشور رفت تا در سمت تشریفاتی معاونت در این نهاد به فعالیت خود ادامه دهد.

سعید مرتضوی با اظهارات علیرضا زاکانی رییس سابق بسیج دانشجویی در باره او به عنوان متهم ردیف اول کهریزک در رسانه ها مطرح شد، زاکانی معتقد بود که دادستان وقت تهران از فرمان رهبری در تعطیلی کهریزک سر پیچی کرده است و او بوده که بازداشتی های حوادث پس از انتخابات را به کهریزک منتقل کرده است.

سعید مرتضوی پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری مغضوب برخی چهره های اصولگرا گشت، او در حالی از سوی مجلس متهم ردیف اول کهریزک شناخته می شود که هفته پیش ، با نظر خاص آقای احمدی نژاد ، به طور رسمی وارد فاز همکاری با دولت دهم شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024