جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 23.05.2010, 4:43


تحول سبز: مهندس میرحسین موسوی در آستانه سوم خرداد، سالروز آزاد سازی خرمشهر با جمعی از خانواده های شهدا و ایثارگران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبر نگار تحول سبز، میرحسین موسوی ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر و تقدیر از خانواده های شهدا و ایثارگران بر مدنی بودن رویکرد جنبش سبز تاکید کرد و به سخنان دادستان تهران واکنش نشان داد.

وی همچنین در ارتباط با بیانیه اش در ارتباط با پنج تن از اعدام شدگان و شایعات مربوط به حاج احمد یزدانفر نیز سخن گفت.

بنا به این گزارش ز، نخست وزیر دوران دفاع مقدس در این دیدار ضمن تشکر از حضور خانواده های شهدا و ایثارگران آنها را کسانی دانست که تجربیات بسیار گرانباری از مقاومت ملت ایران داشته اند. وی خانواده های شهدا ، ایثارگران و رزمندگان دفاع مقدس را شاهدان یک اتفاق بزرگ در کشور دانست و تاکید کرد: خانواده های شهدا هستند که از دفاع مقدس و از اینکه بر ما چه گذشت شهادت می دهند.

میرحسین موسوی ادامه داد: خود این شهادت نقشی تعیین کننده در سرنوشت آتی کشور ما دارد. من فکر می کنم این صرف حکایت یک حدیث ، روضه خوانی و امثال اینها نیست بلکه شهادت تبدیل به یک عنصری جهت آگاهی دادن به ملت و داوری های مردم تبدیل شده است.

موسوی اضافه کرد: منتها به دلیل اینکه نظام ما نام اسلام را بر خود دارد چنانچه عملش مطابق اسلام نباشد اسلام هم زیر سئوال می رود و دستاوردهای اول انقلاب هم زیر سئوال می روند که در این شرایط دفاع کردن از دستاوردهای اول انقلاب کمی دشوار تر از سابق است . اگر در قدیم مردم با یک اشاره قانع می شدند در حال حاضرتوضیحات بیشتری باید داده شود تا مردم درک کنند که آن زمان فضا به چه شکلی بود .

نخست وزیر دوران دفاع مقدس با اشاره به خرداد ماه و سالگرد رحلت امام خمینی (ره) گفت: خیلی کوتاه می شود گفت آنچه که در طول ۸ سال دفاع مقدس مردم را قادر کرد که در مقابل آن همه توطئه ها و دسیسه ها و دشمنی ها بایستند گفتمانی بود که همه ملت را دور خود جمع کرد و اینگونه نبود که فقط نیروهای نظامی جدا از مردم به مقابله با دشمن بپردازند . وی ادامه داد : این مقاومت و استقبال و ایمان مردم بود که ما را قادر کرد که در این جنگ بایستیم.

میرحسین موسوی با بیان اینکه دفاع مقدس تجربه ای ارزشمند برای نسل های آتی کشور محسوب می شود یادآورد شد : در چند صد سال گذشته جنگ های زیادی به ایران تحمیل شد و در تمام این جنگ ها قطعات زیادی از خاک ایران از دست رفت و این مسئله در روحیه ملت ما اثر گذاشته بود، ولی دفاع مقدس خوف از بیگانه را در درون ما ذوب کرد. در هشت سال دفاع مقدس در حالی که بیشترین کمک ها به صدام شد و ما با یک جهان روبرو بودیم ما ایستادیم و یک سانتی متر از خاک کشور را به دشمن ندادیم.

وی ادامه داد: این یک چیز مهم را به ملت ثابت کرد و در کنارش فضلیت های زیادی قوت گرفت که مهمترین این فضیلت ها ایثار و گذشت بود. مسئله ایثار یکی از سرمایه های بزرگ اجتماعی ماست زیرا قطعا آنچه که ما را حفظ کرد سخت افزار نبود.

رواج فساد و دروغ در کشور

نخست وزیر امام در ادامه سخنانش تصریح کرد : ما اگر با بهره برداری از آن روحیه پیش می رفتیم خیلی از مشکلات تاریخ مان را که قرنها روی دوش ملتمان تلنبار شده راحت تر کنار می گذاشتیم اما این کار را نکردیم و رخنه ای از فساد و دروغ در کشور ما ایجاد شد که در سالهای اخیر هم این موضوع گسترش پیدا کرد. واقعا اگر تک تک معضلاتی را که بر اثر فساد و دروغ در کشور به وجود آمده بررسی کنیم خواهیم دید که خساراتشان کمتر از حمله یک دشمن خارجی به کشور ما نیست.

مهندس موسوی افزود: این که اعلام می شود در سال ۸۷ رشد اقتصادی در کشور نیم درصد بوده است تنها ممکن است در شرایط حمله بیگانه به کشور رخ بدهد .

وی با بیان مطالب فوق، گفت: به نظر می آید که در همین شرایط در مقابل مشکلاتی که برای کشور به وجود آمده، برگشت سرمایه های اجتماعی دوران دفاع مقدس برای ما جنبه حیاتی پیدا کرده است.

وی با اشاره به تکیه مردم بر ایثار و گذشت که سبب ساز آزادی خرمشهر گردید تصریح کرد: این روحیه در حال حاضر هم در شکل جدید مبارزه ملت ما می تواند به کمک ما بیاید. با دروغ نمی شود مبارزه کرد مگر با راستگویی، صداقت، صراحت و برگشت به ارزشهای انسانی و اسلامی.

جنبش سبز مثل آب روانی است که زیر یک خاک نرم در حال تکثیر است.

میرحسین موسوی با اشاره به مطالبات مردم پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم یادآور شد: خواسته هایی که مردم پس از انتخابات مطرح کرده اند جنبه فطری دارد و بخش عمده آن برگفته از خواست هایی است که ما در دوران دفاع مقدس به آنها رسیدیم. مردم الان چیز خاصی که غیر عادی باشد مطرح نکرده اند. مثلا گفته اند که حقوق ما را پس بدهید، به قانون اساسی برگردید، به مردم احترام بگذارید. در حال حاضر جنبش سبز مثل آب روانی است که زیر یک خاک نرم در حال تکثیر است.

موسوی ادامه داد: واقعا هیچ راهی برای اصلاح، جز احترام به ملت وجود ندارد. خشت اول همه اصلاحات احترام به ملت است. این خواست ها تمام چیزهایی است که ما از دین اسلام، از تاریخ خودمان، از دفاع مقدس و… یاد گرفته ایم. الان هم با این خطرهایی که جامعه ما با آنها روبرو است که به نظر من مهمترین اش ناشی از دروغ و فساد است ما باید به صداقت و به ارزشهای اجتماعی برگریدیم و در شکل اصلی، به قانون اساسی خودمان برگردیم.

نخست وزیر امام تاکید کرد: ما می گوییم اگر می خواهید مملکت را اصلاح کنید اعلام کنید که فصل سوم قانون اساسی را رعایت می کنید. در قانون اجتهاد نکنید چرا که این فصل قانون اساسی نتیجه تلاش ۲۰۰ ساله در کشور ماست و حاصل تلاش نسلهای بسیاری است. قانون اساسی به گونه ای نیست که بتوان در آن دخل و تصرف کرد. در قانون اساسی همه موارد مربوط به احترام به حقوق ملت مطرح شده است. ما می خواهیم بگوییم شما از قانون اساسی برای مردم دلسوزتر نباشید.

موسوی تاکید کرد: واضعان قانون اساسی می دانستند که با یک جامعه پیچیده روبرو هستند و می دانند که راه حل بدی ها، کجی ها، مریضی ها، بداخلاقی ها و دروغ ها همین قانون اساسی است وگرنه با حالت آمرانه برخورد کردن، حذف کردن بعضی اصول و … نمی شود مشکلات مملکت را حل کرد.

حقوق اقلیت ها

وی با اشاره به تاکید قانون اساسی بر رعایت حقوق اقلیت ها گفت: در اوایل انقلاب اقلیت های مذهبی کشور در راهپیمایی ها یا جنگ و سایر مسائل شرکت فعال داشتند و ما این را تاکید می کردیم که اقلیت ها شرکت کرده اند. دلیل تاکید بر حقوق اقلیت ها در قانون اساسی فقط حقوقی نبود و معنایش این بود که جمهوری اسلامی اعلام می کرد که می خواهد حقوق اقلیت ها را هم رسمیت ببخشد و هم به رسمیت بشناسد. یعنی وقتی آنها قوانین کشور را رعایت می کنند آنها هم شهروندان ایران هستند.

موسوی اضافه کرد: ولی پس از سالها به این ها توجه نکرده و حقوق اقلیت ها را رعایت نمی کنیم. اما به جای آن آمده ایم یک عده محدود را به عنوان یک ملت تلقی می کنیم و عده دیگر را نادیده می گیریم. ما آن وحدتی را که قادرمان کرد در دفاع مقدس بایستیم را از بین برده ایم. موسوی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اخباری که اخیرا در خصوص برخورد با برخی از زندانیان سیاسی منتشر می شود گفت: چطور می شود یک حکومتی یک شهروند خود را تنها به جرم داشتن عقیده ای بیاورد و به اجبار بگوید به فلان چیز اعتراف کن و اگر اعتراف نکند او را آنقدر بزند که بینایی اش کم شود. این فرد با هر عقیده ای بالاخره شهروند جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به جایگاه و رفتار جنبش سبز تاکید کرد: جنبش سبز منادی این است که ما باید مسیر را به سمت وحدت ملی برگردانیم. این به نفع انقلاب است . به نفع ارزشها است. این به نفع اوج گرفتن دوباره فضیلت هاست. این تنها راهی است که ما در پیش رو داریم. وی اضافه کرد: این، هم برای جنبش سبز راه هایی را ایجاد می کند و هم برای حکومت پیشنهادهایی را در اختیار می گذارد که اگر می خواهد مشکلات کشور را حل کند باید از این راه ها برود وگرنه دچار دشواری می شود.

ناکارآمدی ها در عرصه سیاست خارجی

موسوی در ادامه این دیدار با اشاره به ناکارآمدی ها در عرصه سیاست خارجی کشور گفت: الان ببینید سایه تحریم ها بر سر کشور ما بلند شده است و اهمیت این تحریمها در شرایط فعلی این است که ما با مشکلات جدی اقتصادی مواجه هستیم.

وی ادامه داد : لغو هر قطعنامه ای که علیه ایران صادر می شود به این سادگی ها نیست. عراق هنوز درگیر عواقب قطعنامه هایی است که در زمان صدام بر علیه اش صادر شد. در چنین حالتی طبیعی است که ما وضعیت دشواری خواهیم داشت. از یک طرف می بینید وضعیت پیش آمده در سیاست خارجی ما درگیر موضوع ناکارآمدی است و از طرف دیگر وضعیت ملت و منافع ملی برای ما مهم است.

موسوی ادامه داد : ما با تحریم ها مخالفیم. ما دلمان برای مردم مان می سوزد، برای کارگران می سوزد وبرای معلم نیز.

وی یادآور شد : جنبش سبز طرفدار تضعیف کشور نیست و از این منظر نمی تواند طرفدار تحریم ها باشد. گرچه تلخ است که ما این وضعیت را در برابر این ناکارمدی های سیاست خارجی قرار دهیم.

ایجاد فضای همدلی و اتحاد

وی ضمن یادآوری فضای همدلی و دوستی پیش از انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید همان فضای همدلی را در سطح جنبش سبز گسترش دهیم و نباید از آن روشهای خصمانه ای که در مواجهه با جنبش سبز انجام شد تاثیر بگیریم. ما باید تلاش کنیم همان فضای معنوی و همان فضای اتحاد بین افراد را حفظ کنیم و برای حل مشکلات کشور راه حل مطرح کنیم.

نخست وزیر امام با بیان اینکه در ابتدای انقلاب اصلا این مطرح نبود که ما می خواهیم یک حاکمیت تشکیل بدهیم که دست چند نفر باشد تاکید کرد: در همه گفتمانهای اول انقلاب نقش مردم و حاکمیت آنها بر سرنوشت خودشان نقش اول و اصلی را داشته است.

موسوی ادامه داد : قدرت نظامی زمانی کاربرد دارد که به پشتوانه حمایت مردم عمل کند و حال آنکه اگر نیروی نظامی در برابر مردم قرار بگیرد بسیار ناشایست است. اگر ما می گوییم باید به ارزشها ی دوران قبل برگردیم به این معنا نیست که به آن دوران عقبگرد کنیم. آن دوران یک دوره تاریخی بوده که تمام شده است . حرف تازه این است که ما باید فضای همدلی و اتحاد آن دوره را بازیابی کنیم.

رواج خرافه پرستی در جامعه

وی با اشاره به رواج خرافه پرستی در جامعه در سالهای اخیر افزود: در حال حاضر با نگاهی خرافی مواجهیم که برنامه ریزی را در کشور تعطیل کرده است. دعا کردن و… هرگز باعث نمی شده که ائمه ما برنامه ریزی نکنند. در یک نگاهی که جاده می کشد تا امام زمان(عج) راحت تر از جنوب ایران به تهران برسد برنامه ریزی به چه کار می آید .

بیانیه انتقادی نسبت به اعدام های اخیر

میرحسین موسوی در ادامه دیدار با خانواده های شهدا و ایثارگران به سئوالات حاضران نیز پاسخ داد. موسوی در پاسخ به سئوالی درباره دلایل صدور بیانیه انتقادی نسبت به اعدام های اخیر تاکید کرد : همه ملت ما با ترور، آدم کشی و بمب گذاری مخالفند.همه ملت ما از جنایتهای تروریستی بیزارند.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران در طول سالهای متمادی کم قربانی نداده است ادامه داد :

مشکلی که ما امروز در کشور داریم این است که قوانین را در خدمت اغراض سیاسی کوتاه مدت قرار می دهیم که ارزش قضایی کار از بین می رود . چرا در آستانه خرداد این اعدامها انجام شد؟ چرا به مردم اطلاع داده نشد؟ چرا دادگاه ها علنی برگزار نشد؟ چرا وکلا از موضوع بی اطلاع بودند؟ موسوی اضافه کرد: اینها است که باعث می شود حکم های قضایی اصالت خود را از دست می دهند .

نخست وزیر دوران دفاع در واکنش به سخنان اخیر دادستان تهران که نسبت به صدور بیانیه توسط وی موضع گیری کرده بود تاکید کرد : به نظر می آید که یا ایشان نسبت به اول انقلاب جاهل است یا تمام آن دستاوردهای اول انقلاب را زیر سئوال برده است.

وی تاکید کرد: ما به جایی نمی رسیم مگر اینکه از ابتدا از حق دفاع کنیم حتی وقتی با دشمنانمان مواجه می شویم. مثال شب شهادت حضرت امیرالمومنین مثلی است که همه می دانند . ایشان پس از ضربه خوردن نگران ابن ملجم بود که شیر به او می رسد یا نه ، جایش مناسب است یا نه ؟ و اینکه مبادا به او صدمه بزنند.

میرحسین موسوی ادامه داد : ما به این اسلام علاقه داریم . ملت ما هم این اسلام را می شناسد . آیا وضعیتی که در دادگاه های ماست چنین وضعیتی است؟ بدون شک نه. این دور شدن از اسلام است.

بازداشت سر تیم محافظان – حاج احمد یزدانفر


موسوی در ادامه در پاسخ به این سئوال که شایعات برکناری سرتیم محافظان شما – حاج احمد یزدانفر – تا چه حد صحت دارد نیز گفت: اگر ماموریت کسی تمام می شود به او ابلاغ می کنند نه اینکه او را در وسط خیابان درحالی که به نماز می رفته بگیرند و با خود به پادگان ببرند. آقای یزدانفر از سال ۶۰ درتیم حفاظت بوده اند . ایشان از برادرهای قدیمی بسیار خوب سپاه بودند و به وظایف خودشان عمل می کردند. برادر دو شهید هم هستند و بسیار مومن و معتقد و فداکارعمل می کردند.

وی ادامه داد: در طول این سی سال موقعیت هایی پیش آمد که ایشان می توانستند به موقعیت های بالای مالی و پستی دست پیدا کنند اما نرفتند و قبول نکردند. ایشان بر سر چیزی که به آن اعتقاد داشت می ایستاد.

موسوی تاکید کرد : اینها با دستگیری آقای یزدانفر خودشان را در معرض آسیب پذیری بزرگی قرار داده اند چرا که اگر اتفاقی برای من بیافتد خودشان در معرض سئوال قرارمی گیرند.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024