پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 11.06.2010, 15:12


رادیو فردا: هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنجشنبه، جمهوری اسلامی را «ملغمه‌ای خطرناک» از «سرکوب»، «تقلب در انتخابات» و حامی «تروریسم» خواند و اعلام کرد که آمریکا در کنار مردم ایران است.

هیلاری کلینتون درباره حاکمان جمهوری اسلامی گفت: «وقتی نگاهی بیندازید به ملغمه‌ای از سرکوب مردمشان، تقلب در انتخابات خودشان، و این واقعیت که آنها صادرکننده و حامی فعالیت‌های تروریستی در گوشه و کنار جهان هستند، و همچنین تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای، حاصلش ملغمه‌ای بسیار خطرناک است.»

وزیر خارجه ایالات متحده تصریح کرد: «از همین روست که ما از آغاز این دولت با مردم ایران احساس همبستگی می‌کنیم.»

هیلاری کلینتون همچنین نسبت به لغو راهپیمایی ۲۲ خرداد ماه واکنش نشان داد و گفت: «اینکه اپوزیسیون، راهپیمایی را لغو کرد نه فقط باعث تاسف است... بلکه آشکارا نشانگر این است که چرا رژیم ایران چنین نگرانی عمده‌ای در سراسر جهان به وجود آورده است.»

پس از آنکه میرحسین موسوی و مهدی کروبی و شماری از تشکل‌ها و احزاب اصلا‌ح‌طلب پاسخی برای دریافت مجوز راهپیمایی ۲۲ خرداد دریافت نکردند، میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای «حفظ جان و مال مردم» تصمیم به لغو این راهپیمایی گرفتند.

این راهپیمایی قرار بود به مناسبت انتخابات ۲۲ خرداد سال گذشته برپا شود؛ انتخاباتی که هر سه نامزد رقیب محمود احمدی‌نژاد، محسن رضایی، مهدی کروبی و میرحسین موسوی، اعلام کردند که در آرا تقلب شده است.

با این حال محسن رضایی بنا به مصالحی که اعلام کرد از اعتراض صرف نظر کرد، اما مهدی کروبی و میرحسین موسوی، همچنان رئیس جمهوری برآمده از این انتخابات را از رای مردم نمی‌دادند.

در روز ۲۵ خرداد سال ۱۳۸۸ و تنها سه روز پس از انتخابات، در تهران، میلیون‌ها نفر در اعتراض به نتایج اعلام شده به خیابان‌ها ریختند و رای خود را مطالبه کردند.

در آخر این روز و در روزهای بعدی، نیروهای امنیتی ایران به روی مردم معترض آتش گشودند که دهها تن جان خود را از دست دادند.

هزاران نفر نیز در جریان رویدادهای پس از انتخابات به زندان افکنده شدند و دهها نفر نیز در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» به محاکمه کشیده شدند.

پس از انتخابات، نیروهای طرفدار آیت الله خامنه‌ای به برخی از شخصیت‌های برجسته جمهوری اسلامی نیز حمله‌ور شدند؛ در بیت آیت‌الله خمینی، و در ایام سوگواری محرم، محمد خاتمی مورد یورش طرفداران آیت الله خامنه‌ای قرار گرفت و از سخنرانی باز ماند؛ رئیس جمهوری پیشین ایران همچنین اجازه نیافت از کشور خارج شود.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به همراه خانواده‌اش، به شدت از سوی اصولگرایان هدف حمله قرار گرفت و حتی برخی از نزدیکان وی از جمله حسین مرعشی و نوه‌اش نیز بازداشت شدند.

علیرضا بهشتی، فرزند آیت‌الله بهشتی، که از مشاوران میرحسین موسوی است، به زندان افتاد و در زندان دچار عارضه قلبی شد؛ آثار آیت‌الله بهشتی نیز اجازه عرضه در نمایشگاه کتاب نیافت.

میرحسین موسوی، که هم‌اکنون برخی از مشاورانش از جمله قربان بهزادیان نژاد، علیرضا بهشتی شیرازی و علی عرب مازار در زندان به سر می‌برند، خواهرزاده‌‌اش به ضرب گلوگه در خیابان کشته شد.

در تازه‌ترین حملات، علی مطهری، فرزند مرتضی مطهری، به خاطر انتقاد از محمود احمدی‌نژاد به شدت از سوی طرفداران آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد تحت فشار است و عده‌ا‌ی نیز خواستار اخراج وی از مجلس شده‌ا‌ند.

اما خبرسازترین، برخوردها، برهم زدن سخنرانی سید حسن خمینی، در سالروز مرگ آیت‌الله خمینی و در حضور رهبر جمهوری اسلامی بود که همچنان واکنش‌ها به آن از سوی موافقان و مخالفان ادامه دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024