پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 07.06.2010, 18:49



کلمه -گروه گزارش : بیش از ۳۰ زن زندانی با جرایم سیاسی هم اکنون در شرایطی نامناسب در بند زنان زندان اوین به سر می برند.

با اینکه بسیاری انتظار داشتند در روز زن و با توجه به شعارهایی که دولت درباره تقدس نقش مادری و جایگاه زنان سر می دهد، تعدادی از آنها از زندان آزاد شوند این اتفاق نیفتاد و همچنان این زنان که بسیاری از آنها مادر هم هستند بلاتکلیف در بندهای مختلف زندان اوین رها شده اند . زنانی که جز عقیده شان گناهی دیگر ندارند. این زنان اکنون در میان دیگر زنان زندانی و بدون اینکه اصل تفکیک جرایم برای شان رعایت شوند، همچنان زندانی‌اند.

در این گزارش با نگاهی به نقش و جایگاه زنان در جنبش سبز وضعیت زنان زندانی را مرورخواهیم کرد. زنان، پیشتازان جنبش سبز چه در روزهای قبل از انتخابات سال گذشته و چه در روزهای پس از آن. همه متوجه تغییری در سبک کمپین های انتخاباتی و سپس در تجمع های اعتراضی بعد از برگزاری انتخابات بودیم. روزهایی که گاه زنان فعال تر از مردان در این عرصه ها شرکت می کردند و دیگر در حاشیه نبودند و این بار متن فعالیتها را می ساختند. روزهایی که زنان در تجمع ها شرکت می کردند و بدون ترس از باتوم و کتک، شجاعانه مطالبات شان را مطرح می کردند. زنانی که پخش تصاویرشان از رسانه های مختلف نشان داد که درصف اول مبارزه های مدنی قرار گرفته اند.

هنوز چند روزی بیشتر ازاین اعتراض ها نمی گذشت که زنان زیادی به همراه دیگر فعالان اجتماعی و سیاسی بازداشت و روانه زندان شدند. این در حالی است که در همان روزها گروه گروه از زنانی که در تجمع ها بازداشت شده بودند نیز به زندان می رفتند. زنانی که شاید خیلی از ما اسم آنها را هم نشنیده باشیم اما آنها روزهای زیادی را در زندان گذراندند.

مثل همیشه روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی زن هم در این دوره بازداشت و برخی پس از گذارندن ماهها زندان با قرار وثیقه آزاد شدند. تعدادی هم با حکم های عجیب و غریب همچنان در زندان به سر می برند. در روزهای پس از انتخابات شیوا نظر آهاری، هنگامه شهیدی، ژیلا بنی یعقوب، مهسا امر آبادی، سمیه توحید لو، زهرا توحیدی، عاطفه نبوی بازداشت و روانه زندان اوین شدند. اما این پایان ماجرا نبود و بازداشت زنان پایان نیافت.

بازداشت زنان متوقف نمی شود

با اینکه شیوا نظر آهاری، فعال حقوق بشر و دانشجو در روزهای پس از انتخابات یک بار بازداشت شده بود و با وثیقه ۲۰۰ میلیونی از زندان آزاده شده بود. بار دیگر در دی ماه سال ۸۸ بازداشت شد و هم اکنون در شرایط کاملا بلاتکلیف در زندان به سر می برد. بدون اینکه تاکنون دادگاهی برایش تشکیل شده باشد. بقیه زنانی هم که با قرارهای سنگین وثیقه از زندان آزاد شده بودند حالا در انتظار تشکیل دادگاه و ابلاغ حکم هایشان به سر می بردند. در همین زمان حکمی باورنکردنی برای یک روزنامه نگار زن صادر شد.

هنگامه شهیدی با حکم شش سال زندان رو به رو شد. او خیلی زود پس از تایید حکم روانه زندان اوین شد و هم اکنون نیز در بند نسوان زندان اوین به سر می برد.

در روزهای پس از عاشورای حسینی که روزهایی سخت و نفس گیر برای فعالان اجتماعی و سیاسی محسوب می شود. تعداد دیگری از زنان هم بازداشت و به زندان فرستاده شدند. برخی از این زنان پس از گذراندن دوران حبس با قرار وثیقه آزاد شدند و تعداد دیگری هنوز زندانی اند. بدر السادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران در ۸ دی ماه سال گذشته بازداشت و از آن زمان تاکنون کاملا بلاتکلیف در زندان اوین به سر می برد . او روزهای سخت بازجویی و انفرادی را در بند امنیتی وزارت اطلاعات گذراند و سپس به بند نسوان منتقل شد و اکنون بدون اینکه برایش دادگاهی تشکیل شده باشد در بلاتکلیفی مطلق به سر می برد.

بهاره هدایت عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، نیز در همان روزهای پر التهاب یعنی نهم دی ماه سال گذشته بازداشت و در دادگاهی که برایش تشکیل شد با حکم باور نکردنی نه سال و نیم حبس تعزیری روبرو شد و هم اکنون نیز در زندان اوین به سر می برد. وی حتی پس از اعلام حکم اش بار دیگر از سوی شعبه ۴ بازپرسی امنیت به دادگاه انقلاب احضار شده است . اما بهاره هدایت تنها کسی نبود که در آن روزها بازداشت و با چنین حکمی روبرو شد.

سارا توسلی عضو هیات علمی دانشگاه که در ۱۳ دی ماه بازداشت شده بود با حکم باور نکردنی که چند روز پیش به او ابلاغ شده است به شش سال زندان محکوم شد. حکمی که به گفته وکیل مدافع وی، فریده غیرت هیچ تناسبی با اتهامات اش ندارد.

مهدیه گلرو فعال دانشجویی نیز همچنان پس از ماهها حبس و با اینکه قرار وثیقه برایش صادر شده در زندان اوین به سر می برد. او با حکم سه سال و نیم زندان و وثیقه پانصد میلیونی که توانایی پرداختش را ندارد همچنان در حبس به سر می برد.

بازهم روزنامه نگاران زن بازداشت می شوند

چند روزی بیشتر به سالگرد انتخابات ریاست جمهوری نمانده و هنوز موج بازداشت زنان و دیگر فعالان اجتماعی متوقف نشده است. چند روز قبل محبوبه خوانساری و اعظم ویسمه دو خبرنگار اجتماعی بازداشت و روانه زندان اوین شدند. آنها در تماسهای تلفنی با خانواده خود گفتند که در زندان انفرادی به سر می برند. سلولی که این روزها بارها پذیرای زنان روزنامه نگار بوده است.

اما این همه ماجرا نیست و زنان دیگری هم در زندان به سر می برند زنانی که اسم شان را کمتر از دیگران شنیده‌ایم اما آنها ماهها و حتی سالها ، برای اینکه اندیشیده اند زندانی اند.

حمیده فرج زاده (پینار)، مهناز کریمی و محبوبه کرمی از فعالان حقوق زنان در زندان به سر می برند پیش از آنها عالیه اقدام دوست، دیگر فعال حقوق زنان نیز از سال ۸۷ برای اجرای سه سال حکمش زندانی است.

روناک صفارزاده، شبنم مدد زاده، زینب بایزیدی دانشجویان دربند ، لاله حسن‌پور، مطهره بهرامی، نیلوفر لاری‌پور شاعر و ترانه سرا، عذرا قاضی میرسعید، زهرا بهرامی، یکی از زنان دستگیرشده روز عاشورا، ماه ‌فرید منصوریان معمار، و فعال محیط زیست، فاطمه خرم جو، سحر قاسمی نژاد، پروین جوادزاده، مریم اکبری منفرد، معصومه یاوری، زهرا جباری، رزیتا واثقی، سما نورانی و زینب جلالیان که محکوم به اعدام است نیز اکنون در زندان به سر می برند.

همچنین در میان دیگر زنان زندانی نام نفیسه مجتهدی، سما بهمنی، کبری زاغه دوست، سمیه اجاقلو، نیلوفر هاشمی آذر، راضیه عالمی و ریحانه حاج ابراهیم دیده می شود. اما همه این ها فقط فهرست تعداد ی از زنانی هستند که در زندان به سر می برند و هنوز زنان زیادی که ما از نام آنها بی خبریم در زندانها نگهداری می شوند.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024