جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 24.05.2010, 19:05


(۳ خرداد ۱۳۸۹) -- کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران مطلع شده است که در ادامه صدور احکام برای معترضان پس از انتخابات و نیز دستگیر شدگانی که حتی در تجمعات صورت گرفته نیز حضور نداشته‌اند دو تن از زندانیان با اتهاماتی سنگین همچون براندازی و اجتماع و تبانی برعلیه نظام مواجه شده‌اند. ادله وشواهدی که بر علیه این دو تن یعنی سینا گلچین ۲۰ ساله و کیارش کامرانی ۲۶ ساله ارایه شده است آنچنان مضحک و غیرقابل باور است که هیچ جای تردیدی درخصوص سیاسی بودن برخورد با این دو تن باقی نمی گذارد.

سینا گلچین که یک هفته پس از عاشورا بازداشت شد در دادگاهی علنی به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد. او دردادگاه گفته بود که دستانش را به صورت علامه V نمایش داده بود و با "بوق زدن درماشین" قصدبراندازی نرم داشته است. اتهاماتی که دادگاه برای وی مطرح کرد درنهایت منجر به صدور حکم هشت ونیم سال زندان برای وی شد. با این وجود شرح موارد اتهامی وی نشان دهنده کیفیت ونحوه دادرسی در دادگاه های برگزار شده برای معترضان پس از انتخابات می باشد. قاضی صلواتی به همراه قاضی مقیسه دو تن از قاضیانی بوده اند که در دادگاه های نمایشی بعد از انتخابات علاوه براحکام مرگ، احکام سنگین زندان برای متهمین صادر کرده اند بدون آنکه مدارک و شواهد واتهامات مطرح شده هیچ تناسبی با حکم صادر شده داشته باشد و تنها نشان دهنده پرونده سازی و صدور احکام بی پایه به منظور ارعاب شهروندان و به علاوه ناآگاهی قضات مرتبط با این پرونده ها از مسایل مربوط به فن آوری های ارتباطی و به خصوص اینترنت است.

یک منبع مطلع به کمپین گفت که سینا گلچین، ۲۰ ساله، یک ماه را در سلول انفرادی گذرانده و در بازجویی ها بارها تهدید به اعدام شده است. اتهاماتی که درکیفرخواست علیه وی مطرح شده به نحوی که هشت سال و نیم زندان در دادگاه بدوی و چهار وسال ونیم زندان را در دادگاه تجدیدنظر برای وی به همراه آورده است به به شرح زیر است:

۱-عضویت در شبکه فیس بوک مصداق اتهام اجتماع و تبانی
۲- استفاده از سرویس اینترنتی گوگل ریدر و خواندن سرخط اخبار و پست های سایت بالاترین
۳- عضویت در خبرنامه اینترنتی محسن سازگارا و دریافت اخبار از طریق این گروه اینترنتی. مقامات دادگاه دریافت خبرها به صورت اینترنتی را مصداق اتهام تبلیغ علیه نظام دانسته اند.
۴- ارسال اس ام اس به این محتوا” عاشورای امسال را سبز می کنیم” وی به دلیل ارسال این اس ام اس در دادگاه محکوم شده است.

اتهام بعدی که در دادگاه مطرح شده یک پتیشن اینترنتی در تابستان است که به صورت اینترنتی برای آن امضا جمع شده است و در آن از دادگاه لاهه خواسته شده است تا مقام رهبری را به محاکمه بکشد. بازپرس پرونده او را به دلیل وجود این ایمیل در جعبه ایمیل هایش به طراحی ، تنظیم و جمع آوری امضا این پتیشن متهم کرده و به دو سال زندان به اتهام تو هین به رهبری محکوم کرده است.

موردبعدی که منابع حقوق بشری در اختیارکمپین قرار داده انددرباره کیارش کامرانی، ۲۶ ساله و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور تهران، متولد وساکن شهرالیگودرز در استان لرستان است که اخیرا برای تحصیل در دوره فوق لیسانس به تهران آمده است و خانواده وی در الیگودرز ساکن هستند.

کیارش کامرانی در روز عاشورا در حالی که در یک کوچه فرعی وبه دور از تجمعات در حال تردد بوده با دو متور سوار بسیجی مواجه می شود که شلوار یکی از آنها آغشته به خون بوده است، وی با مشاهده این صحنه به این ماموران کنایه ای می زند که در پی آن با واکنش شدید آن دو مامور بسیجی مواجه می شود و پس از ضرب و شتم شدید به نهادهای امنیتی تحویل داده می شود. این دو مامور بسیجی در گزارشی که از نحوه بازداشت وی تهیه می کنند واقعیت را واژگونه کرده و گزارشی سراسر کذب و حاوی اتهامات سنگین از جمله تخریب اموال عمومی، سنگ پرانی، درگیری با ماموران دولتی و توهین به رهبری و … با مقامات قضایی می دهند.

در ادامه وی به اوین منتقل می شود وپس از چند روز درحالی که خانواده وی بی خبر از او به پزشکی قانونی مراجعه کرده بودند، کیارش از اوین تماس می گیرد و می گوید که به زودی آزاد خواهد شد، این وضعیت و امکان تماس با خانواده تا چند روز ادامه می یابد اما به ناگاه تمامی تماس ها قطع شده و وی به انفرادی های ۲۴۰ منتقل می شود و سخت شدیدترین بازجویی ها توام با ضرب و شتم قرار می گیرد تا به اتهامات واهی اعتراف کند. سپس وی در دادگاه نمایشی “اغتشاشگران عاشورا” در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی حاضر می شود و درحالی که نه از سوی قاضی بلکه از سوی نماینده دادستان محاکمه می شود، نهایتا به ۶ سال حبس محکوم می شود و علیرغم پی گیری های مکرر خانواده هم اکنون این حکم(علیرغم برخی اخبار منتشر شده) عینا در دادگاه تجدید نظر تایید می شود. در حالی که در تمامی مراحل دادرسی وی فاقد وکیل (حتی تسخیری) بوده و معرفی وکیل از سوی خانواده نیز با مخالفت دادگاه مواجه شده است.

این دانشجو سابقه عضویت درهیچ گروهی را ندارد و به گفته خانواده اش در تهران بیش از سه یا چهار نفر از هم دانشگاهی هایش را نمی شناسد. با این وجود به دلیل گزارش یاد شده توسط بسیجیانی که او را دستگیر کردند ودرحالی که وی فرصت هیچ دفاعی از خود را نداشته اتهام " اجتماعی وتبانی علیه نظام وسردستگی گروه های اغتشاشگر" نسبت داده اند. جالب توجه آنکه کیارش کامرانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ از حامیان وفعالان ستاد انتخاباتی محموداحمدی نژاد بوده و در دوره کارشناسی نیز عضو بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان بوده است. پی گیری های مکرر خانواده این زندانی گمنام سیاسی که هم اکنون در بند ۳۵۰ اوین محبوس است، تاکنون بی نتیجه مانده و وی حتی از حق مرخصی و تبدیل قرار نیز محروم مانده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر همچنین خواستار آن است که قاضی صلواتی از ادامه کار تعلیق شده و پرونده هایی که توسط وی بررسی و حکم قضایی درمورد آنها صادر شده است مورد بررسی مجدد قرار گیرد. به گفته یکی از وکلای حقوق بشر که با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت وگو می کرد " هیچ قاضی شریفی درقوه قضاییه که تنها ملاحضات قضایی را بدون نفوذ دستگاه های اطلاعاتی وسیاسی درنظر می گیرد زیر پای احکامی که وی صادر می کند را امضانخواهد کرد."

اتهامات مطرح شده برای آقایان گلچین و کامرانی تنها نشانه عجز و ناتوانی قوه قضاییه ایران دربرقراری عدالت و دادخواهی عادلانه متهمان است و بیش از پیش نشان دهنده آن است که چگونه دستگاه قضا بدون توجه به مدارک و شواهد پرونده متهمان به دلیل نفوذ دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی بر برخی قضات خاص به صدور احکام ناعادلانه اقدام می کند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ضمن محکوم کردن روند دادرسی پرونده هایی همچون پرونده سیناگلچین و کیارش کامرانی دردادگاه انقلاب که نمونه هایی از صدور احکام سنگین و بی منطق و بدون توجیه قوه قضاییه برای معترضان و دستگیر شدگان پس از انتخابات است، خواستارتوقف آزار و اذیت و ارعاب سیستماتیک شهروندان و دادرسی های غیرقانونی است.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024