پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 29.06.2010, 16:04


رادیو زمانه: افشای دعوت شبکه رسمی هلند از رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مخالفت‌های گسترده‌ای را در این کشور در پی داشته است.

شبکه NOS به صورت رسمی از عزت‌الله ضرغامی برای دیدار از این شبکه تلویزیونی در روز دوشنبه، ٥ ژوییه ٢٠١٠، دعوت کرده است.

یک شخصیت هلندی که نخواست نامش فاش شود، نسخه‌ای از دعوت‌نامه شبکه رسمی تلویزیون هلند را در اختیار رادیو زمانه قرار داده است که در آن از «ضیافت شام» در سفارت جمهوری اسلامی در لاهه با حضور گروهی از کارکنان این شبکه نیز خبر داده شده است. آخرین خبرها اما حاکی از لغو این ضیافت است.

دعوت شبکه NOS از رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی با مخالفت گسترده‌ی گروهی از فعالان حقوق بشر و دانشجویی ایرانی - هلندی همراه بوده است. «شبکه جوانان پیشرو» در لاهه، بامداد امروز، ٢٩ ژوئن، در بیانیه‌ای شدیداللحن با عنوان «خوشامدگویی NOS به تروریست‌ها» به این دعوت رسمی اعتراض کرده است.

متن این نامه به زبان هلندی به گستردگی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است و در بخشی از آن آمده: «صدای و سیمای جمهوری اسلامی نقش مهمی در سرپوش گذاشتن بر سرکوب تظاهرات مردم در پی انتخابات ریاست جمهوری اخیر و همچنین مسایل مربوط به بازداشت و شکنجه داشته است... صدای و سیمای جمهوری اسلامی از دادن زمان برای سخن گفتن معترضان خودداری کرده و مدیر آن نیز از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران که بزرگترین نقش را در سرکوب خشونت‌آمیز مردم داشته، تعیین شده است...»

دفتر مرکزی شبکه NOS در شهر هیلورسوم قرار دارد. گروهی از معترضان ایرانی موفق به دریافت مجوز از سوی پلیس و شهرداری این شهر برای گردهمایی اعتراض‌آمیز در برابر ساختمان این شبکه شده‌اند.

سخنگوی سفارت جمهور اسلامی در لاهه و شبکه رسمی تلویزیون هلند در هیلورسوم هنوز به درخواست‌های «رادیو زمانه» برای ارائه اطلاعات بیشتر، پاسخ نداده‌اند.

جامعه‌ ایرانی در هلند در یک سال گذشته تظاهرات اعتراضی گوناگونی برپا کرده است که بزرگترین آن در ژوئن ٢٠٠٩ با حضور حدود دو هزار نفر و سخنرانی شیرین عبادی در آمستردام برگزار شد. چند ماه پیش نیز گروهی از جوانان ایرانی و هلندی برای ساعاتی به اشغال حیاط سفارت جمهوری اسلامی در لاهه دست زدند که با دخالت پلیس بدون درگیری خاصی پایان یافت.


عزت‌الله ضرغامی به هلند سفر می‌کند

سی میل: هیاتی از مسئولان صدا و سیمای جمهوری اسلامی به ریاست عزت‌الله ضرغامی، دوشنبه آینده پنجم جولای به هلند سفر می‌کند.

چهره های مخالف دولت کودتا و فعالان سبز قرار است در اعتراض به سفر ضرغامی اعتراض‌هایی صورت دهند.

این سفر که با هماهنگی سفارت ایران در هلند و به منظور ملاقات مسئولان صدا و سیما با روسای رسانه‌های دیداری و شنیداری هلند ترتیب یافته، بخشی از برنامه سفر این هیات رسانه‌ای ایران به چند کشور اروپایی است.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی عضو وابسته اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اروپا (EBU) است. اما تیر ماه سال گذشته این اتحادیه نام صداوسیما را از فهرست کشورهای شرکت‌کننده در مجمع عمومی سالانه‌اش‌ که در کپنهاگ دانمارک برگزار می‌شد، حذف کرد.

علت ممنوعیت حضور صداوسیما در مجمع سالیانه این اتحادیه، سیاست‌های ایران در قبال خبرنگاران خارجی در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده بود.

قرار است روسای کمپانی‌های بزرگ صوتی تصویری عمومی هلند مثل (NOS) و (NPO) به طور رسمی از ضرغامی استقبال کنند. رئیس صدا و سیما در این سفر قرار است از چند موسسه صوتی تصویری در هلند نیز بازدید کند.

در جریان حوادث روی داده پس از اعلام نتایج انتخابات در ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی با اخراج و دستگیری گسترده‌ خبرنگاران و روزنامه‌‌نگاران، مانع فعالیت خبری آنها شدند.

ایران به خبرنگاران رسانه‌های خارجی هشدار داده بود که در صورت مخابره حوادث پس از انتخابات، فعالیت آنها را ممنوع می‌کند. در این مدت صدا و سیما تحت مدیریت ضرغامی که از سرداران سپاه است مدیریت وارونه سازی خبرها و خبرسازی بر ضد جنبش سبز را بر عهده داشته است.

شادی صدر که فردا در پارلمان اروپا سخنرانی می کند گفته است که موضوع سفر مقامات رسانه دولت کودتا را در پارلمان مطرح خواهد کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024