جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 12.05.2010, 7:39


ریاست محترم قوه قضاییه
حضرت آیت الله صادق لاریجانی
با سلام و احترام،

درسحرگاه نوزده اردیبهشت ماه خبر اعدام ۵ جوان – که اکثر آنها از خطه کردستان بودند- موجبات شگفتی و تاسف مدافعان حقوق بشررا فراهم نمود.

همانگونه که مستحضرید، یکی از اهداف اولیه مجازات ها چه از دیدگاه شرعی و چه از منظر قانونی اصلاح فرد و جامعه است. اما در مجازات اعدام نه تنها اصلاح فرد متصور نیست بلکه می‌تواند به دلیل کاربرد خشونت به شکل عریان، جامعه را بیمار و نابهنجار نماید. به دلایل بسیار و از جمله چنین مواردی مدافعان حقوق بشر در سراسر دنیا با مجازات‌های سالب حیات مخالفت می نمایند. افزون بر آن با توجه به وجود احتمال اشتباه قاضی در صدور حکم اعدام در صورتی که اشتباه قاضی محرز گردد، با اجرای حکم اعدام، امکان جبران مافات منتفی می‌شود. درصورتی که در مجازات هایی چون حبس، امکان جبران اشتباه قاضی وجود دارد. و حضرت عالی در مقام عالم دینی مستحضرید که خطایی بالاتر از سلب حیات انسان وجود ندارد. به همین دلیل مدافعان حقوق بشر با هرگونه اعدامی مخالف‌اند. اما آنچه که موجبات نگرانی مدافعان حقوق بشررادر این اقدام خاص بیش از پیش فراهم نموده است، مختصرا به اطلاع حضرتعالی میرسانیم:

۱. ضوابط دادرسی عادلانه از جمله اجرای مقررات اصل ۱۶۸ قانون اساسی و به ویژه علنی بودن دادگاه در عمل رعایت نشده است. حال این پرسش در ذهن هر انسان بی‌طرفی ایجاد میگردد که چنانچه صادر کنندگان چنین احکامی اعتقاد به مجرم بودن محکومین دارند، چرا از علنی شدن محاکمات اباء دارند؟ به ویژه آنکه طبق اعلام وکیل محترم مرحوم فرزاد کمانگر مجازات اعدام متناسب با عملکرد آن جانباخته نبوده و ایشان را بی‌گناه می‌دانسته است.

۲. چرا اجرای حکم اعدام بدون هر گونه اطلاع وکلا و حتی خانواده های آنها وبدون حضور وکلای محکومان درمراسم اعدام انجام شده است؟

۳. با توجه به اینکه احکام صادر شده مربوط به ماهها و بعضا سالها پیش بوده انتخاب زمان اجرای حکم در ایام نزدیک به خردادماه می‌تواند شائبه سیاسی بودن اجرای این مجازات ها را در اذهان ایجاد نماید.

۴. با التفات به اینکه طبق اخبار منتشره در رسانه های گروهی، درآینده ای نزدیک احتمال حضور دبیرکل سازمان ملل و کمیساریای عالی حقوق بشر در ایران وجوددارد، آیا انتخاب این زمان برای اجرای حکم اعدام گروهی نمی تواند موجب ایجاد تنش در روابط بین الملل از منظر حقوق بشر گردد؟

۵. با توجه به اینکه اکثر اعدام شدگان از خطه کردستان می باشند آیا در شرایط کنونی کشور چنین اقدامی نمی تواند به وحدت ملت ایران خدشه وارد کند؟ این درحالی است که مردم غیور خطه کردستان به عنوان جزیی از ملت سرافراز ایران، حافظ مرزهای کشور بوده‌اند و به ایرانی بودن خود بالیده‌اند، همانگونه که فرزاد کمانگر به عنوان یک معلم دلسوز ایرانی در نامه‌های خود تاکید برایرانی بودن خود نموده و به آن افتخار می نمود.

بنابر مراتب فوق "کانون مدافعان حقوق بشر" ضمن محکوم نمودن اقدامات خلاف قانون و معاهدات بین المللی اعتراض شدید خودرا به افزایش موج اعدام‌ها به ویژه پس از حوادث انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری اعلام می نماید و از آن مقام محترم قضایی مصرانه می‌خواهد تا تدبیری اندیشیده و از اقدامات غیر قانونی و شائبه‌انگیز جلوگیری به عمل آورند.

کانون مدافعان حقوق بشر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024