جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 22.05.2010, 10:32



آفتاب- فروزان آصف نخعی: بحران جانشینی بانکوک مرکز کشور تایلند را به صحنه آشوب و برخورد میان هواداران حکومت دمکراتیک و نظامیان هوادار پادشاه این کشور "رامانهام" کشاند.

رامانهام به سختی مریض است و از ۶ ماه پیش در بیمارستان به سر می‌برد. در چند هفته گذشته هیچ ملاقات و یا دیداری از طرف دولت با او صورت نگرفته و عملا کاخ اریستوکراسی سلطنتی بانکوک به کمک ارتش و نخست‌وزیری که مردم خواهان برکناری او هستند کشور را اداره می کند.

اکثر پست‌های مهم دولتی و ارتشی دراختیار وابستگان به دربار سلطنتی است. ارتش اعلام کرده که هر گونه شعار علیه شاه و اریستوکراسی دربار جرم است و مجازات آن مرگ است.

در این میان مردم تایلند که ابتدا خواهان برکناری نخست‌وزیر به دست پادشاه و کوتاه شدن دست نظامی‌ها از دولت بودند، با فراگیری سرکوب نظامیان و حمله نفربرهای زرهی به مقر معترضان و کشته شدن شمار زیادی از آنان، شعارها به سمت نفی کامل حکومت پادشاهی در بانکوک منجر شد.

درپی بروز درگیری‌ها در بانکوک پایتخت تایلند ، نخست وزیر این کشور در ۱۵ استان وضع فوق العاده اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه یک مقام امنیتی اعلام کرد: نخست وزیر با امضای حکمی، تدابیر ویژه امنیتی را در 15 استان دیگر از ۷۶ استان این کشور به ویژه در استان‌های شمالی و شمال شرقی تمدید کرد.

هفته گذشته مخالفان دولت با پيشنهاد نخست‌وزير مبنی‌بر برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه نوامبر موافقت کردند اما اعلام كردند كه معاون نخست‌وزير که عامل کشتار تظاهرکنندگان است بايد تسليم دادگاه شود. به همين دليل تظاهرات ادامه يافت و اين مسأله خشم دولت، ارتش و نيروهای هوادار دولت را برانگيخت

روز جمعه نیز نخست‌وزیر تایلند وعده خود مبنی‌بر برگزاری انتخبات زود هنگام پس گرفت و معترضین را به شدت تهدید کرد.

۱۰ هزار شهروند تایلندی مرکز بانکوک را به تصرف خود درآوردند و مبارزه‌ ۶ هفته‌ای را با حکومت کودتای نظامیان برای دست یابی به هدف انتخابات زودهنگام پارلمانی سامان دادند. معترضان به دولت وجاجیوا، آن را غیرقانونی و فاقد مشروعیت و نخست‌وزیر قانونی کشور را تاکسین شیناواترا می‌دانند و معتقدند که او در سال ۲۰۰۶ با یک کودتا از سوی دولت کنونی به رهبری وجاجیوا از کار برکنار شد.

مخالفان دولت معتقدند که دولت ائتلافی کنونی با حمایت نظامیان و در پی تصمیم دادگاه عالی بانکوک در برکناری دولت سابق زمام امور را در دست گرفته و در نتیجه، مشروعیت ندارد و عملا کارگزار نظامیان است.

تاکسین پس از برکناری به امارات متحده عربی رفت. تایلند ۶۳ میلیون نفر جمعیت دارد و ۱۰ میلیون نفر از این جمعیت در بانکوک ساکن هستند،از این رو رویداد‌های بانکوک بر سراسر کشور تاثیرگذار بوده به نحوی که در اعتراضات اخیرمخالفان، دهقانان و کارگران و افرادی از طبقه متوسط از سراسر کشور حضور فعال داشتند.

به نوشته فارین پالیسی، اشراف، نظامیان و سرمایه‌داران و تاجران بزرگ تایلندی از دولت وجاجیوا حمایت می‌کنند و به نظر نمی سد فعلا تصمیم گرفته باشند دست از این حمایت بردارند.

اما این حمایت از حکومت کودتا در بانکوک تنها به نظامیان ختم نمی‌شود بلکه در این میان ان.جی.او های فاسد شده و وابسته به دولت کودتا نیز که ابتدا مستقل بوده و خریداری شده‌اند یا به صورت موازی در کنار ان.جی.اوهای مستقل از طرف نظامیان و نیروهای امنیتی سازماندهی شده‌اند وارد پیکارهای کف خیابان شده و سعی کرده‌اند در حمایت از کودتا و منافع خود تلاش لازم را به عمل بیاورند.

همه این تحرکات که مربوط به بیماری پادشاه این کشور و بحران جانشینی مربوط می‌شود توجیهات لازم برای اقدامات خشن و ضد‌دموکراتیک را نیز از دل خود تولید کرده است؛ از جمله می‌توان به گفت‌و گوی میان مخالفان و نخست وزیرآبهیسیت اشاره کرد.

در گفت‌و گوهای اخیر میان مخالفان و نخست وزیر آبهیسیت، او به مخالفان خود که وی را نیز قربانی کودتای تایلند نامیدند، گفت: اگر تاکسین نبود، کودتایی هم در کار نبود. به هر حال تایلند هرگز چنین دو دسته و پر اختلاف نبوده است.

رهبران مخالفان تايلند موسوم به "سرخ پوشان" ۲۹ اردیبهشت ماه پس از آن‌که به طور رسمي پايان اعتراض‌هاي خياباني خود را اعلام کردند، تسليم پليس اين کشور شدند.

آسوشيتدپرس گزارش داد که 7 تن از رهبران سرخ‌پوشان تايلندی براي اعلام رسمی تصميم خود مبنی‌بر پايان دادن به اعتراض‌های خيابانی به مرکز بانکوک، منطقه‌ای که تحت تدابير شديد نظامی است، رفتند."ناتاووت سايکوا"، يکی از رهبران سرخ پوشان تايلندی گفت: کار خود را بسيار خوب انجام داده‌ايم.

يکی ديگر از رهبران مخالفان نيز درباره علت پايان دادن به اعتراض‌های خيابانی گفت: می‌خواهيم از دست رفتن بيشتر برادران و خواهران سرخ پوش خود جلوگيری کنيم.

همین گزارش‌ها حاکی است که دولت کودتا گر تایلند نیروهای امنیتی خود را در پوشش لباس شخصی به خیابان‌ها فرستاده و علاوه بر شناسایی نیروها به توریست‌ها نیز حمله می‌کردند تا قرمز‌پوش‌های معترض در ناامنی موجود مقصر اصلی قلمداد شده و راه برای سرکوب آنان هموار شود.

این درحالی بود که جنبش سرخ با تهیه قلب‌های سرخ‌رنگ پلاستیکی و هدیه آن‌ها به گارد سرکوبگر سعی برمعرفی حرکت مسالمت‌آمیز خود داشت تا از این طریق راه را برهرگونه خشونت بعدی ببندد.

یکی از معترضان به اسوشیتد پرس گفت: "ما دیگر از چیزی هراسی نداریم. ما فقط به دنبال دموکراسی هستیم و نمی‌دانم چرا برای تحقق این خواسته باید با خشونت سازمان‌یافته مواجه شویم. ما هیچ سلاحی برای مقابله با آنها نداریم، اما نمی‌ترسیم."

در این میان دولت تايلند برای پايان دادن به تظاهرات مردم در بانکوک ابتدا آب و برق منطقه مرکزی شهر را قطع کرد و برای جلوگیری از افزایش معترضان شبكه حمل و نقل شهری منتهی به مرکز تظاهرات مردم را تعطیل کرد و درنهایت با بردن نفربرهای زرهی به میان مردم بی سلاح بار دیگر چهره خشن و غیردموکراتیک را در این کشور به نمایش گذاشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024