پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 22.05.2010, 8:18


ایلنا: نفت یكبار دیگر به اندازه چند سنت كاهش یافت؛ چند سنتی كه توانسته است تحلیل‌گران بازار نفت را دچار سرگیجه كند. به نظر می‌رسد كه در حال حاضر طلای سیاه یكی از بی‌ثبات‌ترین روزهای تاریخی خود را مزمزه می‌كند چون تنها در عرض چند روز بهای نفت افتی بیش از ۱۵ دلار را تجربه كرده است و به نظر می‌رسد همچنان این سقوط ادامه دارد. بر همین اساس بهای هر بشکه نفت خام در پایان معاملات روز گذشته (جمعه ۳۱ اردیبهشت) بازار نیویورک، ۷۶ سنت کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دنبال نگرانی ها درباره بحران مالی منطقه یورو، روند کند بهبود اقتصادی آمریکا و همچنین افزایش ارزش دلار در مقابل یورو، بهای نفت در معاملات روز گذشته بیش از ۷۰ سنت کاهش یافت.

بهای نفت خام سبک شیرین پایه بورس نیویورک برای تحویل در ماه ژوئیه با ۷۶ سنت کاهش، به هر بشکه ۷۰ دلار و چهار سنت در پایان معاملات روز گذشته رسید، معاملات مربوط به ماه ژوئن با قیمت ۶۸ دلار و یک سنت پنج شنبه گذشته (۳۰ اردیبهشت) به پایان رسیده بود.

همچنین در معاملات پنج شنبه گذشته، این نوع نفت خام برای تحویل در ماه ژوئیه با یک دلار و ۶۸ سنت کاهش به ۷۰ دلار و ۸۰ سنت رسیده بود.

بهای نفت خام برنت دریای شمال نیز برای تحویل در ماه ژوئن، ۱۶ سنت کاهش یافت و هر بشکه ۷۱ دلار و ۶۸ سنت داد و ستد شد و همچنان اختلاف بین این شاخص با شاخص دبلیو.تی.آی حفظ شد.

تام بنتز، یک تحلیلگر در موسسه بی.ان.پی پیرباس، با اشاره به اینکه به نظر می رسید بازارهای جهانی نفت خام در حال تثبیت شدن بود، اما بهای نفت خام در پایان معاملات روز گذشته همچنان با افت روبرو بود، تصریح کرد: شرایط بازار های جهانی تغییری نکرده است و تا زمانی که نگرانی ها درباره بحران مالی منطقه یورو تعدیل نشود، بهای نفت همچنان روندی کاهشی دارد.

وی با بیان این که بازارهای سهام به آرامی در حال بهبود است، گفت: ما نیاز به یک ثبات در تمامی بازارهای جهانی کالا و بورس داریم و اخبارهای مثبت اقتصادی می تواند شرایط را تغییر دهد، اما بازار نفت همچنان بی ثبات است.

درپی نگرانی های درباره بحران مالی منطقه یورو و تاثیر آن بر بازار سهام آمریکا و به دنبال آن آمارهای اقتصادی نگران کننده درباره اقتصاد آمریکا، دومین مصرف کننده انرژی جهان، بهای نفت در معاملات روز پنج شنبه به پایین ترین میزان خود در ۱۰ ماه گذشته رسید.

بهای نفت شاخص دبیلو.تی.آی در طول معاملات روز پنج شنبه به رقم ۶۴ دلار و ۲۴ سنت و بهای نفت خام برنت به ۷۰ دلار و ۲۰ سنت نیز کاهش یافت، که این ارقام از اوایل فوریه تاکنون بی سابقه بوده است.


دلهره سیاه

ایلنا: این حتما یك اتفاق بزرگ است كه باعث شده تا اوپكی‌ها یكبار دیگر دچار كابوس نفت شوند. یعنی وقتی وزیر نفت لیبی به رویترز می‌گوید كه حادثه‌ای بزرگ رخ داده است، باید بپذیریم كه این حادثه اهالی نفت را دوباره در تنگنا قرار داده است. طلای سیاه بدون تعارف بازهم دیوانه شده است و تنها در عرض دو هفته توانسته است تا قیمت‌ها را ۱۷ دلار به عقب باز گرداند.

همین چند روز پیش كه هر بشكه نفت به ۹۰ دلار نزدیك می‌شد، برخی از اوپكی‌ها آنقدر شادمان بودند كه دوباره از رویای نفت سه رقمی سخن بگویند، اما حالا بازی تغییر كرده است. نفت به ۶۸ دلار بازگشته است و یكبار دیگر كابوس طلای سیاه، به گره‌ای برای بازار جهانی نفت تبدیل شده است. این البته تنها بخشی از ماجرا است. سقوط ناگهانی بهای نفت سرمایه‌گذاری‌های نفتی را نیز با مشكل مواجه می‌كند كه این شاید تلخ‌ترین بخش از ماجرای كاهش بهای نفت باشد.

در این میان اما سعودی‌ها با خیالی آسوده‌تر از سایر اعضای اوپك از كاهش بهای نفت سخن گفته‌اند. آنها بر این باورند كه سقوط ۱۵ دلاری بهای نفت تاثیری بر برنامه‌های نفتی آنان ندارد. این موضوع البته شاید تا حد زیادی از نوع تبلیغاتی باشد كه همیشه سعودی‌ها در بازار جهانی نفت از آن استفاده می‌كنند.

وزیر دارایی عربستان می‌گوید که این کشور نگران افت اخیر قیمت‌های جهانی نفت خام نیست.

ابراهیم بن عبدالعزیز العصاف، وزیر دارایی کشور پادشاهی عربستان سعودی، در حاشیه یک کنفرانس اقتصادی در ریاض اعلام کرد: کشورش درباره کاهش اخیر قیمت‌های جهانی نفت خام، که در طول ماه جاری میلادی با ۱۷ درصد کاهش همراه بوده است، نگران نیست.

وی تصریح کرد: ما در باره افت اخیر بهای نفت نگران نیستیم و به تعهدهای خود در زمینه توسعه پروژه‌های نفتی ادامه می‌دهیم.

با این حال اما سایر اوپكی‌ها دچار ترس و لرز شدند. آنها قرار است تا در ۲۲ مهر ماه دور یكدیگر جمع شوند اما هیچ دور از ذهن نیست كه اوپك فراخوانی برای مقابله با كاهش ناگهانی بهای نفت را امضا كند. در این باره خوزه ماریا بوتهلودی واسکنسیلوس، وزیر نفت آنگولا، می‌گوید: افت شدید و ناگهانی قیمت‌های جهانی نفت خام می‌تواند به برگزاری نشست فوق‌العاده اعضای اوپک منجر شود، اما ما همچنان برای بررسی دقیق تحولات بازارهای جهانی زمان لازم داریم.

در این میان وزیر نفت لیبی پیكان انتقاد را به سمت اعضای اوپك می‌گیرد. او می‌گوید: گرچه بحران اقتصاد اروپا تاثیر زیادی در كاهش قیمت نفت طی دو هفته اخیر داشته، ولی عدم پایبندی برخی اعضای اوپك به سهمیه‌های تولید نیز در كاهش قیمت نفت موثر بوده است. شكری غانم تصریح كرد، اوپك باید پیش از هر گونه تصمیم گیری در خصوص سقف تولید خود شرایط بازار جهانی نفت و عرضه و تقاضا را بررسی و سنجش كند.

وی افزود: ما در حال بررسی شرایط بازار نفت هستیم. بازار نفت با شرایط نوسانی زیادی روبرو است. قیمت نفت دو هفته پیش ۸۷ دلار بود ولی تا امروز بیش از ۱۷ دلار كاهش داشته است. این یك نوسان بزرگ است.

غانم گفت: البته عوامل زیادی مثل افزایش ارزش دلار، كاهش تقاضای نفت و سفته بازی و بحران اقتصادی اروپا در كاهش قیمت نفت دخیل بوده ولی در اینجا نباید از عدم پایبندی برخی اعضای اوپك به سهمیه های تولید غافل شد. من از كلیه اعضای اوپك می‌خواهم به سهمیه های تولید احترام بگذارند.

وی افزود: بازار نفت به شدت نوسان دارد و مهمترین عامل تعیین كننده در چنین شرایطی برای قیمت نفت وضعیت اقتصاد جهانی و تحولات اقتصاد اروپا است.

بدون شك یكبار دیگر منحنی‌های نفتی دچار واهمه شده‌اند و طبق معمول تولیدكنندگان اوپكی در صدر دلهره نفتی ایستاده‌اند. البته این یك رسم قدیمی است. همیشه كاهش بهای نفت كشورهای وابسته به طلای سیاه را در تنگنا قرار می‌دهد و از سوی دیگر افزایش بهای نفت نیز زمینه فرو رفتن هر چه بیشتر در اقتصاد دولتی را برای آنها فراهم می‌سازد. در این بازی این بار دوباره تولیدكنندگان نفت در سراشیبی درآمدهای نفتی قرار گرفته‌اند. یعنی دوباره شوك از راه رسیده است و قیمت‌ها را در مدت زمان كوتاهی به اندازه ۱۷ دلار بر زمین زده است. آیا یكبار دیگر دوران نفت ارزان و دلهره سیاه فرا رسیده است؟



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024