شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 19.06.2010, 7:40



بی بی سی: کمیته حمایت از روزنامه نگاران در گزارشی اعلام کرده طی یکسال گذشته حداقل ۲۹ گزارشگر، دبیر و عکاس خبری ایرانی مجبور به فرار کشورشان شده‌اند.

در گزارش سالانه این کمیته که در نیویورک مستقر است آمده این بالاترین آمار سالانه خبرنگاران تبعیدی یک کشور طی یک دهه گذشته است.

آمار کل خبرنگارانی که در سال گذشته بدلیل خشونت و ارعاب به کشورهای دیگر پناه برده اند حداقل ۸۵ نفر ذکر شده است.

گزارش یاد شده در آستانه روز جهانی پناهندگان (20 ژوئن) منتشر می شود.

کمیته حمایت از روزنامه نگاران می گوید دستکم نیمی از خبرنگاران ایرانی که طی دوازده ماه گذشته و بدنبال انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته از کشورشان گریخته اند در ترکیه و در شرایط دشواری بسر می برند.

این کمیته می افزاید اشخاصی که احتمال می رود در ترکیه برای حکومت ایران کار می کنند به این خبرنگاران تبعیدی هشدار داده اند اگر درباره اوضاعی سیاسی ایران بطور علنی اظهار نظر کنند خانواده هایشان در داخل هزینه فعالیت های آنها را خواهند پرداخت.

گزارش یاد شده به محمد خیرخواه عکاس خبری 24 ساله ایرانی یونایتدپرس اینترنشنال اشاره می کند که عکسهایش از درگیری های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته او را مجبور به فرار به افغانستان، ایتالیا و سرانجام آمریکا کرد.

این کمیته پیش تر نیز اعلام کرد ایران رکورددار شمار خبرنگاران زندانی در جهان است.

این گزارش نشان می دهد پس از ایران، سومالی (16 خبرنگار تبعیدی) و اتیوپی (15 خبرنگار تبعیدی) در رده های دوم و سوم قرار دارند.

عراق، اندونزی، پاکستان و تونس نیز هر کدام دستکم یک خبرنگار تبعیدی داشته اند.

گزارش کمیته حمایت از خبرنگاران آمار کل خبرنگارانی که طی دهسال گذشته مجبور به فرار از کشورهایشان شده اند را 509 تن ذکر می کند که 454 نفر از آنها همچنان در تبعید هستند و تنها 55 نفر توانسته اند به کشور خود بازگردند.

آمریکا میزبان 140 نفر یعنی بیشترین تعداد از این خبرنگاران است. کنیا (57 نفر)، بریتانیا (34 نفر)، سوئد (26 نفر) و ترکیه (23 نفر) در رده های بعدی قرار دارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024