پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 24.06.2010, 8:37



رهانا: عمادالدین باقی، دریافت کننده جایزه سال ۲۰۹۹ مارتین انالز برای حقوق بشر ، از دسامبر ۲۰۰۹ در بازداشت بوده است. او از زندان اوین تهران با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی (۲۰۰۰۰۰ دلار ایالات متحده) آزاد شد.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، با وجود رهایی از زندان ، او در حال حاضر با اتهاماتی عنوان شده نظیر”تبلیغ علیه نظام” و “تبانی برای ارتکاب عمل علیه امنیت ملی” مواجه است.

از اتهامات عنوان شده علیه وی انجام مصاحبه با منتقد دولت و از روحانیون ارشد مرحوم آیت الله منتظری در دو سال پیش بوده است.

وی قرار است در تاریخ ۷ جولای به دلیل اتهامات دیگری در دادگاه حاضر شود. اتهامات دیگری نیز علیه وی در حال بررسی است که در صورت محکوم و زندانی شدن، سازمان عفو بین الملل او را زندانی عقیدتی به حساب می آورد.

حسیبه حاج سهاوی معاون سازمان عفو بین الملل در امور خاورمیانه و شمال شرق آفریقا می گوید: «آزادی عمادالدین باقی گام کوچکی است به سوی پایان دادن به بی عدالتی اما متاسفانه هنوز صدها تن دیگر در زندان به سر می برند و باقی هنوز هم ممکن است به زندان بدنام اوین بازگردانده شود، جاییکه تعداد زیادی از فعالان حقوق در آنجا نگهداری می شوند.»

او می‌افزاید: «اما عمادالدین باقی ، بارها بخاطر فعالیتهای خود زندانی و آزاد شده است، این شرایط باید لغو و کلیه اتهامات عنوان شده علیه او باید پس گرفته شود.»

عمادالدین باقی در روز بعد از تظاهرات ضد دولتی در روز عاشورا که در تهران و دیگر شهرستانها در دسامبر ۲۰۰۹ برگزار شد، دستگیر شد.

چند روز پیش از آن، تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی مصاحبه ای از باقی با آیت الله منتظری را که دو سال قبل ضبط شده بود، به نشانه یادبود مرگ آیت الله منتظری که ماه قبل درگذشته بود، پخش کرد.

موج دستگیری روزنامه نگاران در ایران در پی اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ همچنان ادامه دارد و اغلب آنها در سلولهای انفرادی بدون اتهام یا محاکمه در بازداشت به سر می برند.

حسیبه حاج سهاوی می گوید: «سرکوب مقامات ایرانی در مورد روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر پس از انتخابات بحث برانگیز سال ۲۰۰۹، تلاش برای سرکوب همه منتقدان و سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق آنها و آزار و اذیتشان آشکار ، اما محکوم به فناست.ایران باید به آزار مدافعان حقوق بشر و اعلام جرم علیه آنها پایان دادن دهد.»

بیش از ۱۰۰ نفر از روزنامه نگاران موسوم به «اصلاح طلب» پس از اعتراضات سال ۲۰۰۹ دستگیر شدند. دست کم ۴۰ نفر از آنها همچنان در بازداشت ، زندان و یا در مرخصی موقت و در معرض خطر بازگشت به زندان هستند. باقی آنها به قید وثیقه آزاد و در انتظار محاکمه می باشند.

گزارش‌های مکرری از دستگیری های بیشتر وجود دارند، گزارش‌هایی که انتشار آن منع می‌شود.

در طی دوره قبلی حبس در فاصله سالهای ۲۰۰۷-۲۰۰۸ با اعطای مرخصی به عمادالدین باقی که به فوریت نیاز به درمان پزشکی داشته است، موافقت نمی‌شود.

در نهایت مرخصی استعلاجی به او داده می شود، اما او هنوز هم از بیماری کلیه ، مثانه و مشکلات دیگر رنج می برد. عمادالدین باقی پیش از آزادی در سال ۲۰۰۸ ، ۳ بار دچار تشنج و حمله قلبی می شود.

باقی بارها و بارها برای فعالیتهای خود به عنوان فعال حقوق بشر و روزنامه نگار در ایران دستگیر و زندانی می شود. حبس او در سال ۲۰۰۷ به جرم «نشر اکاذیب» و «به خطر انداختن امنیت ملی» به دلیل انتشار کتاب او ، «تراژدی دموکراسی» صورت می پذیرد.

او همچنین بین سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۳ به جرم «اقدام علیه امنیت ملی» زندانی شد. دلیل زندانی شدن او برای نوشته هایش در مورد آنچه که از قتل های زنجیره ای روشنفکران ناراضی ایران در اواخر ۱۹۹۰فهمیده شد ، که بعدا دولت آن را منسوب به ” عناصر خودسر”در درون وزارت اطلاعات دانست.

عمادالدین باقی علاوه بر انجمن دفاع از حقوق زندانیان، سازمان غیر دولتی دیگری به نام انجمن پاسداران حق زندگی ، که کمپینی است در مبارزه علیه مجازات اعدام در ایران تأسیس کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024