جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 23.04.2010, 17:49


دویچه وله: جایزه آزادی مطبوعات هنری نانن در سال ۲۰۱۰ میلادی به خاطر تلاش روزنامه‌نگاران ایرانی برای گزارش واقعیت‌های موجود در کشورشان به دنیا، به این روزنامه‌نگاران تعلق می‌گیرد. از آنجایی که اکثر روزنامه‌نگاران ایرانی مجاز به ترک ایران نیستند و تعداد زیادی از آنها نیز در زندان به سر می‌برند، مازیار بهاری روزنامه‌نگار ایرانی مقیم لندن به نمایندگی از طرف همکاران خود این جایزه را دریافت خواهد کرد.

بنیاد هنری نانن در سایت رسمی خود ضمن اعلام این خبر نوشته است: «دستگیری‌ها و بازداشت‌های غیرقانونی روزنامه‌نگاران توسط پلیس و نیروهای امنیتی، کنترل شدید رسانه‌ها توسط دولت، برخوردهای خشونت‌آمیز و سوءرفتار با روزنامه‌نگاران و تعداد روزافزون روزنامه‌نگارانی که مجبور به فرار از ایران می‌شوند نشان‌دهنده موقعیت کنونی آزادی مطبوعات در ایران است».

این بنیاد همچنین به موقعیت پیش آمده پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران اشاره کرده و نوشته است که در چند ماهه پس از انتخابات نه تنها روزنامه‌نگاران برای جلوگیری از گزارش دادن مستقلانه و بی‌طرف تهدید شده‌اند بلکه تعداد زیادی روزنامه‌و مجله و سایت‌های اینترنتی بسته شده، مقالات زیادی مورد سانسور قرار گرفته، شبکه‌های تلفن همراه مسدود شده و بر روی شبکه‌های تلویزیون‌های ماهواره‌ای پارازیت ارسال شده است.

پایگاه اینترنتی بنیاد هنری نانن همچنین به دستگیری روزنامه‌نگاران و وب‌نویسان ایرانی پس از انتخابات اشاره کرده و نوشته است: «از زمان برگزاری انتخابات در تابستان سال ۲۰۰۹، همچنان روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان دستگیر می‌شوند و تعدادی از آنان همچنان در زندان به سر می‌برند در حالی که دولت هیچ دلیل حقوقی برای زندان کردن آنان ارائه نمی‌دهد».

مازیار بهاری در مورد دریافت این جایزه به نمایندگی از طرف روزنامه‌نگاران ایران می‌گوید: «راستش این هم باعث افتخار است که من به نمایندگی از روزنامه‌نگاران ایرانی این جایزه را بگیرم، چون تا آنجایی که من می‌دانم در آلمان و در سطح جهان این جایزه‌ی معتبری است، و هم باعث تأسف است که چرا ما باید در کشوری باشیم که هموطنان ما به زندان بیفتند، فقط به خاطر این که مسائلی را به صورت مسالمت‌‌آمیز بیان می‌کنند. این یک حس دوگانه است. از یکطرف افتخار است و از طرف دیگر باعث تأسف».

وی مهمترین تاثیر این جوایز بر کار روزنامه‌نگاران ایران را در این می‌داند که آنان احساس تنهایی نمی‌کنند و می‌فهمند که دنیا در کنارشان است.

مازیار بهاری که خود نزدیک به چهار ماه را در زندان بوده خطاب به همکاران زندانیش چنین می‌گوید: «همکاران ما در ایران باید بدانند که تنها نیستند و من و دوستان دیگر سعی می‌کنیم که افکارعمومی را روی موقعیت روزنامه‌نگاران در ایران جلب کنیم و بگوییم که دولت جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند مصونیت داشته باشد که هر کاری که دلش می‌خواهد با روزنامه‌نگاران و افراد دیگر بکند و هیچ کسی هم هیچ حرفی نزند».

مازیار بهاری در سال ۱۳۴۶ در ایران متولد شد. وی به عنوان گزارشگر هفته‌نامه نیوزویک در ایران مشغول به کار بود. پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ مازیار بهاری دستگیر شد و ۱۱۸ روز را در زندان اوین گذراند. وی از زمان آزادی‌اش از زندان تمام تلاش خود را برای آزادی همکاران زندانی‌اش و نیز علنی کردن فشارهای موجود در جمهوری اسلامی بر روی خبرنگاران معطوف کرده است.

جایزه آزادی مطبوعات هنری نانن سال گذشته به روبرت منارد یکی از موسسان و نیز دبیرکل سابق سازمان گزارشگران بدون مرز تعلق گرفت. این جایزه در سال ۲۰۰۸ از آن یک روزنامه‌نگار ۴۱ ساله عراقی به نام زینب احمد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024