جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 01.06.2010, 17:36



اعتراض خانواده‌های زندانیان سیاسی در مقابل دادستانی علیه گرفتن توبه نامه

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" ده‌ها نفر از خانواده‌های زندانیان سیاسی صبح روز سه شنبه ۱۱ خرداد در مقابل دادستانی تهران تجمع کردند و علیه فشارهایی که نسبت به عزیزانشان در زندان برای گرفتن ندامت نامه اعتراض کردند.

روز سه شنبه ۱۱ خرداد ماه از ساعت ۱۰:۰۰ صبح ده ها نفر از خانواده های زندانیان سیاسی اعتراضات یک سال گذشته در مقابل دادستانی تجمع کردند و بر علیه فشارهایی که علیه عزیزانشان در زندانها برای گرفتن توبه نامه وارد می شود دست به اعتراض زدند و خواستار آزادی بی قیدو شرط عزیزان خود شدند.

مقامات دادستانی که از تجمع خانواده ها وحشت زده شده بودند به خانواده ها گفته شد که می توانند مشکل خود را مطرح کنند تا بصورت فوری به آن رسیدگی شود و سعی داشتند که خانواده ها را به درون دادستانی ببرند تا از دید مردم و گسترش اعتراضات آنها ممانعت به عمل آورند.منشی و دفتر دار دادستانی بر خلاف همیشه که با برخوردهای تند و زننده با خانواده ها رفتار می کردند امروز سعی داشتند که رفتارهای خود را تغییر دهند و با برخوردهای نسبتا محترمانه ای رفتار کنند.

از طرفی دیگر فرم های عفو از خامنه ای که در روزهای گذشته بطور سیستماتیک به خانواده ها پیشنهاد داد می شد امروز هنگام اعتراضات خانواده ها جمع آوری شد. در روزهای اخیر خانواده هایی که به دادستانی برای پیگیری وضعیت عزیزانشان مراجعه می کردند. پس از اینکه خانواده ها مشکلات خود را مطرح می کردند به آنها گفته می شد که آزادی عزیزانتان امکان پذیر است در صورتیکه فرم داده شده را پر کنید و به ما همینجا برگردانید به سرعت اقدام خواهد شد.

در این فرم از پیش نوشته شده مشخصات خانواده و عزیز در بندشان باید پر شود و در ادامه آنها می بایست از خامنه ای تقاضای عفو نمایند.این مسئله باعث خشم خانواده ها شده است و با اعتراض به فردی بنام خانم بردبار دفتر دار منشی دادستان خانم اسدی که فرم های نوشته شده را تحویل می دهد شد که بعضا منجر به جر و بحث و تهدید آنها می گردید.

در یک اقدام بی سابقه در روزها اخیر عباس جعفری دولت آبادی پس از بی نتیجه ماندن اقداماتش در زندانها برای گرفتن توبه نامه از زندانیان سیاسی خود شخصا به خانواده هایی که از اقشار ضعیف جامعه هستند و نان آور خانواده در زندان بسر می برد زنگ می زند و آنها را به دادستانی دعوت می کند و در اکثر موارد خود شخصا با آنها صحبت می کند. او در حین صحبت بر خلاف قبل که با تحکم و تهدید سعی داشت که اتهامات نسبت داده شده به عزیزانشان را بقبولاند. این‌بار با آوردن چای و تعارف شیرینی و برخوردهای دوستانه و با خنده و غیره وارد گفتگو از موضع بسیار پایینی با خانواده می شود و به آنها می گوید که شما می توانید فرزندان خودتان را بلافاصله آزاد کنید در صورت تقاضای عفو از خامنه ای آزادی آنها خیلی سریع امکان پذیر است.این مسئله با تنشها و مخالفت خانواده ها مواجه شده است. آنها به او گفته اند که عزیزان ما بی گناه در زندان هستند و درخواست عفو به منزلۀ مجرم بودن عزیزان ما است و خود شما هم می دانید که آنها بی گناه هستند.اعتراض خانواده در مواردی باعث خشم شدید عباس جعفری دولت آبادی شده است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، اقدامات غیر انسانی دادستان تهران و افراد وی در زندانها و علیه خانواده ها که آنها را تحت فشارهایی روحی قرار میدهد تا با درخواست عفو بر مجرم بودن فرزندان خود صحه گذارند را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدام عملی برای پایان دادن به شکنجه های روحی و جسمی علیه زندانیان سیاسی و خانواده های آنها در ایران است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
۱۱ خرداد ۱۳۸۹ برابر با ۰۱ ژوئن ۲۰۱۰



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024