جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 26.06.2010, 15:57


با گذشت یک ماه از فروران و آتش عظیم در نفت شهر، همچنان مسئولان از کنترل این آتش در مانده و این چاه هچنان در شعله‌های آنش در حال سوختن است.

به گزارش خبرنگار «تابناک اجتماعی»، در حال حاضر میزان نفت و گاز خروجی از چاه آسیب دیده نفت شهر معادل ۸ تا ۹ هزار بشکه در روز برآورد شده و تلاش برای مهار و کنترل چاه در شرکت ملی نفت ایران ادامه دارد که تا کنون نتیجه ای در برنداشته است.

بنابر این گزارش، این آتش سوزی گسترده که مسئولان کشورمان همچنان از کنترل و مهار آن ها عاجز مانده اند در حالی است که شاهد سکوت رسانه ای گسترده ای نیز درباره این حادثه در رسانه های کشور بوده و به جز چند رسانه معدود خصوصی هیچ یکی از رسانه های کشور و همچنین رسانه ملی کشورمان به این موضوع مهم - که علاوه بر ضرر و زیان اقتصادی مشکلات زیست محیطی وحشتناکی نیز برای منطقه در بر خواهد داشت - نپرداخته اند و همچنین در مجلس شورای اسلامی که برای کوچکترین موضوع وزیر به مجلس کشانده شده و مورد سوال و پیگیری قرار می دهند، این حادثه گسترده از سوی نماینده های مردم نیز در حاشیه قرار گرفته است!

از سوی دیکر این سکوت رسانه ای گسترده به خصوص از سوی صدا و سیما در حالی است که در تمام بخش های خبری صدا و سیما؛ ناتوانی دولت اوباما در مهار و کنترل فاجعه زیست محیطی خلیج مکزیک حتی بعنوان اهم اخبار مورد بحث و بررسی و نقد کارشناسی و غیره قرار گرفته و بخش خبری وجود ندارد که در آن به خلیج مکزیک و حاشیه های آن پرداخته نشود.

از سوی دیگر نیز برخی مسئولان داخلی کشور نیز اعلام کرده اند در صورتی که مقامات آمریکا رسما درخواست کمک کنند ایرانیان به کمک آن ها رفته و به مهار نشت گاز در عمق بیش از یک کیلومتری از سطح دریا اقدام خواهند کرد در حالی که نفت شهر ایران همچنان پس از گذشت 30روز همچنان میسوزد!

از طرفی به گفته و اذعان تمام بخش های خبری صدا و سیما و رسانه های کشور، اوباما تاکنون چندین سفر به منطقه نشت نفت داشته و از نزدیک به بازدید و بررسی ابعاد حادثه پرداخته است و اظهار کرده است که " من هر روز صبح وقتی بیدار می شوم فکر نشت نفت در خلیج مکزیک هستم و با همین فکر هم شب ها می خوابم " از سوی دیگر وی به دلیل این فاجعه عظیم زیست محیطی که با انتقاد جمهوری خواهان و سناتورهای ایالات متحده مواجه شده، برخی سفرهای خارجی خود را نیز لغو کرده است؛ در حالی که رئیس جمهور کشورمان و معاونانش نه تنها واکنش قابل ذکری نشان نداده بلکه هیچ صحبت و اظهار نظری که نشان از دغدغه و نگرانی ایشان برای این حادثه باشد، عنوان نشده است.

البته ناگفته نماند که اقدامات مهمی برای کنترل و مهار آتش سوزی نفت شهر صورت پذیرفته و حتی برخی مسئولان نفتی کشور از خبرهای خوشی برای کنترل آتش خبر می دهند، اما سکوت رسانه ای شدید در این باره آن هم از سوی رسانه ملی کشور که قطعا اولویت ان پرداختن به مسائل داخلی کشور است، توجیه پذیر نمی باشد چرا که قطعا پیگیری رسانه ای ابعاد این حادثه و ذره بین رسانه های کشور می تواند مسئولان کشور را برای پیگیری، نظارت، کنترل و مهار این آتش گسترده مصمم تر کرده و باعث تلاش دوچندان نهادهای زیربط گردد.

گفتنی است، از صبح 8 خرداد ماه به دنبال انفجار چاه شماره 24 نفت شهر، چند نفر کشته و زخمی شده و آتش گسترده ای نیز بر سر این چاه بوجود آمد.




آتش نفت شهر



خبر آنلاین - شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۹

نفت‌شهر در زمان جنگ ایران و عراق ویران شد و اکنون تنها شماری از افراد نیروی نظامی و شرکت نفت در آن سکونت دارند.

نشست گاز از دکل حفاری چاه شماره 24 میدان نفتی نفت شهر صبح امروز 35 مهندس و کادر فنی حاضر در منطقه را به فکر مهار این نشستی انداخت که در نهایت به دلیل بالابودن وسعت این نشتی آتش شعله می کشد که نتیجه این اتفاق کشته شدن 3 تن از مهندسین فعال و با سابقه شرکت ملی نفت و زخمی شدن 12 تن از این متخصصین می شود.

خوشبختانه 20 تن از این متخصصین موفق به فرار از محل حادثه می شوند و 6 تن از زخمی ها نیز سرپایی مداوا اما تا کنون براساس آخرین خبرها از این منطقه 6 تن از مهندسین با درصد بالای سوختگی بین 20 تا 60 درصد مواجه شده اند و نگرانی ها برای بهبود این افراد به قوت خود باقی است.

البته آتش سوزی در چاه های نفت شهر سابقه دارد چرا که قبل از جنگ ایران و عراق ، چاه شماره 8 نفت شهر که روبروی چاه شماره 10 عراق قرار داشت آتش گرفت که توسط کارگران مهار گردید . میدان نفتی نفت شهر بین ایران وعراق مشترک است و براین اساس 6 چاه مشترک میان این دو کشور در این میدان وجود داردکه خوشبختانه چاه شماره 24 این میدان به صورت مشترک نبوده و از چاه های دیگر نیز فاصله داشته است و همین امر نیز باعث شده تا به دیگر چاه ها لطمه ای وارد نشود.

اما در منطقه چه می گذرد

6:30صبح ساعت وقوع این حادثه است که از این لحظه تا تشکیل ستاد بحران و حرکت متخصصین از تهران به این منطقه حدود5 ساعت می گذرد و بالاخره ساعت 11 صبح متخصصین نفتی به سمت منطقه حرکت می کنند.خبرها حاکی از ان است که متخصصین نفتی با 13 خودرو در ساعت 4 بعد ازظهر به این منطقه می رسند و قرار است که با تشکیل جلسات و بررسی های مختلف علت حادثه را پیدا کنند.
دامنه آتش دقیقه به دقیقه گسترده تر می شود تا جاییکه آتش تا شعاع 200 متری محل حادثه شعله می کشد و امکان نزدیک شدن به محل حادثه وجود ندارد. به اذعان گفته های فرماندار قصر شیرین ، کاری از پس آتش نشان ها بر نمی آید و باید به فکر مهارکردن این آتش از طریق روش های تخصصی بود.

به گفته یکی از این متخصصین دامنه آتش سوزی در حدی است که می توان در خوشبینانه ترین حالت مدت زمان مهار این آتش را دو ماه تعیین کرد.

چرا که برای مهار این آتش سوزی باید دو چاه جدید حفاری شود تا به نقطه نشست گاز رسید و این خود زمانبر است.

در این بین نگرانی ها از افزایش باد نیز به قوت خود باقی است .چرا که این منطقه از آب و هوای خشک و گرمی برخوردار است و اغلب، بادهای تندی در این منطقه در حال وزیدن است که این امر خود بر افزایش دامنه آتش خواهد افزود.

مقصر کیست؟

از سویی دیگر هنوز چند ساعتی از وقوع این حادثه نگذشته است که مدیران شرکت ملی حفاری شمال و شرکت نفت مناطق مرکزی تلاش دارند تا تقصیر را به گردن دیگری بیندازند.

یک مدیر شرکت ملی حفاری شمال تاکید دارد : دکل در اختیار کارفرما (شرکت نفت مناطق مرکزی) بوده و نکته جالب تر آنکه مدیران این شرکت بر دریافت غرامت اصرار دارند.

مدیران شرکت نفت مناطق مرکزی هم معتقدند : مدیران فنی شرکت ملی حفاری شمال در این منطقه مستقر بوده اند و باید متوجه این نشتی می شدند .کارشناسان این شرکت هم در نهایت از انتظار خود می گویند تا علت این حادثه مشخص شود و خوشبینند تا شاید علت حادثه شرکت حفاری شمال را مقصر اعلام کند.

اما تفاوت قیمت نیز یکی از مواردی است که احتمالا مورد اختلاف این دو شرکت قرار خواهد گرفت. از سویی دیگر،مدت هاست که رقابت میان شرکت ملی حفاری و شرکت حفاری شمال جای خود را به اختلاف داده است.تا جاییکه هر یک از مسوولان این دو شرکت دیگری را محکوم به نداشتن تجربه های لازم و رانت هایی برای بالارفتن می کنند.البته اکثر این اتهام ها از سوی شرکت حفاری شمال بر شرکت ملی حفاری وارد می شود.مدیران شرکت حفاری شمال معتقدند : شرکت ملی حفاری به دلیل وجود امکانات دولتی و رانت های مرسوم توانسته جایگاه ویژه ای را در حفاری کشور به دست بیاورد.

این در حالی است که در شرایط فعلی به دلیل تجربه مهار نشت نفت و گاز در میدان های نفتی توسط بهمنی مدیرعامل شرکت ملی حفاری این بار نیز از این مدیر برای مهار این آتش سوزی کمک گرفته شده است. بنابراین این روزها باید شاهد حضور متخصصین هر دو شرکت حفاری در این منطقه باشیم که این خود نیز در جای خود خبرساز خواهد بود.

بورس هم به آتش کشیده شد

با گذشت نزدیک به 10 ساعت از انفجار و آتش سوزی در چاه شماره 24 میدان نفتی نفت شهر، انهدام دکل شماره 118 حفاری شمال موجب سقوط ارزش سهام این شرکت نفتی در بورس تهران شده است.

فعالان بازار بورس تهران نیز اعلام می کنند: هر چند به گفته مسئولان این شرکت درآمد این دکل در پیش بینی سود 262 ریالی هر سهم لحاظ نشده است اما با این واقعه قیمت هر سهم این شرکت مشمول اصل 44 با کاهش قیمت مواجه شد.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024