جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.05.2010, 5:17


دیگر جهان می‌داند ما صلح می‌خواهیم!
دیگر جهان میداند ما از اعدام و مرگ و انتقام بیزاریم!


راهپیمایی و گردهم آیی بزرگ ایرانیان در شهر کلن

این بار در روز ۱۵ ماه مه میعادگاه آزادی خواهان ایران ابتدا میدانی (ابرت پلاتز) در شهر کلن بود. ۲۱ نهاد سیاسی، فرهنگی و حقوق بشری از شهرهای آخن، بن، کلن، دوسلدورف، اسن، دورتموند، بوخوم، مونستر... ایرانیان و ایراندوستان را به این راهپیمایی فراخوانده بودند.

شهر زیبای کلن در آفتابی درخشان می‌درخشید و باد گاهی آرام و گاهی تند به چهره‌ها و درختان می‌سایید. مردم کلن شادمان و پر جوش در پی خرید شنبه‌های خود بودند. اما ایرانیان: کردها، آذری‌ها، فارس‌ها، ترکمن‌ها، بلوچ‌ها و عرب‌ها، هر که را بپرسی و بخواهی شتابان و بی قرار هر جا که بود خود را به میعادگاه می‌رساند.

میدان پر و پر تر می‌شد. فشردن دستها و بوسه‌های دیدار راه سخن را در گلوهای گرم می‌گشود. کم کم زیاد شدند مردمان. سه نسل آمده بودند. اینجا و آنجا نسل چهارم یعنی نوباوگان را هم می‌دیدی.

میدان پر بود از عکس‌های پنج جوانی که رژیم جهل و جنایت جمهوری اسلامی جان‌های جوانشان را گرفته بود. همه جا شیرین، فرهاد، فرزاد، علی و مهدی نگاهت می‌کردند.

این بار بیش از همه کردها داغدار بودند و وسیع تر از همیشه دراین حرکت اعتراضی ایرانیان شرکت داشتند. راهپیمایی با شعارهای گرم و پرشور آغاز شد. تا کلیسای بزرگ در مرکز شهر کلن راه کمی نبود. اما شعارها به زبانهای آلمانی، فارسی و کردی بلند تر و گرم تر می‌شدند. مردم در شعارهای شان خواهان پایان دادن به رژیم دیکتاتوری و خواستار پشتیبانی جهانی از جنبش آزادیخواهانه ایران بودند. در راه جوانان سرودهای پر شوری را به کردی و فارسی می‌خواندند.

اوج راهپیمایی زمانی بود که راهپیمایان به مرکز شهر کلن و نزدیکی میدان بزرگ رسیدند. حالا دیگر شرکت کنندگان بیش از هزار نفر تخمین زده می‌شدند و می‌توانستی آلمانی‌های بیشتری را در میان ایرانیان ببینی. آنها دیگر ما را می‌شناسند. آنها دیگر می‌دانند ما چه می‌خواهیم. دیگر کسی نمی‌پرسد «مگر خانه و زندگی و فرزند و کار ندارید که هر هفته در خیابانها شعار می‌دهید». آنها دیگر می‌دانند ما خواهان آزادی هستیم، ما صدای میهنمان هستیم. میهنی که در بند دین سالاران و خودکامگان است. آنها می‌دانند که ما دیگر از اعدام و مرگ و انتقام بیزاریم. و تنها آزادی و دمکراسی برای ایران مان می‌خواهیم. در میدان مرکزی شهر جمعیت بازهم بیشتر شد و صدها رهگذر و توریست هم کنجکاوانه به این همایش ایرانیان توجه می‌کردند. اینجا مردم در دایره‌ای بزرگ جمع شدند و ابتدا همه جمعیت سرود پرشور کردی را با هم خواندند. همان سرودی که شیرین و فرزاد وسه یار دیگر در بامداد یکشنبه خونین در آخرین لحظاتی که تبهکاران اسلامی زندگی جوانشان را پرپر می‌کردند همصدا فریاد کرده بودند. اشک بود و اراده‌هایی که در هم گره می‌خوردند...

سخنرانان و پیام دهندگان به زبانهای آلمانی، کردی، فارسی و آذری مطالبشان را در این گردهم آیی فراموش نشدنی بیان کردند. از لحظات به یاد ماندنی این تجمع بزرگ زمانی بود که در میانه میدان جوانان نمایش زیبای پرچم را هم زمان با نواختن سرود ایران اجرا کردند.پرچم‌های سه رنگ با نشانه‌های مختلف بر دستان جوانان. انگار که نسل آینده می‌گفت این‌ها تنها نشانه‌هایی هستند. اما نشانه برجسته تر مائیم. ما مردمان ایران و ما در کنار هم هستیم! ایران از آن همه ایرانیان است با همه فرهنگ‌ها، خواستها و تعلقاتشان!

بدون تردید با شنبه ۱۵ ماه مه دوره‌ای دیگر در جنبش آزادیخواهانه ایرانیان خارج کشور آغاز گردید. دوره‌ای که اولین نشانه‌های آن همکاری‌های گسترده تر همه نهادها، کانون‌ها و سازمان‌ها خواهد بود.

حالا ایرانیان می‌دانند که همه مردمان این سرزمین پاره‌هایی از یک تن بزرگ‌اند و هر روز ممکن است گوشه‌ای از این تن بزرگ آماج تیرهای نابکاران قرار گیرد. اگر گوشه‌ای سکوت کند و در مقابل تبهکاران نایستد و هموطنان خود را تنها بگذارد نتیجه‌ای جز تنها گذاشتن خود بدنبال نخواهد داشت.

راه رسیدن به آزادی طولانیست و آینده همه ما ایرانیان را به خود می‌خواند.

تظاهرات بزرگ ایرانیان توسط نهاد‌های زیر فراخوانده شد و احزاب و سازمان‌های ایرانی با اطلاعیه‌هایشان و شرکت نیرو‌هایشان از تظاهرات ایرانیان در روز شنبه در همه جای جهان و از جمله کلن پشتیبانی کردند.

جمعیت کردهای مقیم کلن
جمعیت دفاع از زندانیان سیاسی ایران
کمیته همبستگی با اعتراضات مردم ایران- آخن
اتحاد برای ایران ( کلن – بن)
پشتیبانان دمکراسی و حقوق بشر اسن
مادران صلح - دورتموند
ایران آزاد- کانون دفاع از حقوق بشر، آزادی و دمکراسی (بوخوم، دورتموند)
گروه همبستگی با مادران عزادار ایران- کلن
کمیته جمعی از ایرانیان نورد راین وستفالن (کلن،اسن،دورتموند،دوسلدورف،بوخوم)
جمعیت پشتیبانی از مبارزات دموکراتیک مردم ایران کلن
جوانان و دانشجویان موج سبز کلن
تلاش – کانون حمایت از مبارزات مردم ایران
جوانان مستقل
اتحاد برای ایران (دوسلدورف)
پشتیبانان جنبش سبز - مونستر
انجمن پویا – کلن
چپ دمکرات آذربایجان (هئیت تحریریه سایت آذربایجان)
جوانان،دانشجویان و فعالان سیاسی مستقل ایرانی ( اویسپا)
خانه همبستگی مهر
و با پشتیبانی
کانون ره آورد آخن
انجمن زنان کلن

فیلم کوتاهی از گوشه‌ای از تظاهرات:




شایان ذکر است رسانه‌های اینترنتی از یک طرف نقش موثری در سرعت دادن به شکل گیری تجمعات و گرد هم آئی‌ها و وسعت دادن به دامنه آنها دارند و از طرف دیگر با انعکاس خواستها و شعارهای تظاهر کنندگان در سطح بین المللی در بین ایرانیان، جنبش آزادیخواهی ایران را پویاتر و همبسته تر می‌سازند. این مهم اما فقط با تلاش‌های شبانه روزی کارکنان اصلی آنها میسر است.ایرانیان قدر دان زحمات و سهم موثر آنان در موفقیت راهپیمایی‌ها و گردهم آیی‌ها از جمله تظاهرات ۱۵ ماه مه کلن می‌باشند!



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024