جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 12.06.2010, 15:20



رادیو فردا: از تهران خبر می‌رسد که در سالروز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، درگیری‌های پراکنده‌ای در چند نقطه مرکزی شهر میان معترضان و نیروهای دولتی رخ داده است.

چند شاهد عینی در گفت‌وگو با رادیو فردا تأیید کرده‌اند که شماری از معترضان بدون سر دادن هیچ شعاری در حوالی میدان انقلاب حضور یافته‌اند و با سرکوب نیروهای امنیتی روبه‌رو شده‌اند.

یک شاهد عینی که در حوالی میدان انقلاب حضور داشت به رادیو فردا گفت که مأموران امنیتی و بسیج با مسدود کردن خیابان دانشگاه اقدام به ضرب و شتم گروه‌هایی کرده‌اند که تصمیم به تجمع در این منطقه را داشتند.

بر اساس این گزارش نیروهای بسیج با استفاده از باتوم سعی در پراکندن معترضان و ممانعت از شکل‌گیری هر گونه تجمع در اطرافغ میدان انقلاب دارند.

این شاهد عینی شمار نیروهای حاضر در منطقه میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف را بالغ بر پنج هزار نفر تخمین زده و آنها را مرکب از نیروهای بسیج، لباس‌شخصی‌ها و یگان‌های ویژه توصیف کرده‌است.

وی می‌گوید که در خیابان‌های مرکزی تهران حدفاصل میدان امام حسین و میدان آزادی، حضور مأموران امنیتی بر سر خیابان‌های ورودی به این مسیر چشمگیر است.

این شاهد عینی همچنین به استفاده از گاز اشک‌آور با هدف ممانعت از شکل‌گیری تجمع‌های اعتراضی و نیز جلوگیری از حضور مردم در مقابل دانشگاه تهران اشاره کرده است.

یک شاهد عینی دیگر هم از خیابان ۱۲ فروردین در حوالی میدان انقلاب به رادیو فردا گفت که معترضان با هجوم شدید نیروهای بسیج، لباس‌شخصی‌ها و یگان ویژه روبه‌رو شده‌اند.

هر دو شاهد عینی تأیید کرده‌اند که معترضان بدون سر دادن هیچ شعاری در حوالی میدان انقلاب حضور یافته‌اند.

تلاش معترضان برای تجمع در خیابان‌های مرکزی شهر در حالی است که پیشتر میرحسین موسوی و مهدی کروبی با اشاره به بهانه‌جویی‌ها و عدم همراهی وزارت کشور دولت دهم برای صدور مجوز راهپیمایی آرام در روز ۲۲ خرداد، از لغو برنامه قبلی خود برای برگزاری این راهپیمایی با هدف «حفظ جان و مال مردم» خبر داده بودند.

مقام‌های انتظامی و امنیتی، پیش از ۲۲ خرداد هشدار داده بودند که با هر گونه تجمع به گفته آنها «غیرقانونی» در این روز برخورد خواهد شد و در روزهای اخیر نیز تهران شاهد رزمایش ارتقای امنیت بود با هدف سنجش «آمادگی نیروها از جهات سرعت و دقت در مأموریت‌ها» بود.

در همین حال وب سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی، اعلام کرد که شامگاه روز جمعه ۲۱ خرداد، فریاد الله اکبر معترضان از جای جای تهران به گوش رسیده است.

کلمه همچنین به نقل از شاهدان عینی افزود که «طنین الله اکبر» در مناطق تهران در شامگاه روز جمعه را قابل مقایسه با روزهای ابتدایی پس از انتخابات بوده است.

این موضوع در برخی از ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نظیر یوتیوب و فیس‌بوک انعکاس یافته است گرچه برای رادیو فردا تأیید زمان و مکان این فیلم‌های ویدئویی که توسط شهروندان روزنامه‌نگار در شبکه‌های اجتماعی انعکاس یافته است، ممکن نیست.

پس از شکل‌گیری اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ که از نخستین روزها با سرکوب شدید نیروهای نظامی و امنیتی مواجه شد، معترضان به سر دادن فریاد الله اکبر از فراز پشت بام‌ها روی آوردند.

با این حال به رغم آنکه هیچ فراخوانی برای «سر دادن الله اکبر» در شب نخستین سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم از سوی معترضان منتشر نشده بود، شهروندان تهرانی به گواه وب‌سایت‌های نزدیک به جنبش سبز، «به طور خودجوش» اقدام به این کار کردند.

از زمان شکل‌گیری اعتراض‌ها در خرداد ۸۸، صدها روزنامه‌نگار و فعال مدنی و سیاسی، از جمله چهره‌های اصلی احزاب و تشکل‌های حامی میرحسین موسوی و مهدی کروبی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند و پس از محاکمه در دادگاه‌های انفرادی و گروهی بیشتر این افراد با احکام سنگین و حبس‌های طویل‌المدت روبه‌رو شده‌اند.

همچنین ده‌ها تن در جریان سرکوب اعتراض‌ها به نتایج انتخابات جان خود را از دست داده‌اند و مقام‌های دولتی دستگیری دست کم چهار هزار نفر در یک ماهه اول پس از برگزاری انتخابات را تأیید کرده‌اند که رفته رفته بر شمار این تعداد دستگیرشدگان افزوده شد.


گزارش «دویچه وله» از اوضاع تهران

شاهدان عینی می‌گویند که مناطق مرکزی تهران صحنه حضور پررنگ‌تر مردم و نیروهای پلیس و بسیج بوده‌اند. پلیس ضمن مسدود کردن راه‌های منتهی به انقلاب، عده‌ای را با شوکر متفرق کرده است. زنان و جوانان توسط بسیج کتک خورده‌اند.

استقرار گارد ضد شورش، نیروی انتظامی و بسیج در مسیر میدان امام حسین تا میدان انقلاب، متراکم‌تر از هر نقطه دیگر در تهران گزارش شده است. این نیروها که از پنج‌شنبه در تهران جابجا می‌شدند، ساعت یک بامداد روز شنبه به صورتی فشرده و در چهار ردیف روبروی هم در مسیر یاد شده موضع گرفته بودند.

شاهدان عینی گزارش می‌دهند که پلیس از مردم حاضر در صحنه فیلمبرداری کرده و به آنها تذکر می‌داد که متفرق شوند. به گفته این شاهدان، رفتار پلیس نسبت به بسیجیان و موتورسوارها، خوددارانه‌تر بوده است. حضور مردم بر اساس قرار قبلی، با سکوت و خویشتنداری توام بوده است.

یک شاهد عینی می‌گوید که بسیجی‌ها درمیدان ولیعصر به زنان و جوانان خوش‌لباس و آراسته، حمله و توهین می‌کردند. گزارش‌های تایید شده از لگد زدن به مردم و متفرق کردن آنان با شوکر حکایت می‌کنند.

به نقل از یک شاهد عینی، اجتماع بیش از ۴ نفر در تهران ممنوع بود و به همین دلیل جمعیت حاضر در خیابان‌ها به صورتی غیرمتراکم و جابه‌جا دیده می‌شد. این شهروند از بازداشت چند نفر در مسیر انقلاب و ولیعصر نیز خبر می‌دهد. او به چشم خود دیده که فردی به چهره مردم نگاه می‌کرد و به پلیس می‌گفت که چه کسی را بگیرند.

گزارش‌های دیگر از پرتاب گاز اشک‌آور در خیابان طالقانی، میدان آرژانتین و امیرآباد خبر می‌دهند. خیابان‌های وصال، امیرآباد، ازادی، اطراف پل حافظ، میدان فردوسی، خیابان جمهوری، میدان ونک از دیگر نقاط حضور مردم و نمایش اقتدار پلیس بوده‌اند.

از دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف نیز خبر تشنج می‌رسد. حراست دانشگاه شریف با همکاری نیروهای امنیتی مستقر در اطراف دانشگاه، مانع ورود دانشجویان، اساتید و کارکنان آن به محوطه آموزشی شده‌اند. حراست و انتظامات دانشگاه تهران نیز پس از تجمع اعتراضی دانشجویان، با باتوم به جان دانشجویان افتاده‌اند.


درگیری نیروهای امنینی با مردم در نقاط مرکزی تهران


خبرگزاری هرانا - در اولین سالگرد اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات، مناطق مرکزی شهر تهران به صحنه درگیری بین هزاران تن از معترضین و نیروهای پلیس تبدیل شد.


بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، از شب گذشته نیروهای سرکوبگر انتظامی و امنیتی به پادگان های اطراف میادین و خیابان های اصلی منتقل شدند و از صبح امروز فضای شهر تهران کاملا امنیتی گزارش شده است.

درگیری های نیروهای امنیتی با معترضین از ساعت 16:00 در خیابان های وصال، امیر آباد، خیابان آزادی، ایستگاه مترو 15 خرداد، اطراف پل حافظ، ایستگاه مترو دروازه دولت، میدان فردوسی، خیابان جمهوری، میدان ونک، خیابان طالقانی، میدان آرژانتین، دانشگاه تهران و دانشگاه شریف آغاز شده است و تا لحظه تنظیم خبر ادامه دارد.

در درگیری های خیابان وصال به سمت انقلاب ماموران امنیتی اقدام به ضرب و شتم معترضین نمودند و جمعیت را پراکنده کردند؛ همچنین گزارشات رسیده از خیابان آزادی حکایت از تظاهرات های پراکنده در خیابان های اطراف دانشگاه تهران و شریف دارد، در ضد و خورد بین نیروهای امنیتی و لباس شخصی با معترضین دست کم 10 تن بازداشت شدند.

نیروهای انتظامی و لباس شخصی برای پراکنده کردن معترضین اقدام به پرتاب گاز اشک آور در میدان آرژانتین و امیر آباد کرده اند و درگیری ماموران با معترضین در امیر آباد کماکان ادامه دارد.

نیروهای خودسر و بسیجی نیز در خیابان ابوریحان اقدام به ضرب و شتم معترضین کردند و درگیری در این خیابان همچنان ادامه دارد.

در اطراف خیابان طالقانی نیروهای پلیس ضد شورش اقدام به پرتاب گاز اشک آور کرده اند، شاهدان عینی گزارش میدهند که صدای تیراندازی در این منطقه شنیده شده است.

حراست دانشگاه تهران و شریف با همراهی نیروهای امنیتی مستقر در اطراف دانشگاه از ورود دانشجویان، اساتید و کارکنان به داخل دانشگاه ها جلوگیری می کنند.

نیروهای امنیتی مجهز به باتوم، گاز اشک آور و سپر هستند و لحظه به لحظه بر تعداد نیروهای امنیتی در مناطق مختلف افزوده می شود.


گزارشات تکمیلی ارسال خواهد شد.
http://hra-news.biz/00/2016-1.html



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024