پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.07.2010, 17:29


دویچه وله: دمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه می‌گوید، دولت ایران به توانایی تولید سلاح هسته‌ای نزدیک می‌شود. او از تهران می‌خواهد که در برنامه‌های اتمی خود شفاف عمل کرده و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه در مسکو گفت، دولت ایران در آستانه‌ی فرآوری اورانیوم قابل استفاده در بمب‌های اتمی است. رئیس جمهور روسیه افزود، «تهران در حال دستیابی به مقادیری از اورانیوم است که می‌تواند از آن بمب اتمی تولید کرد.»

مدودف گفت، مشکل بزرگ این است که قرارداد منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، داشتن این میزان از مواد هسته‌ای را منع نمی‌کند.

اظهارات هشدارآمیز رئیس‌جمهور روسیه، پس از آن مطرح شد که علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران از تولید ۲۰ کیلو اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد در ایران خبر داد.

صالحی روز یکشنبه (۲۰ تیرماه ۱۳۸۹) در حاشیه جلسه هیات دولت، در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران در مورد روند غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی گفت: «حدود ۲۰ كیلو اورانیوم ۲۰ درصد تولید كرده‌ایم و اكنون نیز مشغول ساخت صفحات سوخت هستیم و در شهریور سال آینده سوخت را تحویل رآكتور تهران می‌دهیم.»

صالحی چند روز پیش از این نیز اعلام کرده بود که متخصصان ایرانی سوخت با غنای ۲۰ درصد تولید کرده‌اند که به تأیید آژانس رسیده است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در این گفت‌وگو همچنین از مکان‌یابی برای احداث تاسیسات جدید غنی‌سازی اورانیوم خبر داد و ابراز امیدواری کرد که کار احداث یكی از این تاسیسات تا پایان سال جاری شروع شود.

«تهران شفافیت نشان دهد»

جمهوری اسلامی ایران در مظان این اتهام جامعه‌ی جهانی قرار دارد که زیر پوشش پروژه‌ی تولید انژری هسته‌ای، برای ساخت سلاح اتمی تلاش می‌کند. دولت ایران به موازات برنامه‌ی هسته‌ای، یک پروژه‌ی تولید و توسعه‌ی ‌موشک‌های کوتاه و میان‌برد را نیز پیش می‌برد که به اعتقاد کشورهای غربی، دست‌کم بخشی از آن در پیوند نزدیک با پروژه‌ی تولید سلاح هسته‌ای قرار دارد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین‌ گزارش خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: «اطلاعات موثق و قابل قبولی وجود دارند که نشان می‌دهند ایران در راه دستیابی به سلاح اتمی می‌کوشد و در حال ساختن کلاهک هسته‌ای است.»

رئیس جمهور روسیه تهران را فراخواند در برنامه‌های اتمی خود شفافیت نشان داده و آمادگی خود را برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کند.

مدودف که در کاخ کرملین در جمع سفیران روسیه سخن می‌گفت، در عین‌حال افزود که طرف ایران رفتار خوبی از خود نشان نمی‌دهد. رئیس جمهور روسیه تحریم‌ها را مفید و ضروری خواند و گفت: «تحریم‌ها وسیله‌ای برای احیای مذاکرات است. فقط آنچه ضرورت دارد، بردباری و از سرگیری سریع گفت‌وگوها با تهران است.»

تهران اخیرا اعلام کرد آماده‌ی از سرگیری مذاکرات در ماه سپتامبر آینده است. آمادگی تهران برای مذاکرات پس از تصویب قطعنامه‌ی ۱۹۲۹ شورای امنیت اعلام شد. این قطعنامه‌ تحریم‌های شدیدی را علیه شرکت‌ها و افراد فعال در برنامه‌های اتمی و موشکی ایران مقرر کرده است.

پس از تصویب این قطعنامه، کنگره آمریکا و نیز اتحادیه‌ اروپا نیز تحریم‌های جداگانه‌ای را علیه ایران تصویب کردند که در صورت عملی شدن، صنایع نفت و گاز و نیز مبادلات بانکی ایران را زیر فشار قرار خواهد داد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024