پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 03.05.2010, 19:10


دویچه وله: در روز جهانی مطبوعات، به دعوت سازمان گزارشگران بدون مرز، جمعی از روزنامه‌نگاران ایرانی ساکن پاریس با تجمع مقابل سفارت جمهوری اسلامی در این شهر به شرایط بد مطبوعات و روزنامه‌نگاران و آزادی بیان در ایران اعتراض کردند.

سوم ماه می، مصادف با هفدهمین سالگرد تعیین این روز به عنوان «روز آزادی مطبوعات» ‌و همچنین بیست و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان گزارشگران بدون مرز است. سازمان گزارشگران بدون مرز در آخرین رده‌بندی خود، ایران را از نظر آزادی مطبوعات در بدترین وضعیت در سطح جهان و در دایره سیاه ارزیابی کرده است.

به همین مناسبت، سازمان گزارشگران بدون مرز، با دعوت از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ایرانی مقیم پاریس، تجمعی را در برابر سفارت ایران در پاریس سازماندهی کرد. در این تجمع گروهی از روزنامه‌نگاران ایرانی که به تازگی به فرانسه پناهنده شده‌اند، اعضای سازمان گزارشگران بدون مرز به همراه ژان فرانسوا ژولیارد، دبیر و رضا معینی مسئول میز ایران در این سازمان، رضا دقتی عکاس مشهور ایرانی، خبرنگاران شبکه‌های تلویزیونی مختلف مانند آسوشیتدپرس، تلویزیون فرانسه، رویترز و ... حضور یافتند.

تجمع مزبور ابتدا از میدان تروکادرو در پاریس شروع شده و سپس حاضران به مقابل سفارت ایران رفتند و توپ‌های نمادین تهیه شده از روزنامه‌ها را به داخل سفارت انداخته و شعارهایی در حمایت از روزنامه‌نگاران ایرانی سر دادند که در بدترین شرایط مشغول فعالیت در ایران هستند.

رضا معینی مسئول میز ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز در پاسخ به سوالی پیرامون این روز و تجمع سازماندهی شده، گفت: «این حرکت به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات در سیزده اردیبهشت صورت گرفته است. گزارشگران بدون مرز برای هفدهمین سال است که این روز را گرامی می‌دارد چرا که تاسیس این روز به پیشنهاد این سازمان بود. امسال با توجه به انتشار لیست دشمنان آزادی مطبوعات و از آنجایی که محمود احمدی‌نژاد مثل سید علی خامنه‌ای در صدر این لیست قرار دارند، تظاهراتی در برابر سفارت ایران در پاریس سازماندهی شد».

معینی افزود: «این تظاهرات به طور مشخص برای نشان دادن این موضوع است که آزادی مطبوعات در ایران وجود ندارد و روزنامه‌نگاران در ایران زندانی هستند. سازمان گزارشگران بدون مرز فیلمی هم در این رابطه تهیه کرده که قرار است در سطح جهان پخش شود».

اما رضا ولی‌زاده روزنامه‌نگار ایرانی که به تازگی به عنوان پناهنده وارد فرانسه شده است، می‌گوید: «کار اطلاع‌رسانی و روزنامه‌نگاری در ایران عملا تعطیل شده است. امکان اطلاع‌رسانی در مورد سرکوب‌هاٰ، شکنجه‌ها و خفقان موجود در ایران وجود ندارد و خبرنگاران چاره‌ای جز اطلاع‌رسانی به شیوه‌های زیرزمینی ندارند. تهدیدها و فشار بر اهالی رسانه در ایران، روند اطلاع‌رسانی را با بحرانی عمیق مواجه کرده است. حقوق صنفی روزنامه‌نگاران در این شرایط کاملا تعطیل شده است. با پلمپ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به عنوان تنها سندیکای روزنامه‌نگاری در ایران، هیچ نهادی برای پیگیری حقوق صنفی اهالی مطبوعات وجود ندارد. امروز دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در کنار ده‌ها روزنامه‌نگار زندانی زیر شدیدترین فشارها و شکنجه‌هاست و شرایط وخیمی دارد؛ اما موقعیت او نسبت به سایر روزنامه‌نگاران بحرانی‌تر توصیف شده است».

ولی‌زاده افزود: «من فکر می‌کنم با توجه به فشارهای طاقت‌فرسایی که بر بدرالسادات مفیدی دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایرانی در زندان وارد می‌شود و نقشی که ایشان برای همه روزنامه‌نگاران ایرانی ایفا کردند، جا دارد سازمان‌های حقوق بشری پرونده ایشان را به شکل مشخص در دستورکار خود قرار داده و با اعمال فشار بر جمهوری اسلامی، خواستار آزادی ایشان شوند. این امری بی‌سابقه در جهان است که دبیر یک انجمن صنفی؛ آن هم انجمن روزنامه‌نگاران که در واقع رکن چهارم دموکراسی هستند، در زندان زیر شدیدترین شکنجه‌ها قرار گیرد».

در پایان مراسم، یکی از تظاهرکنندگان پرچم جمهوری اسلامی ایران را از فراز سفارت به پایین کشیده و عکس‌های مخدوش شده محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران را بر فراز درب سفارت برافراشتند و قبل از هرگونه خشونت احتمالی، با حضور پلیس فرانسه محل تجمع را ترک کردند.










 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024