جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 10.05.2010, 11:04


کلمه: خانواده بدرالسادات مفیدی دبیر زندانی انجمن صنفی روزنامه نگاران روز پنجشنبه با وی ملاقات کردند و با توجه به شرایط مفیدی و دیگر زندانیان سیاسی از دادستان و سایر مقامات قضایی سوالاتی را پرسیدند.

به گزارش کلمه، خانواده مفیدی مطلع شدند وی در تاریخ ۹ اردیبهشت ما با حضور در دادسرای اوین از خود دفاع کرده است همچنین بعد از چهار ماه زندان حکم بازداشت وی که تا پیش از این به او ارائه نشده بود تمدید و به او ابلاغ شد. همچنین آخرین دفاعیات در تاریخ ۱۲ اردیبهشت از او گرفته شده است.

خانواده این روزنامه نگار زندانی با ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی مفیدی به کلمه گفتند: ایشان علاوه بر ناراحتی قلبی دچار شکستگی دندان و عفونت لثه نیز شده که توجهی به آن نمی شود.

خانواده بدرالسادات مفیدی در ادامه سوالاتی را از دادستان تهران و سایر مقامات قضائی پرسیدند. سوالاتی که این روزها نه تنها این خانواده بلکه خانواده دیگر زندانیان سیاسی هم آن را بارها تکرار می کنند. سوالات مشترکی که هیچ یک از مقامات قضایی تاکنون به آن پاسخ روشنی نداده اند.

چرا بند ۲۰۹ زندان اوین؟

یکی از اولین مراکز سرکوب و اختناق رژیم پهلوی که در جریان انقلاب اسلامی مورد تهاجم مردم قرار گرفت مجموعه زندان اوین بود. بدترین و یکی از مخوف ترین بخش‌های زندان اوین بند معروف ۲۰۹ است که گفته می شود توسط اسرائیلی‌ها ساخته شده و هنوز هم در برخی گفت و گو ها به بند اسرائیلی‌‌ها معروف است.

نخستین سوال خانواده مفیدی از مقامات قضایی این است. سوال مشترکی که بسیار دیگری از خانواده های زندانیان سیاسی دارند.

خانواده مفیدی خواستار پاسخگویی شفاف مقامات قضایی درباره دلایل نگهداری طولانی مدت مادرشان در سلول های بند ۲۰۹ هستند.

چرا قرار بازداشت موقت؟ مگر متهم جانی خطرناک است؟

طبق قانون قرار بازداشت شدیدترین نوع قرار است که برای مجرمین خطرناک استفاده می شود یا برای مواردی که امکان تبانی و از بین رفتن آثار جرم وجود دارد.

ماده‌ ۳۷ قانون‌ آئین‌دادرسی‌ کیفری‌ ایران‌ مصوب‌ سال‌ ۱۳۷۸ اعلام‌ می‌دارد: «کلیه‌ قرارهای‌ بازداشت‌ موقت‌ باید مستدل‌ و موجه‌ بوده‌ و مستند قانون‌ و دلایل‌ آن‌ و حق‌ اعتراض‌ متهم‌ در متن‌ قرار ذکر شود. همچنین‌ قاضی‌ مکلف‌ است‌ در کلیه‌ موارد پس‌ از مهلت‌ یک‌ ماه‌ در صورت‌ ضرورت‌ با ذکر دلایل‌ و مستندات‌ قرار بازداشت‌ موقت‌ را تجدید و در غیر این‌ صورت‌ با قرار تامین‌ مناسب‌ متهم‌ را آزاد نماید.»

با توجه‌ به‌ ماهیت‌ قرار بازداشت‌ موقت‌ و ضرورت‌ وجودی‌ آن‌، می‌توان‌ این‌ گونه‌ استنباط‌ کرد که‌ این‌ قرار طبق‌ مواد قانون‌ آئین‌ دادرسی‌ در یک‌ یا چند مورد از موارد ذیل‌ صادر می‌شود:

- شدت‌ مجازات‌ در جرم‌ ارتکابی‌

- بیم‌ فرار و پنهان‌ شدن‌ متهم‌

- جلوگیری‌ از امحای‌ آؤار و دلایل‌ جرم‌

- تبانی‌ با شهود و مطلعین‌ یا سایر متهمان‌ (اگر متهم‌ به‌ لحاظ‌ جلوگیری‌ از تبانی‌ بازداشت‌ شده‌ این‌ موضوع‌ باید در معرفی‌نامه‌ وی‌ به‌ زندان‌ قید شود. ممنوع‌الملاقات‌ بودن‌ متهم‌ نیز تذکر داده‌ شود. ماده‌ ۱۴۷ قانون‌ آئین‌دادرسی‌ کیفری‌)

- بازداشت‌ متهم‌ به‌ عنوان‌ اقدام‌ مراقبتی‌ (جهت‌ جلوگیری‌ از تکرار جرم‌ و حفاظت‌ و نگهداری‌ متهم)

- جلوگیری‌ از اقدام‌ به‌ خودکشی‌ متهم‌

- جلوگیری‌ از تعرض‌ احتمالی‌ که‌ از ناحیه‌ بزه‌دیده‌ یا خانواده‌ وی‌ به‌ متهم‌ پرونده‌ واقع‌ شود.

حال با این تعریف قانونی که وجود دارد خانواده بدرالسادات مفیدی این سوال را می پرسند که آیا بدرالسادات که هر که او را می شناسد وی را نمونه یک زن مسلمان، متدین و پایبند به قانون می داند، یک مجرم خطرناک به شمار می رود که ضروری است پس از گرفتن دفاع آخر هم در بازداشت بماند؟

یکی از اتهام های مفیدی شرکت در تجمعات پس از انتخابات است که خانواده او این سوال را دارند که در صورت بیرون آمدن از زندان چگونه امکان تبانی برای پاک کردن این اتهام وجود دارد که او را آزاد نمی کنند؟

آنها باز می پرسند ، آیا دبیر انجمن روزنامه نگاران که طبق وظیفه ای که هیئت مدیره انجمن بر عهده اش گذاشته متهم شده که با رسانه های خارجی مصاحبه کرده چه راهی برای امحای آثار این اتهامات دارد که موجبات ادامه بازداشت را بیافریند.

این سوالی است که خانواده هایی مانند خانواده های مشاوران میرحسین موسوی که اخیر قرار بازداشت موقت آنها نیز تمدید شده هم می پرسند. سوالی است که خانواده های دیگر از جمله خانواده زندانیان گمنام هم می پرسند.

جناب دادستان مگر دو ماه پیش قول ندادید؟

طبق قانون تمدید بازداشت با موافقت دادستان ممکن است.

خانواده مفیدی می پرسند:جناب اقای جعفری دولت آبادی ایا شما دو ماه پیش ( ۱۷ و ۱۸ اسفند ماه سال گذشته) به خودشان وهمسرشان نگفتید که تلاش می کنید تکلیف وی زودتر روشن شود؟این زمان کی فرا می رسد؟



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024